2025-02-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Inte som varning, utan som vad GM uppfattar som ett reellt hot.

GW är ju inte direkt duim i huvudet och han begriper att om GM känner sig redan trängd och sedan skall svensk polis gå in och leka vilda västern så kommer nog GM att gå bananas inne i skolan.

Med facit i hand så blev dödstalet lågt med tanke på mängden personer på platsen och vad GM hade i sin vapenarsenal.

Skall man skjuta GM så måste man kunna göra det på säkert sätt.
Citera
2025-02-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Men läsa till jägarexamen kunde han. Införskaffa 4 vapen kunde han. Och ammunition. Och ordna vapenlicens till vapnen gick alldeles utmärkt.

Så nog var han kapabel att gå ut på sociala medier alltid. Fullt så sjuk var han inte.

De här typen av diagnoser sätter ned vissa funktioner inte allt. Typiskt sett svårigheter kring socialt samspel med andra samt motivation. Här har det säkert också varit omfattande andra sjukdomar och svårigheter som extrem social fobi osv.

Dvs bara för att GM har kunnat ta jägarexamen (som han var motiverad till) innebär inte automatiskt att han har kunnat läsa vad som helst, var som helst.

Utgå inte från dig själv och vad du anser eftersom att det handlar om en sjuk människa.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-12 kl. 17:59.
Citera
2025-02-12, 17:48
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Kan man inte något är det bara att fråga men att påstå att det är "bara att kämpa på" utan att förstå hur en funktionsnedsättning fungerar är högst provocerande.
Inte uteslutet att beslutsfattare kring hans försörjning har resonerat precis likadant som du.
Det går igen här i tråden att många helt saknar förmågan att tänka sig in i andras situationer. De bara utgår från sig själva och deras förmågor och förutsätter att alla andra ska ha precis samma förutsättningar. Med de begränsningar i tänkandet måste mycket i tillvaron te sig obegripligt.
Citera
2025-02-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Inte som varning, utan som vad GM uppfattar som ett reellt hot.

Det är ingen actionfilm eller vilda västern, polisen skjuter inte varningsskott.
Varje kula skall användas på rätt sätt, varje avlossad kula skall rapporteras om varför den avlossades just där och då.
Jag förmodar att om man skriver att man avlossade skott utan mål så blir man nog av med sitt tjänstevapen ett tag.

Det är därför polisen inte använder sina tjänstevapen så ofta för det startar en enorm process och utredning.

Det är också anledningen till varför vissa inte är lämpliga som poliser för man ser inte helheten, som exempel:
skjuta i taket, hur vet polisen att det inte sitter någon form av metallbalk bakom det tunna innertaket som gör att kulan studsar och kan träffa vem som helst?

Skjuta i väggen, vad är det som säger att väggen inte är så porös att man når ett armeringsjärn och kulan studsar?

Skjuta ner i marken/jorden, vad är det som säger att det är fritt från stenar/överväxta brunnslock som gör att kulan studsar?

Minsta tveksamhet så skall inget vapen avlossas.
Det är ingen slump att dessa 130 poliser inte avlossade ett enda skott, det fanns tveksamheter.
Citera
2025-02-12, 17:50
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Aaaa, jag blir så jävla irriterad på Pascalidou på instagram som uppviglar folk med det hon påstår är sant. Först är hon tvärsäker på att TV4-klippet stämmer, sen publicerar hon namnlistan på offren som andra börjar sprida, sen påstår hon att han riktat in sig på SFI-studenter. Och hon ska vara journalist. Ok att man kämpar mot rasism och knäppa strukturer i samhället, men det här verkar ju vara nåt annat. Om invandrare redan känner sig rädda ska man väl inte förvärra det hela genom att posta obekräftade uppgifter och spä på rasist-spåret.

Ja, jag har också lyssnat på ljudklippet, och att påstå att RA ens lyckats höja rösten över hans monotona, tonlösa röstläge på detta sätt är bara skrattretande. Han klarade ju knappt av att prata alls!!
Glöm det. Dessutom låter det inte ens som svenska.
Det är jag rätt säker på, och jag är ändå långt ifrån nån ljudtekniker.

Pascalidou försöker vinkla sanningen som alla journalister. Försöker göra politik av detta illdåd.
Citera
2025-02-12, 17:55
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Eller så handlar det om att han i grunden inte var aggresiv utan snarare desperat. Motivet spelar ganska stor roll.

Fast videon är ju inspelad flera år innan dådet. Så seeeg tror jag inte att han var.
Citera
2025-02-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det är ingen actionfilm eller vilda västern, polisen skjuter inte varningsskott.
Varje kula skall användas på rätt sätt, varje avlossad kula skall rapporteras om varför den avlossades just där och då.
Jag förmodar att om man skriver att man avlossade skott utan mål så blir man nog av med sitt tjänstevapen ett tag.

Det är därför polisen inte använder sina tjänstevapen så ofta för det startar en enorm process och utredning.

Det är också anledningen till varför vissa inte är lämpliga som poliser för man ser inte helheten, som exempel:
skjuta i taket, hur vet polisen att det inte sitter någon form av metallbalk bakom det tunna innertaket som gör att kulan studsar och kan träffa vem som helst?

Skjuta i väggen, vad är det som säger att väggen inte är så porös att man når ett armeringsjärn och kulan studsar?

Skjuta ner i marken/jorden, vad är det som säger att det är fritt från stenar/överväxta brunnslock som gör att kulan studsar?

Minsta tveksamhet så skall inget vapen avlossas.
Det är ingen slump att dessa 130 poliser inte avlossade ett enda skott, det fanns tveksamheter.

I generella fall tror jag du har helt rätt, i detta fallet så har du fel. Pågående PDV då gäller det att störa/slå ut/avbryta gärningsmannen och självklart ska tredje man beaktas men givet ett dödsfall i minuten i snitt så finns rätt stort svängrum avseende risktagande med att skjuta i tjänsten.
Citera
2025-02-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghostfriend01
Där har vi motivet, det var riktat mot socialtjänsten.

Men den filmen är ju 4 år gammal!?
Citera
2025-02-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
I generella fall tror jag du har helt rätt, i detta fallet så har du fel. Pågående PDV då gäller det att störa/slå ut/avbryta gärningsmannen och självklart ska tredje man beaktas men givet ett dödsfall i minuten i snitt så finns rätt stort svängrum avseende risktagande med att skjuta i tjänsten.
Så du menar att båda poliserna skulle tömt sina magasin innan de retirerade
Citera
2025-02-12, 17:59
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Krav? Lol. RA var oanställningsbar. Han har varit oanställningsbar sedan högstadiet eller kanske till och med sedan han föddes. Det finns inget någon kunde ha gjort åt den saken. De kunde ha ställt hur många krav som helst men resultatet hade bara blivit ännu mer psykisk ohälsa. Man kan inte kräva att en psykiskt sjuk person ska skärpa sig eftersom en psykisk sjuk person inte har valt att vara just psykiskt sjuk.

Detta dåd hade troligtvis inte hänt om RA hade blivit sjukpensionerad för 10 år sedan och sluppit allt tjafs med myndigheter.

Dådet hade troligen aldrig hänt om polisen gjort en riktig granskning när han ansökte om vapenlicens. Eller ja iallafall inte en skolskjutning möjligtvis en knivattack med färre dödsoffer om han hade planerat att göra samma dåd utan skjutvapen.

Alternativet är att öppna mentalsjukhusen igen å spärra in de som avviker från normen. Förr var folk med avvikande beteende inspärrade. Idag finns inge pengar så psykfall får gå fri på gator och torg. Finns många som förlorat sitt liv till följderna av psykvårdens förfall både i självmord men även i attacker. Ta dubbelmordet i Luleå 2023 där Levi högg ihjäl sin bror och moder. Även där fanns tecken på avvikande beteende en person som satt för det mesta på sitt rum å var väldigt intresserad av knivar. Men samtidigt fanns ett hat mot familjen. Föräldrarna där borde ha insett faran i tid då hade de levt å Levi hade suttit på psyket utan att ha dödat sin familj.
Citera
2025-02-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Nu letas efter motiv. Att leta efter motiv i såna här fall, och med en död GM därtill, är en synnerligen hopplös uppgift. Det är inte ens säkert att det finns något egentligt motiv över huvud taget mer än kanske någon slags uppgivenhet. Den första frågan man bör ställa och som eventuellt kan vara helt avgörande här. Vilka är de absolut farligaste människorna? Jo de som inte längre har något att förlora eller som anser sig inte längre ha något att förlora.

Jag har någon slags känsla av att det fick en säkring i huvudet på den här killen om det är sant som påstås att han blev ställd utan något som helst försörjningsstöd. Det är lätt att säga att han då skulle ha ryckt upp sig och tagit tag i sitt liv men med de problem han uppenbarligen hade var det självklart en helt övermäktig uppgift. Han såg ingen utväg och en människa som inte ser någon utväg kan få för sig att på något vis hämnas på de han anser bär skulden för eländet, för själv har han inte längre något att förlora.

Detta är min teori gällande motiv eller snarare utlösande faktor. Det är väldigt sorgligt alltihop för jag har en känsla av att GM i grunden inte var någon ond människa utan en sorgsen människa som begick onda handlingar när allt föll ihop för honom. Sensmoralen för samhällets del är väl att inte ställa till det så att redan kantstötta människor förlorar allt för det kan kosta mycket mer än det smakar.

Jag håller med. Det är inte säkert att det finns något rationellt motiv; däremot en eller flera triggers. Däremot blir det svårt att inte ”ställa till det” för människor med problem. I slutänden måste myndigheter arbeta regelbaserat snarare än ges carte blanche att dela ut pengar när de tycker att det behövs. Kanske kan det finnas ett nät till på något sätt? Jag har ingen lösning.
Citera
2025-02-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Det var ju precis vad dom gjorde.

Nej dom gjorde ingenting!!…, poliser hade kunnat omringa skola gå in andra ingångar osv osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in