2025-02-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Motivet var väl inte en dum biståndshandläggare annars hade han pangat på biståndshandläggare.
Motivet var mer troligt knutet till att han misslyckats med att nå gymnasiekompetens på Risbergska. Utan gymnasiekompetens var han bränd på arbetsmarknaden.

Jag får heller inte ihop det .. om han var lack på dom för indraget bidrag är det väl mer sannolikt att han hade bokat en tid till sockontoret och börjat panga där än att gå till komvux SFI vårdutbildningar. Jag tror det är mer en slump att socialförvaltningen var där. Det känns omöjligt att han hade koll på det. Men vad vet jag!
Senast redigerad av Menea 2025-02-12 kl. 13:10.
Citera
2025-02-12, 13:08
Medlem
prinsessan-estelles avatar
Någon som har länk till hela videon som expressen la ut?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-egna-ord-om-forsorjningsstodet/

Citat:
I ett videoklipp som Expressen nu kan publicera läser Andersson till synes innantill ur ett brev från kommunen med hot om indraget försörjningsstöd.

Klippet kan enligt uppgifter vara inspelat 2021, vid samma tidpunkt som Andersson avbröt studierna på Risbergska.
Citera
2025-02-12, 13:12
Medlem
OK nu har dom hittat en video där RA pratar.
Definitivt inte frisk nånstans, pratar som en halvt nedsövd. Trög.
Röstläget minst en oktav under TV4:s "Ni ska bort från Europa"-inspelning
Citera
2025-02-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Det är inte TV4 som sagt detta, utan vittnen på plats att han bara gick förbi vissa, tror de va i Expressen jag läste något om de när dom intervjuade en kvinna som hade lyckats fly.

Detta vittnesmål faller lite på sin egen orimlighet om man inte lägger till lite mer information. Kanske gick han förbi personer som låg ner eller som satt chockade, snyftande och tryckta mot väggen. Personer som redan var nere. Kanske var det de allra yngsta. Var han på jakt sköt han kanske mot dem som sprang ifrån honom, inte mot dem som var i hans makt och underkastade sig. Sedan måste man undra om detta, säkert panikslagna vittne, verkligen uppfattade händelseförloppet som det faktiskt utspelade sig.
Citera
2025-02-12, 13:14
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessan-estelle
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-egna-ord-om-forsorjningsstodet/

Hur fan har expressen fått tag på detta??

Ni ser ju, så jävla kallt och omänskligt…gör ett stickprov på politikerna, drogtesta hela bunten och gräv i alla bidrag, onödiga arvoden och meningslös dötid de kräver att vi betalar lön för!
Citera
2025-02-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom som är döda är alla mörka eller mörkhåriga.. finns bilder på alla offer nu på TikTok. Inte ens jag kan tro det är svensk härkomst men absolut att det kan varit svenska medborgare.

Varför gick han förbi vissa utan att skjuta dem enligt dig? Såg alla de ut att vara svenskar?
Varför lät han vissa ta hand om andra skadade?
Det stod i tidningar att vissa hade t o m slöjor på sig, vilket nog inte många svenskar har. Eller?
Citera
2025-02-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Lutar lite åt det jag med. Åtminstone behöver läkare inom psykiatrin kunna se om patienten har vapenlicens o anmäla alla tveksamheter till polis.

Ingen dum tanke. Eftersom män tycks vara SÄMST på att hantera/bearbeta känslor utan att andra råkar illa ut kan vi ju börja med dem...

Dom har redan anmälningsplikt för personer dom anser olämpliga att äga vapen, oavsett om dom vet om patienten har vapen eller inte..
Citera
2025-02-12, 13:15
Medlem
Mördaren i Örebro var en intelligent person. Jag tror hans motiv var mycket mer uträknat än vad de flesta kan ana.

Han ville ha förändring i hur personer med hans svårigheter behandlas. Det var hans motiv.

Och det lär han lyckas med. Alla som har hans diagnoser kommer att behandlas bättre i framtiden.
Citera
2025-02-12, 13:16
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Nu är det nog jag som antingen är OT eller snöar in men hur har du sett det själv med egna ögon? Forskning i USA eller inte?
Killen var ju uppenbarligen svårt sjuk och alla missade varningssignalerna…
Tragiskt hela jävla vägen😢

Sett autister få våldsamma utbrott när de blivit stressade,och ett under att ingen dog.Är tillräckligt gammal och på den tiden var just autism inte lika utbrett eller att man visste hur man ska hantera det. Verkar inte som samhället förändrats nämvärt sedan dess med tanken på det som hänt. Tragisk
Citera
2025-02-12, 13:18
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Detta vittnesmål faller lite på sin egen orimlighet om man inte lägger till lite mer information. Kanske gick han förbi personer som låg ner eller som satt chockade, snyftande och tryckta mot väggen. Personer som redan var nere. Kanske var det de allra yngsta. Var han på jakt sköt han kanske mot dem som sprang ifrån honom, inte mot dem som var i hans makt och underkastade sig. Sedan måste man undra om detta, säkert panikslagna vittne, verkligen uppfattade händelseförloppet som det faktiskt utspelade sig.

Får lite känslan att han inte klarade av att skjuta på nära håll - typ avrättning var nog jobbigare och inget han var ute efter utan han sköt på sikt. Känns som han var helt jävla besinningslös ett tag där så då sköts det nog på allt och alla.
Citera
2025-02-12, 13:18
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinsessan-estelle

Han kan ju knappt prata. Och den här dåren gav vi vapenlicenser till???
Citera
2025-02-12, 13:21
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Han kan ju knappt prata. Och den här dåren gav vi vapenlicenser till???

Trams. Jag blev imponerad av att han trots allt kunde läsa bättre än många i detta land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in