2025-02-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag har inte sagt att dom ska döda honom.. sluta försök kasta personangrepp tack!
Det dom gjorde var vilket som fel.. dom tappa visuell kontakt med GM men valde istället att gå ut för att invänta insatsstyrkan. Vad gjorde alla andra 130 poliser? Ingenting! Dom hade kunnat ta sig in i andra dörrar eller krossa fönster.. fanns fler möjligheter. Nu hade dom tur att GM sköt sig själv men om han inte gjort det hade han fortsatt mörda elever.. polisen var då inte längre i lokalen!
Jag lägger ner denna diskussion nu eftersom det inte går att ha en vettig diskussion utan en massa personangrepp.

Vart är personangreppet?

Klart som fan poliserna tappade visuell kontakt om han kastade en rökgranat, tror du att polisen har röntgensyn eller?? Ska dem ingripa i blindo eller??
"Alla" 130st poliser va givetvis inte framme vid dörren utan hade andra uppgifter, majoriteten sysslade med annat som exempelvis säkra området.

Andra dörrar eller krossa fönster?? krossa fönster?? är du på riktigt eller?
Vad skulle alla dessa 130 poliser ha gjort om alla gick in från olika håll i en rökfylld byggnad?
Om de hade varit så skjutkåta som dig så hade de skjutit ihjäl varandra det är något som är säkert.

Att bli överbevisad är inte att bli utsatt för personangrepp men om du tar så illa vid dig när du har extremt fel så kanske detta är fel forum för dig.
Citera
2025-02-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Det var så man först rapporterade. Så folk har inte sett skillnad då? Tycker det låter märkligt men allt är väl möjligt.

”Gömde vapnen i gitarrliknande väska – bytte om på skoltoan” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Vittnen kan ha lagt märke till vapenfodralet först efter att han började skjuta. I den paniken som då upstod är det kanske svårt att särskilja. Det kan också ha setts på långt avstånd, genom mörka glasrutor etc.
Citera
2025-02-12, 19:45
Medlem
Citat:
Det var så man först rapporterade. Så folk har inte sett skillnad då? Tycker det låter märkligt men allt är väl möjligt.

”Gömde vapnen i gitarrliknande väska – bytte om på skoltoan” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Som sagt, "liknande". Nej folk har inte sett skillnad för polisen hittade bara 3st fodral och det va vapenfodral, gitarrfodral har inte hittats.

"Enligt vittnesuppgifter från platsen ska Andersson ha setts bära på något som liknade ett gitarrfodral. Något sådant har inte beslagtagits, enligt vad Expressen erfar.

Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard."
Citera
2025-02-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Fast 22lr är dödlig, om än en "vek" kaliber..

Det mesta är dödligt om man träffar exakt rätt.
Citera
2025-02-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I ab 5/2 nämndes att han ska ha haft med sig en kniv:
"[...]Under dådet ska han ha burit tre gevär och en kniv, ett av gevären var ett vanligt jaktgevär med ammunition 30–06-kaliber. [...]"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Me8QG/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-35-ar-misstankte-skytten

Han ska ha beställt två knivar och rökgranater innan dådet:

https://www.sverigesradio.se/artikel/sex-dagar-efter-skolskjutningen-i-orebro-detta-vet-vi-om-massmordaren-rickard-andersson

"Enligt Aftonbladets uppgifter", men polisen har inte tagit någon kniv i beslag.
Citera
2025-02-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
RA gjorde fem misslyckade försök att klara en och samma matematikkurs på Risbergska.

https://omni.se/laste-matte-pa-risbergska-misslyckades-fem-ganger/a/o3yRR7
Autism/asperger mm. personer har ofta svårt med vissa ämnen, men kan vara superbra i några andra ämnen. Några har matte som sin starka sida, men han verkade vara bra på historia, psykologi och estetiska ämnen i stället. Troligen hade arbetsförmedlingen tvingat honom att läsa matte, fast han inte ville, för matte behövs ofta för att kunna studera vidare till något bristyrke. ?
Citera
2025-02-12, 19:48
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Socialpsykiatrin finns inom socialtjänsten, felet är att de inte samarbetar med försörjningsstöd.

Precis, där har vi problemet i nötskal.

Alla möjliga myndigheter samarbetar med varandra men då handlar det framför allt att sätt dit folk, du har inte uppfyllt ett orimligt krav på ett ställe och då plingar det fort som fan på ett annat ställe och personen hotas med straff och hemlöshet. Istället för att hjälpa människor, som uppenbarligen har det tillräckligt svårt som det är…då plingas det hejvilt och ännu fler blir hemlösa och bestämmer sig för att ta sina liv.

Och sen sitter våra politiker på sina feta arslen, äter finska pinnar och myser med sin höga lön och bestämmer sig för att nu ska det bli ännu svårare för den som inte klarar av att ta hand om sig själv. Sök fler jobb, gärna uppe i Norrland med, skaffa dubbelt boende, eller pendla 4 timmar om dagen, sök jobb nu du som inte ens klarar av att ta dig till tvättstugan eller titta dina grannar i ögonen….det är så sjukt det här och jag hoppas verkligen att någon kommer börja gräva i det här.

En utsatt människa skriver ingen JO anmälan när den blir rövknullad - vi måste börja prata om hur våra skattepengar används!
Citera
2025-02-12, 19:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vittnen kan ha lagt märke till vapenfodralet först efter att han började skjuta. I den paniken som då upstod är det kanske svårt att särskilja. Det kan också ha setts på långt avstånd, genom mörka glasrutor etc.

Vad vittnen påstår kanske man bör ta med en stor nypa salt.

Ett vittne sa nyss på TV4 Nyheterna att mördaren hade ett bälte med pistoler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Han kanske bytte om precis innan han började skjuta.

Jag menade med vapenväskorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-rickard-andersson-kom-till-skolan-15-timme-innan-dadet/

Ingenting som säger att han "vandrat runt" på skolan i 1,5 timme. Han kan lika gärna suttit på toaletten och förberett sig i 1,5 timme.
Citera
2025-02-12, 19:52
Medlem
Citat:

Jag hade aldrig reagerat då jag aldrig sett vapenfodral och inte kan något om vapen. Enda gången jag någonsin I hela mitt liv reagerat på en kille med större bag var jag totalt paranoid och väskan var antagligen full av träningskläder och liknande medan jag föreställde mig den innehålla vapen.

Varför ska friska människor gå runt och värdera andras väskor? Är man själv obekant med vapenfodral så ser vissa väldigt basic ut när ,an googlar.
Citera
2025-02-12, 19:52
Medlem
Vad tror vi om möjlighet att RA kom till skolan 1,5 timme innan kan ha berott på att han eventuellt hade ett inbokat möte först?
Kan ha varit förberedd på skjutning och självmord ifall mötet inte skulle gå som han ville.

Att det tog så lång tid känns ivf som att han inte var helt bestämd på att åka dit, skjuta och avsluta sitt eget liv utan att det eventuellt fanns ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in