Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Min nuvarande chef är runt 50 och jag frågade om policyn när jag började jobba, fick aldrig något riktigt svar mer än att han sa att han tyckte det var trevligt vara på kontoret träffa andra, vet inte riktigt var han ville komma, det är en sån där introvert typ som man får dra ut ord från, inte så att han säger för mycket eller för lite, otroligt besvärande de personlighetstyperna som inte kan vara transparenta.
Så nu skiter jag i det och kör mitt race som jag behagar som jag vore konsult, ingen bryr sig ändå....så jävla rörigt med allt så ingen har koll på nåt, en fördel är att det är så konsultdrivet och de kommer och går hur de vill, jag är anställd så det är lite annorlunda.
Absolut, i grunden är det en personlighetsfråga, vissa gillar att vara på plats och andra inte oavsett ålder/familjesituation/etc.
Just ang. det där med att ha småbarn (vilket ju i regel korrelerar med att vara rätt ung, i åldern 30-40) så verkar det vara rätt tvådelat, vissa tycker att distansjobb är det bästa om man är ung förälder då man har möjlighet att vara närvarande plus att det underlättar livspusslet. Andra verkar typ tycka att det är skönt att få en paus från barnet/barnen och att det därför är bättre på kontoret då dessa inte kan jobba hemma med småbarn.
Min bild är dock att äldre är lite mer homogena här, de flesta i åldern 55-60 planerar att gå i pension snart, har vuxna barn som flyttat hemifrån (kanske till och med bildat egna familjer) och har (förhoppningsvis) varit gifta med samma partner i 30-40 år, så de har inte sådär jättemycket liv utanför jobbet. På kvällarna hänger de med sin partner som de gjort varje kväll i årtionden, deras vuxna barn behöver inte support på samma sätt som småbarn, de har kanske inte heller så många fritidsintressen, och att sitta och kolla på TV dag efter dag blir då rätt tradigt, så då verkar de tycka att kontoret är en skön paus där de kan fylla på sina sociala depåer typ.
Sedan finns det såklart undantag även där. Men som sagt, i grunden såklart en personlighetsfråga.