2025-02-12, 18:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag repeterar:
Detta vittnesmål faller lite på sin egen orimlighet om man inte lägger till lite mer information. Kanske gick han förbi personer som låg ner eller som satt chockade, snyftande och tryckta mot väggen. Personer som redan var nere. Kanske var det de allra yngsta. Var han på jakt sköt han kanske mot dem som sprang ifrån honom, inte mot dem som var i hans makt och underkastade sig. Sedan måste man undra om detta, säkert panikslagna vittne, verkligen uppfattade händelseförloppet som det faktiskt utspelade sig.

Det här att de hade slöjor på sig, kan du länka till artiklarna. Jag vill gärna läsa dem.

Om slöjorna:

Det där är rena rama viskleken.

Det började med att en brud berättade att hon hade hade plåstrat om den skadskjutne bosniske vaktmästaren med en "schal" och att GM hade "gått förbi" henne.
Detta blev i efterhsnd till att schalen var "hijaber" som "muslimer" hade tagit av sig och att GM hade "skonat" dessa kvinnor.

I vänsterdårarnas ögon blev detta till hur fina och överlägsna "våra" invandrare är jämfört med alla andra människor.

I högerdårarnas ögon blev detta till ett "bevis" för att GM inte var invandringskritisk på minsta sätt, utan förmodligen invandrare själv.
Citera
2025-02-12, 18:34
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Att han läste upp sitt "manifest" eller "hatbrev" flera år innan innan dådet.
Men jag tror inte att videon var adresserad till någon myndighet. Han spelade säkert in många andra selfies-videor, men dom har inte släppts.

Vi vet inte kontexten för denna video eller varför den spelades in. Det kan ha varit någon slags video till någon anhörig för att de skulle förstå vad han har fått. Det kan också vara att han varit på gränsen att göra något slags dåd i flera år, men det löst sig eller annat kommit i vägen som "hindrat" honom.

2021 så var det fortfarande till stor del covid-nedstängt. Kanske var det det som hindrade honom tillfälligt och sedan löste sig den ekonomiska biten? Tror han har gått i tankarna väldigt länge och väntat på att något skulle brista tillräckligt för att skrida till verket...
Citera
2025-02-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Då är det tur att denna meningen finns.
”när omständigheterna ej tvingar till annat”
Vilket är typ jämt, om man inte räknar med töntiga övningar och några få skjutningar mot knivbeväpnad på avstånd och liknande.
Citera
2025-02-12, 18:36
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att slumpmässigt lyckas mörda människor från socialtjänsten och en matematiklärare av ren slump.

De inordnades under socialförvaltningen (genom att de arbetade inom äldreomsorg). Det är inte samma som "socialen".
Senast redigerad av Drujnasu 2025-02-12 kl. 19:20.
Citera
2025-02-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvaltningen och -tjänsten är olika namn på samma sak:

”Socialtjänsten eller socialförvaltningen är i Sverige namnet på den kommunala förvaltning som lyder under varje kommuns socialnämnd eller annan nämnd som svarar för det praktiska och politiska arbete som regleras av socialtjänstlagen. Det exakta namnet på nämnd och förvaltning kan skifta från kommun till kommun.”

För att undvika förvirring bör man kanske tala om den sortens personer som han varit i kontakt med som socialsekreterare, som brukar säga att de jobbar på socialkontoret. Skrivbordsfolk som ofta har socionomexamen. Det är socialsekreterare som gör löpande bedömningar av vilken typ av stöd som brukare ska ha, inklusive ekonomiskt sådant.

Kort sagt, han har mördat 6 st anställda inom omsorgen som lyder under socialförvaltningen. Han har inte mördat några socialsekreterare som varit delaktiga i att dra in hans ekonomiska stöd.

Ja det har du rätt i.. det är väl kanske mer i folkmun man brukar kalla det för Socialtjänsten när man pratar om den delen av Soc som har med bidrag, kontakt/hjälp till barn och ungdomar etc. Jag (som också jobbar inom vård & omsorg och pluggar till undetsköterska, dock i annan kommun) tänker inte ens på att jag är anställd av Soc utan jag tänker mig som anställd av Kommunen, så det blir så fel då folk här i tråden inte verkar förstå att de mördade var folk som helt enkelt jobbade på olika vård/omsorgsboenden, hemtjänst etc..
Citera
2025-02-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej då, man kan tala om flera saker här. Breivik var gravt psykiskt sjuk och det gick i släkten. Betyder inte att han inte var medveten om sina handlingar och tydligt rasist.
Nej han hade en personlighetsstörning. Det är ingen sjukdom.
Citera
2025-02-12, 18:39
Medlem
rubbergirls avatar
Då har R kunnat gå hemifrån strax efter 10:00 till busshållplatsen med vapenfodral, gå på bussen, av vid Resecentrum & byta buss, traska iväg till Risbergska & folk har sett honom gå omkring på skolgården & i korridorer innan skjutningarna började 2 1/2 h senare. Helt sjukt.
Citera
2025-02-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej, det finns inget som visar det.

Tidslinjen ser ut så här:

12:31 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar"

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går

12:40:30 Skjutande upphör.

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13:00 (c:a) Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.

Jo, det syns i filmsnutten och har bekräftats av honom själv.
Citera
2025-02-12, 18:40
Medlem
Varför ändrade han namn 2017 från Jonas Simon till Rickard Andersson?

Den här gåtan blir bara mer och mer snurrig.
Citera
2025-02-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
videoklippet som finns på youtube där han pratar om sin försörjningsstöd är flera år gammal. Och han har säkert hunnit sedan dess få ut sitt bidrag eller ekonomiska stöd.

Det är omöjligt att hans motiv är riktad mot socialen.

Jag personligen tror att han har blivit radikaliserad av följande:
Redpill
Backpill
MGTOW
Skolskjtningar
Sverigedemokraternas retorik

Han valde skolan eftersom han ville hämnas på samhället och skolan var det han kände till, en perfekt ställe med många folk. Dessutom så såg skolans arkitektur ut som en labyrint.

Han antigen råkade mörda endast invandrare eller så var han en rasist som gav sig på invandrare då han kände att dem är skyldiga honom något.

Videoklippet där man hör "ni ska bort från europa". Här behöver man inte spekulera mer än att man hörde ordet "ni" och baserat på dem två videoklippen som skildrar händelsen från olika vinklar så kan man se att GM var ensam i hallen och leta febrilt efter att skjuta någon samtidigt som han skrev de orden. Och eftersom det fanns en majoritet invandrare på den skolan så är min slutsats att han var en aning invandrarfientlig. Say no more, punkt slut.
Nu kommer jag inte debattera mer här utan livet går vidare och jag har kommit fram till att jag mår mycket bättre när jag inte ger mig in i politik och sådant skit. Jag är i 30 års åldern och jag har aldrig röstat och kommer aldrig att göra det. Ni får leva i eran lilla bubbla och hata varandra och SD:er får hoppa på den och göra 360.

Och jag hoppas alla de drabbade familjer får sin sinnesro, ja även GM:s familj (Endast om de inte är sverigedemorkater)

it's wednesday mu dudes

Det har du inga som helst bevis för. Den enda yttringen vi har att gå på visar på ett ekonomiskt motiv. Videon skapades några månader efter att han slutade på skolan.

Jag kan lika gärna säga att han radikaliserats av följande:
Islamism
Hinduism
Marxism
Klownism

Det är lika mycket rätt utifrån vad vi vet eftersom vi inte har en susning.
Citera
2025-02-12, 18:42
Medlem
Halte Haralds avatar
Kan någon länka youtube filmen?
Citera
2025-02-12, 18:43
Medlem
RA gjorde fem misslyckade försök att klara en och samma matematikkurs på Risbergska.

https://omni.se/laste-matte-pa-risbergska-misslyckades-fem-ganger/a/o3yRR7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in