2025-02-12, 18:04
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marbellaellala
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-rickard-andersson-kom-till-skolan-15-timme-innan-dadet/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxStory&utm_s ource=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0oqRiGAH O8VD2t770I9yjIKUWGxbuEXMKSaoP9oFO8Yoj54wYY2VtX95s_ aem_oXCaWZJvAn0 zGolWHaH20w#Echobox=1739375859-1

Han var i skolan 1,5h innan dådet. Blir bara konstigare det här

Då är ju frågan. Vart tog han vägen innan dådet?
En parkbänk, Myrorna, Pizza Hut, Q8 eller satt han på en toalett och väntade till lunchen?

Han måste ju blivit sedd i skolan med sin väska.

Eller gick han utan väskan och var i så fall var väskan under tiden.
100 frågor...

Polisen har bilder på hur han tog sig till skolan i alla fall.
Citera
2025-02-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Så du menar att båda poliserna skulle tömt sina magasin innan de retirerade

Vet inte vad de gjorde så jag menar ingenting. Men taktiken är den jag redovisade och vad som trycks ut på POLKON..
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marbellaellala
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-rickard-andersson-kom-till-skolan-15-timme-innan-dadet/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxStory&utm_s ource=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0oqRiGAH O8VD2t770I9yjIKUWGxbuEXMKSaoP9oFO8Yoj54wYY2VtX95s_ aem_oXCaWZJvAn0 zGolWHaH20w#Echobox=1739375859-1

Han var i skolan 1,5h innan dådet. Blir bara konstigare det här

Rekat troligtvis. Skaffat sig uppfattning om miljöförändringar och folk, eftersom han nog inte varit på skolan på ett bra tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det är ingen actionfilm eller vilda västern, polisen skjuter inte varningsskott.
Varje kula skall användas på rätt sätt, varje avlossad kula skall rapporteras om varför den avlossades just där och då.
Jag förmodar att om man skriver att man avlossade skott utan mål så blir man nog av med sitt tjänstevapen ett tag.

Det är därför polisen inte använder sina tjänstevapen så ofta för det startar en enorm process och utredning.

Det är också anledningen till varför vissa inte är lämpliga som poliser för man ser inte helheten, som exempel:
skjuta i taket, hur vet polisen att det inte sitter någon form av metallbalk bakom det tunna innertaket som gör att kulan studsar och kan träffa vem som helst?

Skjuta i väggen, vad är det som säger att väggen inte är så porös att man når ett armeringsjärn och kulan studsar?

Skjuta ner i marken/jorden, vad är det som säger att det är fritt från stenar/överväxta brunnslock som gör att kulan studsar?

Minsta tveksamhet så skall inget vapen avlossas.
Det är ingen slump att dessa 130 poliser inte avlossade ett enda skott, det fanns tveksamheter.

Nja, en snut ska alltid dra av ett varningsskott. Ganska snartlikt som i lumpen (där man vid vakttjänst alltid (1) ska ropa "varning jag skjuter skarpt", (2) skjuta ett skott i backen och först om det inte hjälper, (3) skjuta verkningseld).

Kungörelse (1969:84) om polisens användning av skjutvapen
...
7 § Innan polisman använder skjutvapen, skall han särskilt beakta risken för att utomstående skadas. Skottlossning inom område, där många människor bor eller vistas, skall i det längsta undvikas.

Innan skott avlossas, skall polismannen ge tydlig varning genom tillrop, om sådan varning ej är otjänlig. Om skjutvapen måste användas, skall polismannen, när omständigheterna ej tvingar till annat, först avlossa varningsskott.

Vid skottlossning mot person skall eftersträvas att endast för tillfället oskadliggöra honom.
Citera
2025-02-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Plocka genast fram bevisen för dina uttalanden om motivet så kan vi diskutera sen. Om man ska gå på "det uppenbara" är det ingen idé att ens göra polisutredningar. Då kan vi börja gå på känsla istället och gissa oss fram till domar genom att samla ihop diverse lösa rykten vi hört och folks egna tolkningar. Skit i bevis och sånt tjafs.

Sen är man inte rasist för att man väntar på fakta från polisen. Man behöver inte ta ställning om motivet alls innan man vet allt. Det kan vara rasism, det kan vara nåt annat, det kan vara alltihop. Ska det vara så svårt att förstå att det finns folk som vill vara öppna och vänta med tolkningar? Det betyder inte att man inte tror att det ligger rasism bakom. Det kan det mycket väl göra. Men jag tänker inte vara som ett lågstadiebarn och bara se dit näsan pekar.

Jag håller med dig. Precis det är min uppfattning. Vi får vänta och se vad som kommer fram. Just nu finns inget som bevisar något åt något håll och att påstå sig veta sanningen blir då mest pinsamt.
Citera
2025-02-12, 18:08
Medlem
Vart kan man se filmen han spelat in ang försörjningsstödet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom gick in men retirera pga rök och skott mot dom.. sen tappa dom visuell kontakt.. därefter avvakta dom! 130 poliser var där sen. Insatsstyrkan som gick sen!

Ta och fundera på vad rökgranaten får för effekt på GM?

Även GM får sämre sikt, brandlarmet går och därmed stängs alla branddörrar. Jag har inte varit i denna lokal men jag antar att det finns ett antal branddörrar som hålls öppet av magnetlås. Till dessa magnetlås bryts strömmen när brandlarmet går och de går igen automatisk.

Stängda branddörrar ställer till det för GM. Att skjuta någon genom en glasruta eller dörr är rätt så svårt speciellt med expanderande jaktammunition. Att öppna dörrar innebär även att han måste släppa vapnet med en hand och det ger ett antal sekunder för tilltänkta offer att komma undan när han väl har öppnat dörren.

Så även om polisen retirerade ut och inte sköt mot GM så satte de press på honom och på så sätt räddade liv. Ska polisen börja skjuta så måste det ske säkert och det ska åtminstone ha en chans att verkan. Även polisen har expanderande ammunition i sina pistoler och det är bara glömma att skjuta genom en ruta med genom dem om GM är en bit bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att slumpmässigt lyckas mörda människor från socialtjänsten och en matematiklärare av ren slump. Bara matematiklärare är en sak, flertalet personer med kopplingtillarbeten som berört det lilla liv han levde känns inte som lotteri.

Återigen.. Han har inte mördat någon från Socialtjänsten, han har mördat personer anställda av Socialförvaltningen och som alltså jobbat på olika äldreboenden som vårdpersonal och som på betald arbetstid får plugga till undersköterska. De har noll och ingenting att göra med de som beviljat eller inte beviljat hans tidigare eventuella socbidrag/försörjningsstöd. Att matteläraren var där är ju dock inte så konstigt då hon jobbade där som lärare.. Om han hade haft henne som mattelärare där är dock en intressant fråga.
Citera
2025-02-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det är ingen actionfilm eller vilda västern, polisen skjuter inte varningsskott.
Varje kula skall användas på rätt sätt, varje avlossad kula skall rapporteras om varför den avlossades just där och då.
Jag förmodar att om man skriver att man avlossade skott utan mål så blir man nog av med sitt tjänstevapen ett tag.

Det är därför polisen inte använder sina tjänstevapen så ofta för det startar en enorm process och utredning.

Det är också anledningen till varför vissa inte är lämpliga som poliser för man ser inte helheten, som exempel:
skjuta i taket, hur vet polisen att det inte sitter någon form av metallbalk bakom det tunna innertaket som gör att kulan studsar och kan träffa vem som helst?

Skjuta i väggen, vad är det som säger att väggen inte är så porös att man når ett armeringsjärn och kulan studsar?

Skjuta ner i marken/jorden, vad är det som säger att det är fritt från stenar/överväxta brunnslock som gör att kulan studsar?

Minsta tveksamhet så skall inget vapen avlossas.
Det är ingen slump att dessa 130 poliser inte avlossade ett enda skott, det fanns tveksamheter.
Du har så rätt.
Sedan vore det intressant om vilken roll de 130 poliser som det hänvisas till i flera inlägg.
Spekulation: 15 st tog hand om trafiken.30 st skötte avspärrningar. 15 befäl samt bemanning ledningsbussen.15 st insatsstyrkan. 10 utredare. Mm.
Citera
2025-02-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Finns många stirriga typer som inte har nån diagnos.
Är aspergerklassen en trådsanning eller finns källa på det?

Tänker mer på hela hans hållning. Hur han håller armarna. Nejdå det har det skrivits om flera gånger i tidningarna. Här är en av artiklarna: https://www.tv4.se/artikel/4s9F1rUi5HuCFskvAgeEEP/en-ganska-typisk-gaerningsperson
Citera
2025-02-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Varför gick han förbi vissa utan att skjuta dem enligt dig? Såg alla de ut att vara svenskar?
Varför lät han vissa ta hand om andra skadade?
Det stod i tidningar att vissa hade t o m slöjor på sig, vilket nog inte många svenskar har. Eller?

Jag repeterar:
Detta vittnesmål faller lite på sin egen orimlighet om man inte lägger till lite mer information. Kanske gick han förbi personer som låg ner eller som satt chockade, snyftande och tryckta mot väggen. Personer som redan var nere. Kanske var det de allra yngsta. Var han på jakt sköt han kanske mot dem som sprang ifrån honom, inte mot dem som var i hans makt och underkastade sig. Sedan måste man undra om detta, säkert panikslagna vittne, verkligen uppfattade händelseförloppet som det faktiskt utspelade sig.

Det här att de hade slöjor på sig, kan du länka till artiklarna. Jag vill gärna läsa dem.
Citera
2025-02-12, 18:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Med tanke på att GM mer eller mindre isolerade sig offline är väl risken att han gjorde samma sak online, dvs. inte hade många kontakter, undvek sociala medier, osv. Att spela CS hela dagarna i ända kan man trots allt göra utan några kontakter. Om så var fallet blir det antagligen mer klurigt än vanligt för polisen att reda ut motivbilden.

Sedan är det väl fullt tillåtet för polisen att knäcka en död gärningsmans kryptering, men oavsett vad vissa påstår, är det inte alltid polisen kan göra det rent tekniskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men den filmen är ju 4 år gammal!?

Precis, filmen är gammal och tro att den har någon betydelse för detta som hände nu är bara patetiskt. Jag har i alla fall min teori om varför detta hände. Tycker det är ganska uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in