2025-02-11, 21:38
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
lärarrum är ju ett ord som har hängt med sen urminnes tider när det gäller skolor, korrekta benämningen är nog de anställdas fikarum vilket då inkluderar alla anställda på Örebro kommun som är verksamma på platsen.

Vilka jävla kommunanstälda har du för dig hänger i lärarrum?
Citera
2025-02-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Om en autistisk Muhammed som levt isolerad, aldrig haft flickvän, går på bidrag, knappt kan prata, inte har några vänner, blivit mobbad, misslyckats genom hela skolan hade gjort detta så skulle jag försökt förstå honom lika mycket som RA.

Såtillvida att han INTE utförde dådet som en del av jihad byggd på islamistisk ideologi för då blir det ju en annan femma.

Ingenting pekar på att RA agerat ideologiskt, därför kan man försöka ha förståelse för en sån person, oavsett om han heter Rickard eller Muhammed.

För så brukar ju diskussionerna gå när det är en muslimsk gärningsman. Det är ju det som är erat totala hyckleri. Nu när det är en vit ”kristen” gärningsman sitter ni här godhetsknarkande och spekulerar i psykiska diagnoser. Patetiskt.
Citera
2025-02-11, 21:39
Medlem
LisaHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Rickard var autistisk likt Elon Musk. Är det autism det som gör att man blir massmördare?

Är Autism en gemensam faktor när det gäller gärningsmän i skolskjutningar?

Autister har inte brist på empati och är inte ondskefulla. Det kan däremot psykopater vara.

Autister kan uppfattas som skygga och dra sig undan. Dvs som GM.

Autister tar in all tillgänglig information och bränner inte gamla synapser. Det innebär att de ofta är grymma på att hålla detaljer i minnet. Om en person pratar om påverkan av lufttrycket och att man borde bygga flygplan som bättre utnyttjar lufttrycket så är det sannolikt en autist. Typ som Elon Musk, men inte alls likt GM.

En psykopat som Levi i Luleå, eller en självmordsbenägen person som vill göra något hemskt för att våga begå självmord som Fabian i Malmö känns mer som GM.

Sen kan GM ha varit autistisk OCKSÅ. Men det är inte det som gör att någon mördar.
Citera
2025-02-11, 21:40
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
På vilket sätt tycker du att det är att "få ut rasmotivet" när det vittnet inte sa någonting om ras eller överhuvudtaget om någon målgrupp utan enbart att han gick förbi vissa?

Personen som påstår sig ha god insyn i händelsen verkar ju ändå ha mer insyn än vad du har men du har rätt och den personen har fel?
Då är jag med hur du tänker.

Ja jag bedömer att den personen har fel, eller högst troligast var en källa som inte ens vart på plats. Det bygger jag på att polisen avfärdat det. Så jag tänker att jag litar på Polisen.
Citera
2025-02-11, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
En sak som har etsat sig fast i mitt huvud och som jag inte riktigt förstår..

Polisen har sagt att en visuell identifiering inte görs i såna fall, förstår det, men det har också sagts att vissa kroppar var så illa sargade om offren sköts i huvuden. Efter att alla offren blev identifierade gick polisen ut med info om att de anhöriga självklart skulle få se offren. Jag tolkade det som att alla offren skulle få ses av anhöringa, alltså kan väl ingen ha blivit skjuten i huvudet?

Oavsett skicket har de anhöriga möjlighet till att se offren men däremot kan de avrådas från att göra det.
Citera
2025-02-11, 21:41
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Vissa av bilderna i fotoalbumen som laddades upp för 11 månader sen har ju metadata som visat att de är screenshots tagna på en Linuxmaskin.
Om det nu är så att det är GM som laddat upp detta så bygger det ju en bild av en datorkunnig person, det har ju också rapporterats att han har "skaffat en digital nyckel för att kunna skicka och ta emot krypterade mejl". Det stärker ju denna bild ytterligare.

Intressant!
Burken med Linux kan han ju ha slängt innan dådet, just för att dölja sina digitala spår.
Har även funderat över om polisen funnit någon spelkonsoll i hans lägenhet?
Även om han haft en sådan skulle han ju ha kunnat slänga även den innan.
Citera
2025-02-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Polisen och aftonbladet är som sagt lite efterblivna som inte kan skjilja på socialtjänsten som har hand om bidrag, och socialförvaltningen som är ansvarig för vård- och omsorg.

Jaha, de menade förvaltningen? Suck!
Uttalandet om att dådet inte hade ideologiska motiv måste då ha handlat om att ett par offer (vad som skrivs om) är svenskar?
Citera
2025-02-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmeOlle
För så brukar ju diskussionerna gå när det är en muslimsk gärningsman. Det är ju det som är erat totala hyckleri. Nu när det är en vit ”kristen” gärningsman sitter ni här godhetsknarkande och spekulerar i psykiska diagnoser. Patetiskt.

Hmm kan det ha att göra med att muslimska terrorister skriker Allahu Akbar innan dem öppnar eld?
Citera
2025-02-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Polisen och aftonbladet är som sagt lite efterblivna som inte kan skjilja på socialtjänsten som har hand om bidrag, och socialförvaltningen som är ansvarig för vård- och omsorg.

Socialtjänsten och socialförvaltningen är bara olika benämningar, det är samma sak.
Citera
2025-02-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRA
Jag har för mig att jag har läst någonstans att vittnen sa att han gick förbi vissa och lät dom leva? Därav att jag blir fundersam kring polisens uttalande idag

Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Är bara en trådsanning. Finns ingen källa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VqOLA/uppgifter-skolskytten-i-orebro-skonade-vissa-gick-bara-forbi
https://bulletin.nu/skolskytten-kan-ha-valt-ut-sina-offer-skonade-vissa
Citera
2025-02-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Kanske menade de mer att vad som "triggade" GM kan vara att de sociala myndigheterna drog in hans ersättning, snarare än att måltavlan för hans attack var just de sociala myndigheterna. Det är väl inte helt ovanligt att någons ilska över en sak går ut över folk som inte alls har med saken att göra.

Om jag inte minns helt fel fanns det väl tidigt även uppgifter om att GM haft någon konflikt med de sociala myndigheterna runt ersättningen, dvs. att man faktiskt hade sett kontakt mellan myndigheten och GM där han inte var nöjd med deras beslut, men det kan vara något jag fått om bakfoten.

Så kan det ha varit men det var samma dag som detta sades. Isf borde de tills nu fått det bekräftat kan man tycka. Det är inte svårare än att höra med SOC.
Citera
2025-02-11, 21:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Med tanke på att GM mer eller mindre isolerade sig offline är väl risken att han gjorde samma sak online, dvs. inte hade många kontakter, undvek sociala medier, osv. Att spela CS hela dagarna i ända kan man trots allt göra utan några kontakter. Om så var fallet blir det antagligen mer klurigt än vanligt för polisen att reda ut motivbilden.

Sedan är det väl fullt tillåtet för polisen att knäcka en död gärningsmans kryptering, men oavsett vad vissa påstår, är det inte alltid polisen kan göra det rent tekniskt.
Jag kan på ett sätt förstå att motivbilden är viktig, men ändå inte. Han var en förvirrad galenpanna, vad säger en motivbild i det läget? Hans hjärna kanske var full av vilsna teorier i flera riktningar, men det har ju inget med verkligheten att göra och framför allt inte bäring på vare sig någon ideologi, religion eller någon annan livsinriktning vilken som helst. Jag tror man får söka anledningen till det här dådet någon annanstans, mer baserat på GM:s livssituation och hans psykiska status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in