Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Jag har inte sagt att dom ska döda honom.. sluta försök kasta personangrepp tack!
Det dom gjorde var vilket som fel.. dom tappa visuell kontakt med GM men valde istället att gå ut för att invänta insatsstyrkan. Vad gjorde alla andra 130 poliser? Ingenting! Dom hade kunnat ta sig in i andra dörrar eller krossa fönster.. fanns fler möjligheter. Nu hade dom tur att GM sköt sig själv men om han inte gjort det hade han fortsatt mörda elever.. polisen var då inte längre i lokalen!
Jag lägger ner denna diskussion nu eftersom det inte går att ha en vettig diskussion utan en massa personangrepp.
De möts av en grupp områdespoliser som sätter på en tourniquet på en svårt skadad person som har släpats ut från byggnaden. Samtidigt hör Peter på radion att den första patrullen på plats har gått in i byggnaden och är under beskjutning.
– Vi har ingen aning var den patrullen befinner sig men tolkningen är att de är ganska nära entrén. Kort efter hör vi på radion att det är rökutveckling inne i skolan.
Hör du skott?
– Nej, inte där och då vad jag kan påminna mig. Lokalerna är ju jättestora och vi är ju egentligen allra längst ifrån där det skjuts.
Varför går inte du och kollegan in i byggnaden?
– Vi kan inte ha poliser som går in från olika håll i en rökfylld byggnad då är det en överhängande risk att vi skjuter varandra.
Enligt Peter behöver det finnas poliser utanför byggnaden också i en sådan här situation. Alla kan inte gå in för att söka gärningsmannen.
– Hela området behöver kontrolleras om gärningsmannen flytt ut från skolbyggnaden. Det är nödvändigt för att skydda både civila och blåljuspersonal som befinner sig där
Peter konstaterar att han och kollegan aldrig varit så beredda att skjuta verkanseld som där och då.
– Och det är klart att hade man fått syn på gärningsmannen så hade man skjutit direkt. Hade vi kunnat verka mot gärningsmannen så hade vi gjort det.
Ändå var det ingen polis som sköt. Varför?
– Min tolkning är att när de första kollegorna gick in så har gärningsmannen skjutit och sedan direkt klivit undan in i ett annat rum eller ur deras blickfång på något annat sätt. Och poliserna har helt enkelt inte hunnit besvara elden.
Han säger att alla poliser har det i ryggmärgen sedan polisutbildningen att man måste vara absolut säker på mål och omgivning innan man skjuter. Rökutvecklingen inne i skolan gjorde det svårt. Utan fri sikt riskerar man att skjuta en kollega eller någon annan person som inte är gärningsmannen, konstaterar Peter.
https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/