2025-02-12, 05:59
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omni
Polisen kanske aldrig hittar något motiv till massmordet på Risbergska skolan i Örebro, säger biträdande regionpolischef Niclas Hallgren till GP.

Trots 300 förhör är man inte närmare ett svar, offren tycks slumpmässigt utvalda, tydliga elektroniska spår saknas och gärningsmannen Rickard Andersson lämnade inte efter sig något avskedsbrev eller liknande.

– Vi är ju långt ifrån säkra på att motivbilden kommer att klarna, säger han och tar en kort paus:

– Det brukar inte vara så i de här fallen.

Men i Aftonbladet tillägger Hallgren att arbetet fortsätter. Polisen tar bland annat hjälp av Europol för att försöka kartlägga Anderssons liv på nätet och gräver nu ”väldigt djupt efter digitala spår”.

Masskjutningen 2017 av Stephen Paddock i Las Vegas, som resulterade i 58 dödsoffer (59 om man räknar gärningsmannen), hade inte heller något känt motiv.

Det är märkligt hur en 35-åring kan vara helt osynlig på nätet. Fulmedia håller dock hoppet uppe om att polisen ska hitta något som visar på ett ideologiskt motiv.
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-02-12 kl. 06:01.
Citera
2025-02-12, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Han valde ut alla som såg ut ha invandrarbakgrund
Några vart ju skonade

Nu har du lyssnat för mycket på islamistiska TV4 igen…ta del av vad polisen säger istället ditt troll.
Citera
2025-02-12, 06:13
Medlem
Vi som inte är vänstervridna människor och öppna för alternativ är de ju lättare att diskutera med.

De finns ett ordspråk som heter "fel plats, vid fel tillfälle". Dessa personer som vistades ute i korridoren i väntan på att deras lektioner skulle börja va inte på fel plats, men dom var i korridoren vid fel tillfälle. Som jag skrivit tidigare, jag tror inte GM såg hudfärg, han såg människor. Och de var en ren slump att de var just invandrare som sköts till dötts. Hade de bara varit vita Svenskar i korridoren vid detta tillfälle, så hade han skjutit ihjäl dom också. De förstår inte vänstern, men de förstår dom som har en hjärna att tänka med.
Citera
2025-02-12, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Nu har du lyssnat för mycket på islamistiska TV4 igen…ta del av vad polisen säger istället ditt troll.

Det är inte TV4 som sagt detta, utan vittnen på plats att han bara gick förbi vissa, tror de va i Expressen jag läste något om de när dom intervjuade en kvinna som hade lyckats fly.
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2025-02-12 kl. 06:25.
Citera
2025-02-12, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Masskjutningen 2017 av Stephen Paddock i Las Vegas, som resulterade i 58 dödsoffer (59 om man räknar gärningsmannen), hade inte heller något känt motiv.

Det är märkligt hur en 35-åring kan vara helt osynlig på nätet. Fulmedia håller dock hoppet uppe om att polisen ska hitta något som visar på ett ideologiskt motiv.

Ja om de visar sig att han va osynlig på nätet, de vet vi ju inte ännu. Men de har ju kommit fram vad han beställde på nätet, sen läste jag nånstans med de låg bakom betalvägg så klart. Att han hade gjort google sökningar på något dagarna innan, så helt osynlig har han ju inte varit på nätet
Citera
2025-02-12, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Det är inte TV4 som sagt detta, utan vittnen på plats att han bara gick förbi vissa, tror de va i Expressen jag läste något om de när dom intervjuade en kvinna som hade lyckats fly.

Och ändå dödade han 3st ”svenskar”??!
Citera
2025-02-12, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Och ändå dödade han 3st ”svenskar”??!

Jag har ingen aning om hur många som vistades i korridorerna just i detta skeende. Men polisen har väl nämnt att det var runt 300-400 personer i byggnaden just denna dag. Så de kunde ha slutat ännu värre.

Men några har man ju sett som sprungit ut ur skolan när skjutningen pågick.

Förresten, de kan ha varit hon Malwa som de skrivits mkt om i media, som sa de i nån intervju. Men jag är osäker, kan ha varit någon dom hittade och intervjuade utanför skolan också. Skit samma, de lär väl komma med i polisutredningen sen antar jag om så är fallet, tyvärr får vi ju ingen FUP
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2025-02-12 kl. 06:38.
Citera
2025-02-12, 06:32
Medlem
Vad menar polisen med offren verkar slumpmässigt utvalda?

Slumpmässigt betyder väl i sammanhanget att det inte var specifika (på förväg utvalda) personer som sköts. Utan det kan fortfarande vara slumpmässigt utvalda invandrare.

Är det så man skall tolka det?
Citera
2025-02-12, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vad menar polisen med offren verkar slumpmässigt utvalda?

Slumpmässigt betyder väl i sammanhanget att det inte var specifika (på förväg utvalda) personer som sköts. Utan det kan fortfarande vara slumpmässigt utvalda invandrare.

Är det så man skall tolka det?

Att han gick runt och sköt på måfå typ, som att man skjuter hej vilt omkring sig. Han jagade inte ikapp någon kan man väl också säga
Citera
2025-02-12, 06:49
Medlem
Citat:
Det har även nämnts att den psykiska problematiken han hade antagligen gjorde att det blev väldigt rörigt i huvudet på honom under tiden. Jag tycker inte det verkar som han skonade någon. Jag tror mer på teorin att tumultet han orsakade kan vara en trolig förklaring till att han inte sköt precis alla som kom i hans väg. Meningen var nig att skjuta så många som möjligt oavsett vart man kom ifrån. Det var ju trots allt 3 svenskar som blev skjutna också.
Citera
2025-02-12, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
Det har även nämnts att den psykiska problematiken han hade antagligen gjorde att det blev väldigt rörigt i huvudet på honom under tiden. Jag tycker inte det verkar som han skonade någon. Jag tror mer på teorin att tumultet han orsakade kan vara en trolig förklaring till att han inte sköt precis alla som kom i hans väg. Meningen var nig att skjuta så många som möjligt oavsett vart man kom ifrån. Det var ju trots allt 3 svenskar som blev skjutna också.

Ja, men han hade väl någon form av autism, säkerligen Asperger och lite annat. Han var ju tänd på vapen, att han skonade någon/några är vittnes uppgifter. De kan vara lite sisådär med sånt. Vet vi om de va tre Svenskar som dog? vet att de är 2-3 st som inte blivit offentliga.
Citera
2025-02-12, 07:02
Medlem
Citat:
Ja, men han hade väl någon form av autism, säkerligen Asperger och lite annat. Han var ju tänd på vapen, att han skonade någon/några är vittnes uppgifter. De kan vara lite sisådär med sånt. Vet vi om de va tre Svenskar som dog? vet att de är 2-3 st som inte blivit offentliga.
2 svenskar avlidna och 1 skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in