Citat:
Återigen - SFI var endast en liten del av verksamheten på Risbergska. Majoriteten var vanlig Komvux-verksamhet, dvs komplettering av gymnasiebetyg och yrkesutbildningar. Han började inte ens skottlossningen i delen av byggnaden där SFI hölls - antagligen så gick han på en lektion för USKor med tanke på vilka som mördades. Är det ett tecken på att han hatade vårdpersonal?
Medan jag tror att när han väl började skjuta så gjorde han det rätt urskillningslöst, men samtidigt så hade han kunnat börja på SFI-delen av skolan om dessa var hans främsta mål.
Medan jag tror att när han väl började skjuta så gjorde han det rätt urskillningslöst, men samtidigt så hade han kunnat börja på SFI-delen av skolan om dessa var hans främsta mål.
Ja, om det stämmer det du säger så låter det ju inte som att SFI/invandrare var det primära målet.
Det är ju frågan om han visste var SFI höll till, eller om han visste att det fanns många invandrare som rörde sig på skolan och därför valde gå dit, eller om det var en slags hämnd mot skolan.
Det enda som gör mig tveksam till den sistnämnda teorin, dvs hämnd mot skolan, är att det enda som kommit ut är att han gick där runt 2021, och varför hämnas så lång tid efteråt? Skulle det däremot framkomma uppgifter att han var inskriven där vid tiden för dådet eller precis innan, så skulle jag omvärdera min tveksamhet.
Det har ju hittills inte framkommit någon koppling mellan honom och de han skjöt, dvs att han kände de som han mördade, så det får en ju snarare att misstänka antingen en psykos där han trodde att han bekämpade monster från helvetet eller nåt i den stilen, eller så var det ett invandrarfientligt dåd.