2025-02-11, 16:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Det handlar nog om förgiftning som kanske orsakats pga fel bränsle,dålig ventilation eller att ventilationen på något sätt ändrades under natten av yttre omständigheter(vind/snö).
Fjällvana norrlänningar ute på jakttur brukar veta vad de sysslar med men gränsen är hårfin när det kommer till osynlig fara som förgiftning.
Hade det varit vädret som orsakade problem hade de kunnat ringa fjällräddningen då täckningen är god där de befann sig,nu vet jag inte vem den andra mannen var men åtminstone tv4-journalisten är född och var boende i Gällivare och då har jag svårt att tänka mig att man har något annat än telias nät.

Jo känns som det. Det är ju också lömskt att man inte märker av det. Bara tuppar, eller om redan sover aldrig kommer vakna igen.

Köld är ju mer smygande och då hade de kunnat larma, eller ja erfarna i området. Gul varning är det.
https://www.smhi.se/vader/prognoser/...Kiruna/2701067
Citera
2025-02-11, 16:58
Medlem
Malawi-Golds avatar
Alltså, jävla idioter att vara ute i högfjällsmiljö och tälta denna årstid! Jaja, som man bäddar får man ligga. I detta fall förevigt.
Citera
2025-02-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Slutsats: De har kvävts av lyktor och stormkök.

Eldar man verkligen i tältet? Vi brukar elda i stormkök i förtältet där det är mycket bättre ventilerat än inne i tältet samt mindre risk för eldsvåda då köket står på marken och inte på tältduk.

De verkar ju ha använt ett större tält och då behöver man ju en värmekälla.

Det är inte ovanligt att man använder ett kår(lavvo) liknande tält att använda som basläger.
Citera
2025-02-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Slutsats: De har kvävts av lyktor och stormkök.

Eldar man verkligen i tältet? Vi brukar elda i stormkök i förtältet där det är mycket bättre ventilerat än inne i tältet samt mindre risk för eldsvåda då köket står på marken och inte på tältduk.

Det finns tälttyper med kamin t.ex. och jag tror inte att två jägargubbar vill ligga i ett litet vandrartält när natten är 16 timmar lång. De kan ha haft en annan tälttyp som tillåter matlagning i tältet. Kör man skoter så kan man frakta lite större tält.

Men, även ett förtält kan bli tätt på vintern om man stänger ventilationsluckan och det ligger snö längs botten av tältduken.
Citera
2025-02-11, 17:09
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
nödsändare använder sig också av satellit
poängen var att de hade fått ut meddelande om de hade upplevt sig vara i nöd

Ja, det gör de inte till satellittelefoner för det.
Använda sig av iridiumsatelliter ≠ satelitttelefon.
Nödsändare är nödsändare och satellittelefoner är satellittelefoner de är inte sammasak.
Om det var poängen så rekommenderar jag att försök att vara så korrekt som möjligt.

Kommer man få reda hur det egentligen gick till. Brott till skillnad från olyckor om leder till åtal blir ju offentliga. Någon sorts utredning blir de väl ändå.
Senast redigerad av Pojkekorv 2025-02-11 kl. 17:15.
Citera
2025-02-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ja, det gör de inte till satellittelefoner för det.
Använda sig av iridiumsatelliter ≠ satelitttelefon.
Nödsändare är nödsändare och satellittelefoner är satellittelefoner de är inte sammasak.
Om det var poängen så rekommenderar jag att försök att vara så korrekt som möjligt.

Kommer man få reda hur det egentligen gick till. Brott till skillnad från olyckor om leder till åtal blir ju offentliga. Någon sorts utredning blir de väl ändå.

Citat:
– En rättsmedicinsk undersökning ska genomföras för att försöka fastställa dödsorsaken. Det finns i nuläget ingen misstanke om brott, skriver polisen på sin hemsida.

Om de gasförgiftats så är väl risken för brott väldigt liten och långsökt. Det skulle krävas att mördaren tog sitt eget liv i processen, eller att en tredje person lyckats genomföra dådet och lämnat platsen. Eller att tältet/eldningsutrustningen är brottsligt dåligt konstruerat.
Citera
2025-02-11, 17:29
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Om de gasförgiftats så är väl risken för brott väldigt liten och långsökt. Det skulle krävas att mördaren tog sitt eget liv i processen, eller att en tredje person lyckats genomföra dådet och lämnat platsen. Eller att tältet/eldningsutrustningen är brottsligt dåligt konstruerat.
Nå jag var lite oklar kanske. De var mest en allmän frågeställning om att dödsolyckor orsaker aldrig blir offentliga. Man får reda på hur hur och kanske vilka som dog men aldrig hur olyckan gick till såvida de inte är en haverikommision eller en arbetsplatsolycka men olyckor som sker på fritiden för blir en gissningslek.
Citera
2025-02-11, 17:38
Medlem
Experiment: En vinternatt för 60 år sedan övernattade jag och en kamrat i en liten stuga, typ byggbod. Som värmekälla använde vi 10 fotogendrivna tältlyktor -sådana som scouterna använde. Vid femtiden på morgonen vaknade jag och såg att 7 tältlyktor var släckta, två lyste med 20-procentig låga medan en lyste med 60-procentig låga. Öppnade då ett fönster och genast började de tre lyktor som fortfarande lyste att lysa med 100-procentig låga. Alla tio lyktorna hade fotogen kvar.
Jag anar att vi två fortfarande lever pga att jag vaknade och öppnade fönstret.
-Kan det ha varit detta som männen i tråden av avlidit av?
-Jag har hittills trott att det var syrebrist som inträder. Är det så?
-Vet någon om det var livsfarligt det vi gjorde?
Citera
2025-02-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nå jag var lite oklar kanske. De var mest en allmän frågeställning om att dödsolyckor orsaker aldrig blir offentliga. Man får reda på hur hur och kanske vilka som dog men aldrig hur olyckan gick till såvida de inte är en haverikommision eller en arbetsplatsolycka men olyckor som sker på fritiden för blir en gissningslek.

Jag håller med. Det sker många olyckor som man knappt nämner, trots att de är mycket lärorika och kunskapen skulle kunna förhindra ytterligare olyckor. Det finns flera exempel i fjällvärlden.
Citera
2025-02-11, 17:51
Medlem
lyckebobys avatar
Vedkamin i ett lämpligt tält är inte ovanligt numera.
Finns både små o stora passande tält.

Man måste se till att syre kommer in såklart, vintertid kan det komma snö så det täpper till, då har jag aldrig kaminen igång på natten.
Citera
2025-02-11, 18:13
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är inte ovanligt att man använder ett kår(lavvo) liknande tält att använda som basläger.
Är något annat än en kåta?

https://www.naturkompaniet.se/varumarken/tentipi/
Citera
2025-02-11, 18:15
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201DUVALST
-Vet någon om det var livsfarligt det vi gjorde?
Intressant. Undrar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in