2025-02-11, 15:44
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Läste i media att de var ute på en jakttur.

Journalister kan ofta lite.
Han brukade jaga o fiska.. knappast i januari februari.
Citera
2025-02-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Borde man se över äventyrs utrustningen nu och införa ett tvång på att olivinstenar ska ingå i packningen för extrema köld situationer? En olivin sten samlar på sig 5 - 6 gånger mer värme från en eld än tegelstenar plus att den håller värmen extremt länge. Hade de värmt en sådan olivinsten (bastustenar) hade de haft väldigt behagligt varmt ..
Det gäller att dricka mycket vatten också.

Aldrig öppen eld inne i ett tält BIG NO NO ..

Hahaha tror du att dessa stenar skulle hjälpa ute i fjällen i en sådan kall miljö så borde du tänka om, stenarna lär förlora sin energi väldigt snabbt eftersom det är en sådan kall och fuktig miljö det är inte samma sak som att sitta inne i en bastu som redan är varm...
Citera
2025-02-11, 16:08
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
flesta har nödtelefon via satelit, även moderna telefoner stödjer det numera.
Det här verkar ha hänt från tomma blå och då är det bara kolmonoxid som kan vara
Känner många vinternördar som åker vitabandet, stugvärdar och vartannat. Ingen har en satellittelefon. Några har nödsändare av typ Garmin Mini. Vilket hittepå.

Är några enstaka mobil modeller som har satellit funktion nån ny Apple telefon. Android ska ha stöd för satellitfunktion och vad jag vet så är ingen eller om möjligen senaste Pixel modellen som har det. Så nej de flesta har inte sattelittelefon verkligen inte.
Citera
2025-02-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Journalister kan ofta lite.
Han brukade jaga o fiska.. knappast i januari februari.

Är väl inte helt ovanligt att inleda vinterjakten på ripa denna helg.
NSD har pratat med flera vänner till Stefan som egentligen skulle följt med som säger att det rörde sig om ripjakt. Men du kanske har andra källor?
Citera
2025-02-11, 16:09
Medlem
De var ute på ripjakt och bodde i ett större tält.

Natten till tisdagen hittades Nieminen och kamraten, som är i 55-årsåldern, döda i ett tält i Kebnekaiseområdet, där de var på ripjakt.
berättar att duon hade ett större tält som de övernattade i.
https://www.nsd.se/nyheter/gallivare...e-nej/r4pe890r
Citera
2025-02-11, 16:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Bara jag som tycker det låter helt bisarrt med 60-åriga gubbar ute på äventyr den här årstiden på denna plats?
Gubbar i den åldern förstår inte att de snart passerat bäst före datum. Det är därför så många 50+ män drunknar också.
Citera
2025-02-11, 16:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Känner många vinternördar som åker vitabandet, stugvärdar och vartannat. Ingen har en satellittelefon. Några har nödsändare av typ Garmin Mini. Vilket hittepå.

Är några enstaka mobil modeller som har satellit funktion nån ny Apple telefon. Android ska ha stöd för satellitfunktion och vad jag vet så är ingen eller om möjligen senaste Pixel modellen som har det. Så nej de flesta har inte sattelittelefon verkligen inte.

vitabandet är ledåkare, jag pratar om vildmarksåkare
Citera
2025-02-11, 16:24
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
vitabandet är ledåkare, jag pratar om vildmarksåkare
Ja det var bara ett exempel. Jag känner flera extrema vildmarken annonsör ingen har någon satelittelefon. Jag hävdar fortfarande att satellittelefon inte är vanligt förekommande alls. Det är både dyrt och tungt och onödigt. Säkerhetsmässigt duger det fullgott med en nödsändare. De som vill ha mer avancerad kommunikation än enbart nödsäning använder sig sv nödsändaren och garmins inreach för att kunna skicka loggpunkter, vänder och textmeddelanden.
Så fortfarande nej satellittelefon används i praktiken inte.
Citera
2025-02-11, 16:38
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Slutsats: De har kvävts av lyktor och stormkök.

Eldar man verkligen i tältet? Vi brukar elda i stormkök i förtältet där det är mycket bättre ventilerat än inne i tältet samt mindre risk för eldsvåda då köket står på marken och inte på tältduk.
Citera
2025-02-11, 16:45
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Ja det var bara ett exempel. Jag känner flera extrema vildmarken annonsör ingen har någon satelittelefon. Jag hävdar fortfarande att satellittelefon inte är vanligt förekommande alls. Det är både dyrt och tungt och onödigt. Säkerhetsmässigt duger det fullgott med en nödsändare. De som vill ha mer avancerad kommunikation än enbart nödsäning använder sig sv nödsändaren och garmins inreach för att kunna skicka loggpunkter, vänder och textmeddelanden.
Så fortfarande nej satellittelefon används i praktiken inte.

nödsändare använder sig också av satellit
poängen var att de hade fått ut meddelande om de hade upplevt sig vara i nöd
Citera
2025-02-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Sedan länge har det funnits GPS:er med satelitnödanrop som gör att man kan anropa SOS och få hjälp skickat till sig. Det är en billig försäkring och kostar nån till några tusen i inköp och sen får man ha ett abonnemang under tiden man har behov av det. Fjällvandring är väldigt riskfyllt och det är livet som står som insats många gånger. Nu är jag inte insatt i vad dödsorsaken var men om inte båda dog samtidigt så hade en sådan lösning kanske kunnat förhindra dödsfall. I vissa situationer kan ju inte hjälp komma tillräckligt fort ändå men det ökar iaf chansen för överlevnad.
Numera så är ju inte satelliter speciellt pålitliga så man ska ju inte räkna med 100 procent skydd med en sådan.
Citera
2025-02-11, 16:50
Medlem
Klosseklumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygknullarn
Vem vet, homosexrelaterat?
Bra tänkt där. Herregud...

Intressant och ur ett evolutionärt perspektiv troligen bra att sådant som detta händer; att aktivt ge sig ut i dessa trakter vintertid är långt ifrån riskfritt, ej ens för de med stor vana. Ska bli intressant att ta del av vad som faktiskt hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in