2025-02-12, 17:27
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tycker det verkar som att han fick stöd och hjälp samt chans att läsa upp betyg.. men han verkade skita i det. Blir väldigt svårt att hjälpa någon som bara struntar i allt.

Jo det klart .
När han insåg allvaret så var han en sådan som reagerade på det här sättet .
Bra att det inte är så många som agerar som han gjorde .
Citera
2025-02-12, 17:27
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dom hade tillräckligt bra vapen för att skjuta i taket.

Vad skulle varningsskott ha för effekt? Han hade redan skjutit mot dem.

GW avråder.

Citat:
Varningsskott i ett stängt utrymme, som på skolan, kan också vara direkt olämpligt, menar han.

– De kan fara omkring som bålgetingar på grund av rikoschetter. Jag skulle nog dra mig för att skjuta ett varningsskott inomhus. Var fan ska jag sätta det? I golvet eller taket, eller?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/gw-om-polisens-insats-automatik-att-leta-syndabock/
Citera
2025-02-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ännu mer ogrundade påståenden och spekulationer i syfte att av någon anledning försöka förminska och försvara massmördarens gärning.

"Extrem social ångest"....det är styrkt att GM återkommande och i närtid var med sin familj på flera semesterresor till bland annat Asien och USA.

Låter det som någon som lider av "extrem social ångest"?

Den sociala ångesten kan vara i förhållande till nya/utomstående. Om han har känt sig relativt trygg med sin familj kan han gott och väl ha klarat av att resa med dem. Det där varierar kraftigt mellan olika individer. Han ser inte ut att ha varit jätte utåtriktad eller social på de bilderna heller.
Citera
2025-02-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Läs på om PDV … första patrull på plats ska gå in för att stoppa pågående dödligt våld inte vänta på insatsstyrkan

Ja, och dom gick in.

Hade du haft ett uns av läsförståelse hade du sett det på flera ställen..
Det har länkats, citerats o beskrivits flera gånger.
Här, i artiklar och på tv.

Men det krävs väl högre IQ än en fiskmås att förstå.
Citera
2025-02-12, 17:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Psykisk ohälsa syns ofta inte utanpå.
Det finns ofta en skam över att ha psykiska bekymmer. Därför undviker många att söka hjälp
Jag försvarar inte honom. Men det känns ändå som att hans problem var väldigt tydliga redan före skjutningarna. Att försöka bota honom med ekonomiska bestraffningar är då helt galet
Han behövde vård istället för utbildning

Precis.
En bestraffning med icke utbetald peng; gör inte så att en med funktionshinder blir mer arbetsför ;
snarare hamnar denne individ i 100 % panik .
Varav vad som helst kan hända .....

Undrar om ifall beslutet om att inte få försörjningsstöd längre ,kom i hans brevlåda ,då hans familj var bortrest ?
Då hade han ingen att diskutera det med ....
Senast redigerad av landbandy 2025-02-12 kl. 17:35.
Citera
2025-02-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Ja, och dom gick in.

Hade du haft ett uns av läsförståelse hade du sett det på flera ställen..
Det har länkats, citerats o beskrivits flera gånger.
Här, i artiklar och på tv.

Men det krävs väl högre IQ än en fiskmås att förstå.

Dom gick in men retirera pga rök och skott mot dom.. sen tappa dom visuell kontakt.. därefter avvakta dom! 130 poliser var där sen. Insatsstyrkan som gick sen!
Citera
2025-02-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Klart det finns enklare jobb. Han var inte ensam att ha såna problem . Andra kämpar med detta.

Det handlar inte om hur svårt/lätt ett jobb är utan om förmågan att sätta igång med något öht och orka hålla i. Läs på lite så förstår du nog bättre.
Citera
2025-02-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nej! Ingen gitarrväska har hittats på brottsplatsen. Han hade vapnen i en klassisk vapenväska som för ett otränat öga kan likna en gitarrväska.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisens-fynd-efter-skolskjutningen-i-orebro/

Ja men titta, inte ens "gitarrliknande".
Misstänkte att det skulle vara "typ Temu" kvalité på fodralet och därför kunna misstas som gitarrfodral men detta är ju vad ej insatta människor skulle kalla typ "jaktväska" eller liknande.

Varför man ens tar med sig salongsgeväret till ett sånt här dåd låter ju mycket märkligt(ja jag vet att per definition så är salongsgeväret i original inte halvautomat men namnet kom till genom att det var så lätt laddat att man kunde skjuta med det inomhus i en salong.)

Låter som att han tömde vapenskåpet och tog med sig allt han orkade bära.
Citera
2025-02-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Personligen är jag inte det minsta intresserad av offrens härkomst över huvud taget. Jag är mer intresserad av samhällets misslyckande med den här typen av gärningsmän (nedlagd psykvård, bristfälliga vapenlagar m.m.).

Instämmer!
Men är även oroad över om det finns en grupp med flera han haft kontakt med som kan tänkas agera likadant........
Citera
2025-02-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Att han inte blev kallad till värnplikt berodde inte på några diagnoser. Anledningen var att han inte gått gymnasiet.

Häng med i tråden så vi slipper älta allt om & om igen.

Jag gick inte heller gymnasiet men blev ändå kallad, häng med lite hur verkligheten fungerar istället
Citera
2025-02-12, 17:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Vad skulle varningsskott ha för effekt? Han hade redan skjutit mot dem.

GW avråder.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/gw-om-polisens-insats-automatik-att-leta-syndabock/

Inte som varning, utan som vad GM uppfattar som ett reellt hot.
Citera
2025-02-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Ja. Så kan det mycket väl vara.

För jämför videon med den video som t.ex mördaren Seung-Hui Cho (Virginia Tech) filmade och la ut på nätet bara timmar innan sitt dåd.
Vilken himmelsvid skillnad. Både vad gäller mördarens aggressivitet, hot och utfall mot samhället, och viftande med vapen i båda händerna.

Det är det här som får mej att tro att RA:s video är nåt helt annat än vad man försöker få det till.

Ja precis, jag vill veta källan till klippet och även se både början och slut för att kunna göra en korrekt bedömning.

Det känns som att han är helt ointresserad eller rättare sagt tvingad att läsa vad det står, dvs läser upp det för någon.

Som du säger så finns det inget hat eller hot i klippet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in