2025-02-12, 19:36
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och?

Det är väl inget uppseendeväckande att folk rör sig i offentliga miljöer?

Uppenbarligen har ingen reagerat, det talar för att mördaren inte stack ut på något vis.

Vi vet inte om han gick runt heller för den delen. Han kan ha låst in sig på toaletten direkt och börjat förbereda sig. Och de flesta känner nog inte igen en vapenväska för den delen - jag hade nog tyvärr inte reagerat... kanske nu eftersom jag helt plötsligt vet ut hur den ser ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Polisens taktik för pågående dödligt våld, PDV, har ofta beskrivits som att poliserna bara ska fortsätta framåt tills gärningsmannen är oskadliggjord. Finns det en orimlig förväntan på poliser i sådana här lägen?
– Jag förstår om det finns en sådan förväntan för det är ju grundtanken med taktiken, men samtidigt måste man tänka på den egna säkerheten. Konceptet går inte ut på att gärningsmannen ska rikta om sitt våld och skjuta poliser i stället. Frågan om vilka risker en polis förväntas ta har däremot diskuterats på utbildningarna, enligt Peter.
– Är vi skyldiga att gå in i en lokal där det pågår dödligt våld? Svaret vi har fått är att det är upp till varje polis att bestämma själv. Det finns ingen arbetsgivare som kan ta det arbetsmiljöansvaret att säga att första patrullen på plats ska kliva in i lokalen och konfrontera gärningsmannen. Enligt Peter är det ingen yrkesgrupp, inte ens poliser, som ska behöva räkna med att dö i tjänst. Men i det här fallet valde den första patrullen ändå att sätta sin säkerhet på spel och konfrontera gärningsmannen.
– Och min uppfattning är att de då avbröt honom och förhindrade ett okänt antal dödsfall bland elever och personal på skolan.

Det står också mycket annat, om hur situationen var, varför dom inte gjorde vissa saker osv https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/

Dom hade kunnat gjort betydligt mer... även alla dessa 130 poliser som stod på parkeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag har inte sagt att dom ska döda honom.. sluta försök kasta personangrepp tack!
Det dom gjorde var vilket som fel.. dom tappa visuell kontakt med GM men valde istället att gå ut för att invänta insatsstyrkan. Vad gjorde alla andra 130 poliser? Ingenting! Dom hade kunnat ta sig in i andra dörrar eller krossa fönster.. fanns fler möjligheter. Nu hade dom tur att GM sköt sig själv men om han inte gjort det hade han fortsatt mörda elever.. polisen var då inte längre i lokalen!
Jag lägger ner denna diskussion nu eftersom det inte går att ha en vettig diskussion utan en massa personangrepp.
De möts av en grupp områdespoliser som sätter på en tourniquet på en svårt skadad person som har släpats ut från byggnaden. Samtidigt hör Peter på radion att den första patrullen på plats har gått in i byggnaden och är under beskjutning.
– Vi har ingen aning var den patrullen befinner sig men tolkningen är att de är ganska nära entrén. Kort efter hör vi på radion att det är rökutveckling inne i skolan.

Hör du skott?
– Nej, inte där och då vad jag kan påminna mig. Lokalerna är ju jättestora och vi är ju egentligen allra längst ifrån där det skjuts.

Varför går inte du och kollegan in i byggnaden?
– Vi kan inte ha poliser som går in från olika håll i en rökfylld byggnad då är det en överhängande risk att vi skjuter varandra.

Enligt Peter behöver det finnas poliser utanför byggnaden också i en sådan här situation. Alla kan inte gå in för att söka gärningsmannen.
– Hela området behöver kontrolleras om gärningsmannen flytt ut från skolbyggnaden. Det är nödvändigt för att skydda både civila och blåljuspersonal som befinner sig där

Peter konstaterar att han och kollegan aldrig varit så beredda att skjuta verkanseld som där och då.
– Och det är klart att hade man fått syn på gärningsmannen så hade man skjutit direkt. Hade vi kunnat verka mot gärningsmannen så hade vi gjort det.

Ändå var det ingen polis som sköt. Varför?
– Min tolkning är att när de första kollegorna gick in så har gärningsmannen skjutit och sedan direkt klivit undan in i ett annat rum eller ur deras blickfång på något annat sätt. Och poliserna har helt enkelt inte hunnit besvara elden.

Han säger att alla poliser har det i ryggmärgen sedan polisutbildningen att man måste vara absolut säker på mål och omgivning innan man skjuter. Rökutvecklingen inne i skolan gjorde det svårt. Utan fri sikt riskerar man att skjuta en kollega eller någon annan person som inte är gärningsmannen, konstaterar Peter.
https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/
Citera
2025-02-12, 19:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Med 3 olika vapenväskor?

Ja, det är odiskutabelt att ingen reagerade på mördarens väskor och slog larm.

Orsaken till detta kan vi bara spekulera kring, kanske för att folk mest glor i sina mobiltelefoner eller att folk inte är allmänbildade och därmed kan förstå sin omvärld.
Citera
2025-02-12, 19:38
Medlem
Citat:
2 och en halv timme gick han runt. Och ingen fattade något.

1 timma och 30min gick han runt på skolområdet innan han slog till. Och de kan man tycka är lite konstigt att ingen reagerade på. Visst, de var komvux då kanske ingen reagerar på samma sätt som om de va en grundskola eller förskola. Men ändå. Om någon går fram och tillbaka så länge på ett och samma område så drar ju de misstankar kan man tycka
Citera
2025-02-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Vi vet inte om han gick runt heller för den delen. Han kan ha låst in sig på toaletten direkt och börjat förbereda sig. Och de flesta känner nog inte igen en vapenväska för den delen - jag hade nog tyvärr inte reagerat... kanske nu eftersom jag helt plötsligt vet ut hur den ser ut.

Jag hade heller inte reagerat... men vad han gjorde i skolan i 1,5 h ska bli intressant att veta! Det är ju ändå rätt lång tid.
Citera
2025-02-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom hade kunnat gjort betydligt mer... även alla dessa 130 poliser som stod på parkeringen.
På cirka 3 minuter? För första insatsstyrkan kom 5 minuter efter första patrullen kom, kontra att det kanske tog 2 minuter innan första polis patrullen tar sig fram och blir beskjutna. Och insatsstyrkan gick in direkt. Vad skulle dom mer gjort inom dessa 3 minuter förutom att säkra området utanför och ta handom skakade som lyckades ta sig ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Polisen har konstaterat att inget gitarrfodral har beslagtagits, enbart 3st vapenfodral.

Det var så man först rapporterade. Så folk har inte sett skillnad då? Tycker det låter märkligt men allt är väl möjligt.

”Gömde vapnen i gitarrliknande väska – bytte om på skoltoan” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
Medlem
Citat:
2 och en halv timme gick han runt. Och ingen fattade något.

Han kanske bytte om precis innan han började skjuta.
Citera
2025-02-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ja men titta, inte ens "gitarrliknande".
Misstänkte att det skulle vara "typ Temu" kvalité på fodralet och därför kunna misstas som gitarrfodral men detta är ju vad ej insatta människor skulle kalla typ "jaktväska" eller liknande.

Varför man ens tar med sig salongsgeväret till ett sånt här dåd låter ju mycket märkligt(ja jag vet att per definition så är salongsgeväret i original inte halvautomat men namnet kom till genom att det var så lätt laddat att man kunde skjuta med det inomhus i en salong.)

Låter som att han tömde vapenskåpet och tog med sig allt han orkade bära.

Fast 22lr är dödlig, om än en "vek" kaliber..
Citera
2025-02-12, 19:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
1 timma och 30min gick han runt på skolområdet innan han slog till. Och de kan man tycka är lite konstigt att ingen reagerade på. Visst, de var komvux då kanske ingen reagerar på samma sätt som om de va en grundskola eller förskola. Men ändå. Om någon går fram och tillbaka så länge på ett och samma område så drar ju de misstankar kan man tycka

Verkligheten var inte så som du tycker att den borde vara, är det ett mysterium här eller vad vill du ha sagt?
Citera
2025-02-12, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Märkligt att han inte garderat sig med närstridsvapen såsom kniv, inte tänkt på innan förens du nämnde det.

Men hade man insett att det va ett vapenfodral så borde man varnat andra och lagt benen på ryggen kan man tycka.

I ab 5/2 nämndes att han ska ha haft med sig en kniv:
"[...]Under dådet ska han ha burit tre gevär och en kniv, ett av gevären var ett vanligt jaktgevär med ammunition 30–06-kaliber. [...]"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Me8QG/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-35-ar-misstankte-skytten

Han ska ha beställt två knivar och rökgranater innan dådet:

https://www.sverigesradio.se/artikel/sex-dagar-efter-skolskjutningen-i-orebro-detta-vet-vi-om-massmordaren-rickard-andersson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in