2025-02-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Kan han ev haft röst som uppmanar honom att skjuta ett visst antal och just de personer han sköt? Tänker på dubbelmordet i Linköping, han hade väl en imperativ röst som sa att han behövde skjuta 2 st för att ”få frid”..

Sorry, rättar mig själv. Rösten uppmanade att ”döda 2 st för att få frid” .. han sköt inte..
Citera
2025-02-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Tror inte han skonade någon, däremot kan man säkert som vittne uppfatta det så, föratt han inte sköt just dig. Man hinner inte skjuta alla, man måste ladda om, man måste förflytta sig taktiskt osv Källan var någon som påstås ha god insyn i händelsen, det tror jag ingen hade just exakt efter det hänt.

Att du inte tror att han skonade någon när han faktiskt gjorde det är lite konstigt måste jag säga.
Hade han velat döda personen så hade han ju gjort det.

Går man förbi som vittnet sa så tyder det ju exakt på att personen skonades, hade däremot vittnet sagt att han sprang förbi så hade jag också börjat fundera.

Ett stressat vittne använder oftast snabba termer då allt känns som att det går så fort, så att "gå förbi" låter mer trovärdigt till att personen skonades än "sprang förbi".
Citera
Moderator
OYs avatar
Tråden handlar inte om användarna som postar här.

/Mod
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holzinger
Det känns mer som att han borde ha blivit förtidspensionär pga sin diagnos/diagnoser än ha tvingats till att söka ekonomiskt bistånd.
Jag är väldigt intresserad av hur socialtjänsten handlagt detta ärende...

Jag ser är högst väsentlig del, kan helt klart ha utlöst hela händelsen. Vapnen hade han ju haft innan i var det 14 år..

Är det IVO som kan granska detta, Örebro kommun kommer ju garanterat inte vilja lyfta på locket. IVO kan väl på eget initiativ granska..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Skolan behöver dock inte ha haft samma uppdelning av vilken undervisning som bedrivs var när han eventuellt studerade där. Däremot känns det mest logiskt att han rört sig i de delar av lokalen där han tidigare befunnit sig och antagligen till viss del kände sig bekant och kunde lokalisera sig i.
Där har du en poäng. Vore mycket intressant att få veta hur det ligger till med detta. Hur såg uppdelningen i skolan ut 2019-2021? Någon som vet?
Citera
2025-02-11, 21:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Vissa av bilderna i fotoalbumen som laddades upp för 11 månader sen har ju metadata som visat att de är screenshots tagna på en Linuxmaskin.
Om det nu är så att det är GM som laddat upp detta så bygger det ju en bild av en datorkunnig person, det har ju också rapporterats att han har "skaffat en digital nyckel för att kunna skicka och ta emot krypterade mejl". Det stärker ju denna bild ytterligare.

Dagens mest intressanta kommentar. Är det möjligt för polisen tror du att få fram information om vem som laddat upp bilderna? Kanske korkad fråga men vad avses med en Linuxmaskin?
Citera
2025-02-11, 21:29
Medlem
Det har nog redan diskuterats i tråden men svårt att hitta..
Polisens tidiga uttalande om att motivet inte är ideologiskt utan kan vara SOC, eventuellt kopplat till att pengar har dragits in.
Vad kan de ha byggt det på? Tänker på de skadade och om någon av dessa personer ev arbetar på SOC. Någon som vet?

Tänker också på att han verkar ha gått in i ett lärarrum först. Det känns som att motivet var lärare, alternativt om det fanns representanter från några myndigheter på plats den dagen som RA kände till/skulle haft möte med.
Citera
2025-02-11, 21:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Lite förvånad över detta. Generellt så är ett djur en stark skyddsfaktor mot suicid, men att det inte var ett permanent husdjur kan förstås ha spelat in.

Ja för äger man ett husdjur så brukar bekymret omkring husdjurens fortsatta liv att klara sig ; vara väldigt viktigt .

Därför brukar de som är omkring 70- 80 år, inte skaffa ny hund när deras vovve levt klart ; just för oron omkring hur det skall gå för hunden ifall de dör ?

Tror familjens hund ändå betydde mycket för honom .

Men vetskapen om att han inte ens kunde köpa torrfoder till hunden framöver måste ha känts.....
Senast redigerad av landbandy 2025-02-11 kl. 21:36.
Citera
2025-02-11, 21:31
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Att du inte tror att han skonade någon när han faktiskt gjorde det är lite konstigt måste jag säga.
Hade han velat döda personen så hade han ju gjort det.

Går man förbi som vittnet sa så tyder det ju exakt på att personen skonades, hade däremot vittnet sagt att han sprang förbi så hade jag också börjat fundera.

Ett stressat vittne använder oftast snabba termer då allt känns som att det går så fort, så att "gå förbi" låter mer trovärdigt till att personen skonades än "sprang förbi".

Tror tvärtom, som polisen, att det var helt slumpmässigt. Speciellt som källan till hela påståendet är någon som "PÅSTÅR sig ha god insyn i händelsen". Det tycker jag tyder på en icke trovärdig källa, som ville få ut rasmotivet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Där har du en poäng. Vore mycket intressant att få veta hur det ligger till med detta. Hur såg uppdelningen i skolan ut 2019-2021? Någon som vet?

När skolan byggdes om till det "center" det är idag med yrkesutbildningar, försörjningsstöd, sfi mm så va det invigning av den nyrenoverade skolan i nov -17 så det borde sett likadant ut då det inte va så gammalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Det fetade: Den kan väl inte vara mer "underhållande" än denna tråd? Svenska incels och högerextremister skyddar en fallen broder med näbbar och klor. Sverigehat och stackars Rickard är ju huvudspåret... kommer alla dessa konton visa fejkad förståelse och empati för gärningsmannen när nästa förövare heter Muhammed?

Om en autistisk Muhammed som levt isolerad, aldrig haft flickvän, går på bidrag, knappt kan prata, inte har några vänner, blivit mobbad, misslyckats genom hela skolan hade gjort detta så skulle jag försökt förstå honom lika mycket som RA.

Såtillvida att han INTE utförde dådet som en del av jihad byggd på islamistisk ideologi för då blir det ju en annan femma.

Ingenting pekar på att RA agerat ideologiskt, därför kan man försöka ha förståelse för en sån person, oavsett om han heter Rickard eller Muhammed.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRA
Jag har för mig att jag har läst någonstans att vittnen sa att han gick förbi vissa och lät dom leva? Därav att jag blir fundersam kring polisens uttalande idag

Man får nog ta vittnens uppgifter med en nypa salt. Total panik med folk springandes för sina liv. Kan omöjligt skjutit på alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in