2025-02-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Dagens mest intressanta kommentar. Är det möjligt för polisen tror du att få fram information om vem som laddat upp bilderna? Kanske korkad fråga men vad avses med en Linuxmaskin?

De kan ju begära IP-adressen från den som äger hemsidan, men är ju inte säkert att hen går med på det.
Förenklat är Linux ett operativsystem som macOS eller Windows, används oftast av avancerade användare eller servrar, men inte nödvändigtvis - det finns många linuxdistributioner som dina föräldrar skulle kunna använda utan problem.
Citera
2025-02-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Det kan inte vara en slump att han sköt så många kvinnor 🤔
Nej, majoriteten på (i synnerhet) vård och omsorgslyftet är kvinnor och invandrare.
Citera
2025-02-11, 21:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaHamilton
Autister har inte brist på empati och är inte ondskefulla. Det kan däremot psykopater vara.

Autister kan uppfattas som skygga och dra sig undan. Dvs som GM.

Autister tar in all tillgänglig information och bränner inte gamla synapser. Det innebär att de ofta är grymma på att hålla detaljer i minnet. Om en person pratar om påverkan av lufttrycket och att man borde bygga flygplan som bättre utnyttjar lufttrycket så är det sannolikt en autist. Typ som Elon Musk, men inte alls likt GM.

En psykopat som Levi i Luleå, eller en självmordsbenägen person som vill göra något hemskt för att våga begå självmord som Fabian i Malmö känns mer som GM.

Sen kan GM ha varit autistisk OCKSÅ. Men det är inte det som gör att någon mördar.

Nej, det där köper jag inte alls. Autister är kraftigt överrepresenterade vid skolskjutningar. Självklart har deras diagnos något med det hela att göra.

Däremot är inte alla autister skjutglada, men det är en helt annan sak.
Citera
2025-02-11, 21:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han har varit reggad/inskriven vid komvux vid flera tillfällen men vi vet inte ens om han satte sin fot där.
Han kanske aldrig ens påbörjade kurserna.

Hur var det med undervisning i Örebro under COVID? Lektioner på plats eller distansundervisning? Incel-GM kan helt snöat in sig på sverigehat, vaccinhat och kvinnohat hemma i lägenheten i stället för att "läsa upp matten".
Citera
2025-02-11, 21:47
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VqOLA/uppgifter-skolskytten-i-orebro-skonade-vissa-gick-bara-forbi
https://bulletin.nu/skolskytten-kan-ha-valt-ut-sina-offer-skonade-vissa

Falsk källa som förmodligen inte ens var där, polisen avfärdade detta idag.
Citera
2025-02-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Oavsett skicket har de anhöriga möjlighet till att se offren men däremot kan de avrådas från att göra det.

Är det verkligen så? Hoppas ingen har nyttjat den möjligheten isf.
Citera
2025-02-11, 21:49
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
En sak som har etsat sig fast i mitt huvud och som jag inte riktigt förstår..

Polisen har sagt att en visuell identifiering inte görs i såna fall, förstår det, men det har också sagts att vissa kroppar var så illa sargade om offren sköts i huvuden. Efter att alla offren blev identifierade gick polisen ut med info om att de anhöriga självklart skulle få se offren. Jag tolkade det som att alla offren skulle få ses av anhöringa, alltså kan väl ingen ha blivit skjuten i huvudet?
Rättsmedicin är väldigt duktiga på att försöka återställa kroppen i ett så normalt skick som möjligt.
Sen är det upp till dom anhöriga att välja om man vill se kroppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Ja jag bedömer att den personen har fel, eller högst troligast var en källa som inte ens vart på plats. Det bygger jag på att polisen avfärdat det. Så jag tänker att jag litar på Polisen.

Det vet vi ju inte, men vi vet att du inte va på plats.
Så jag bedömer att du har fel och väljer att lita mer på ett vittne än på någon på fb som börjar prata rasmotiv när det aldrig har nämnts i vittnets utsago.

När exakt avfärdade polisen detta vittnets uppgifter?
Citera
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Socialtjänsten och socialförvaltningen är bara olika benämningar, det är samma sak.

Socialförvaltningen för stöd, vård och omsorg är den kommunala enhet som organiserar och leder arbetet inom äldreomsorg, hemtjänst, LSS (stöd till personer med funktionsnedsättning) och viss hälso- och sjukvård som kommunen ansvarar för. Under detta är det socialstyrelsen som har hand utförande delen.

Eftersom underskörska är en skyddad tittel så är det anställda inom socialförvaltningen som jobbar inom vård- och omsorg som är där för att komplettera sin utbildning eftersom lagen togs i verkan 2023. Orkar inte diskutera kring detta längre. Folk verkar inte fatta skillnaden.
Var t.o.m ett jon som trodde studievägledare som tillhör kommunen skulle vara soc anställda... herregud...
Senast redigerad av Benji86 2025-02-11 kl. 22:36.
Citera
2025-02-11, 21:50
Medlem
Åk 1-6 vanlig kille, en i gänget
Åk 7-9 Ändras, slutar prata, ”Luvan” etc. Får två ännu ej kända diagnoser av skolläkare/skolpsykolog. Hälften godkända ämnen i 8an. Noll godkända ämnen i 9an. Inga vänner kvar.
Åk 1-3 Rudbeck och sedan npf-klass i Wadköping Utbildningscenter. G/VG i bla psykologi och estetiska ämnen. Borta mycket. Pratar fortf ej.

20?? Blir ej kallad till mönstring
2010 Flyttar hemifrån
2011 Jägarexamen + vapenlicens
2013 Första Komvuxkursen på Risbergska
2017 Byter namn
2019 Andra omgången Komvux Risbergska
2019 Skaffar kryptonyckel
2021 Sista Komvuxkursen på Risbegska
2024 Bilderna på RA laddas upp på nätet
2025 RA köper ammunition och rökgranater
2025 RA utför skolskjutningen

Är osäker på vissa år, tex när han flyttade hemifrån, det står olika på olika ställen tyvärr. Har bara använt olika artiklar för att samla in data och de gick visst inte att lita på helt.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-11 kl. 22:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kan på ett sätt förstå att motivbilden är viktig, men ändå inte. Han var en förvirrad galenpanna, vad säger en motivbild i det läget? Hans hjärna kanske var full av vilsna teorier i flera riktningar, men det har ju inget med verkligheten att göra och framför allt inte bäring på vare sig någon ideologi, religion eller någon annan livsinriktning vilken som helst. Jag tror man får söka anledningen till det här dådet någon annanstans, mer baserat på GM:s livssituation och hans psykiska status.

Håller med och det är just pga det du tar upp som det blir svårt att kalla detta för ett terrordåd. GM:s agerande är till följd att psykiska störningar i kombination men många år av ensamhet och total avsaknad av en mening med livet, det måste ha förstört hjärnan totalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Vet någon hur gamla föräldrarna är?
Var det någon konflikt inom familjen som var utlösande faktor? Ville/Kunde inte föräldrarna stödja honom ekonomiskt längre?

Du kan söka på deras efternamn i Örebro så kommer info upp om ålder osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in