2025-02-10, 11:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
Aa, så har jag också nu. Men på mitt företag har även vår Vd gått ut med mer kontorstid.

Aa 3 dagar i kontoret är ganska mycket ändå. Jag hatar också att pendla, restiden tar så mycket av dagen. Jag har ca 3h tur och retur från jobbet.

Jag tycker det är ganska roligt att företag pushar för att folk ska komma till kontoret men man märker ibland att det inte är anpassat för det. Efter vi har blivit tvingade till kontoret så märker man att klagomålen blir fler. Vi får mail om att folk inte tar bort sina koppar och diskar. Får mail om att någon lämnar bajsränder i toaletten. Får mail om att folk lämnar mat osv...

Sen har vi ett värdelöst kontorslandskap, inte nice om man ska ha möte eller något för den delen koncentrera sig.

Det roliga i sammanhanget är ju att även om man är på plats så sitter folk ändå i sina separata Teams-möten då det blivit normen idag, man stänger in sig i sina rum och vissa är till och med så fräcka att de sitter i öppna landskapet och snackar högt så alla andra behöver ta del av deras samtal.

En återgång till hur det var innan Corona, där man samlades i stora grupper möte efter möte hela dagarna, går helt enkelt inte oavsett ledningens intentioner. Antingen distansjobbar man på plats eller hemifrån, men ska man sitta i sina egna samtal på plats så behövs egna rum till alla så då faller ändå poängen med att man ska träffas på kontoret.

Ge det dock 10-15 år till så rensas alla bakåtsträvande ut ur arbetslivet när de går i pension tänker jag.
Citera
2025-02-10, 12:06
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det roliga i sammanhanget är ju att även om man är på plats så sitter folk ändå i sina separata Teams-möten då det blivit normen idag, man stänger in sig i sina rum och vissa är till och med så fräcka att de sitter i öppna landskapet och snackar högt så alla andra behöver ta del av deras samtal.

Och speciellt när man jobbar inom IT så ska man vara på plats, alltså det är ju fördelen med att jobba inom IT för vi är en av få grupper som faktiskt kan jobba 100% remote om man vill.

Ibland tycker jag nog svenskt arbetsliv vill klänga sig fast vid gamla normer medans samhället i övrigt har gått om det flera ggr redan.

Var på intervju för stort amerikanskt företag nåt år sen, de hade en modern syn, managern sa att vi är aldrig på kontoret utan utgår från hemmet, och jag bryr mig inte var du jobbar så länge du levererar, det är modern syn.

Sen kommer förlegade svenska chefer, och det finns både yngre och äldre som är extremt konservativa att är man inte på kontoret så jobbar man inte heller.
Senast redigerad av Prodelin 2025-02-10 kl. 12:08.
Citera
2025-02-10, 12:08
Medlem
Citat:
En återgång till hur det var innan Corona, där man samlades i stora grupper möte efter möte hela dagarna, går helt enkelt inte oavsett ledningens intentioner.

Ja, det sättet att jobba var påfrestande för den som jobbade på något mindre kontor där de flesta man har möte med jobbar på ett större kontor någon annanstans. Om det sitter 10 personer runt en bord i ett mötesrum och kanske en eller två är med på distans, oavsett hur bra Teams eller Zoom utrustningen i rummet är så hamnar den som är på distans i underläge i samtal och diskussioner.

Det var det första jag märkte under pandemin, att plötsligt var alla med på lika villkor.
Citera
2025-02-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Och speciellt när man jobbar inom IT så ska man vara på plats, alltså det är ju fördelen med att jobba inom IT för vi är en av få grupper som faktiskt kan jobba 100% remote om man vill.

Beror väl på vad man jobbar med, är man onsite-tekniker bör man ju bara på kontoret.
Citera
2025-02-10, 12:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det sättet att jobba var påfrestande för den som jobbade på något mindre kontor där de flesta man har möte med jobbar på ett större kontor någon annanstans. Om det sitter 10 personer runt en bord i ett mötesrum och kanske en eller två är med på distans, oavsett hur bra Teams eller Zoom utrustningen i rummet är så hamnar den som är på distans i underläge i samtal och diskussioner.

Det var det första jag märkte under pandemin, att plötsligt var alla med på lika villkor.

Minns att normen var att man sågs fysiskt oavsett läge, ibland åkte man över halva stan för att ta ett möte på nåt ställe och lade då kanske 3-4 timmar på resvägen, ett par ggr per år åkte man även till ett annat land för att gå på ett möte där.

Väldigt effektiv arbetstid...

Så som det har blivit idag, att man hörs via Teams om det är nåt, är väl kanske den största bromsklossen till en återgång i tiden till innan Corona. Folk har blivit vana att jobba på detta sätt och det är också tydligt hur mycket som hinns med när man inte sitter och snackar bort dagarna på det sätt man gjorde förr.
Citera
2025-02-10, 12:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Ibland tycker jag nog svenskt arbetsliv vill klänga sig fast vid gamla normer medans samhället i övrigt har gått om det flera ggr redan.

Var på intervju för stort amerikanskt företag nåt år sen, de hade en modern syn, managern sa att vi är aldrig på kontoret utan utgår från hemmet, och jag bryr mig inte var du jobbar så länge du levererar, det är modern syn.

Sen kommer förlegade svenska chefer, och det finns både yngre och äldre som är extremt konservativa att är man inte på kontoret så jobbar man inte heller.

Just amerikanska arbetsgivare kan dock faktiskt vara väldigt stelbenta på detta, där finns ofta en "visa upp sig"-kultur som är rätt extrem så de senaste årens norm att man sitter hemma går inte ihop med den där ytligheten som amerikaner ofta uppvisar i olika sammahang.

Det är också amerikanska bolag som är värst vad gäller återgång, titta på Amazon, Tesla osv.

Men ja, svenskar är nog rätt stelbenta överlag och gör mycket utefter tradition. Som sagt, ge det ett par år till i arbetslivet så löses problemet dock av sig själv då den äldre generationen går i pension.
Citera
2025-02-10, 12:42
Medlem
Citat:
Minns att normen var att man sågs fysiskt oavsett läge, ibland åkte man över halva stan för att ta ett möte på nåt ställe och lade då kanske 3-4 timmar på resvägen, ett par ggr per år åkte man även till ett annat land för att gå på ett möte där.

Jo,.men för dagliga/veckomöten åkte man inte till ett annat land.
Citera
2025-02-10, 13:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo,.men för dagliga/veckomöten åkte man inte till ett annat land.

Nä. Men hade man möte med folk på andra sidan stan åkte man dit.

Nu sitter folk instängda i Teams-samtal om man så har möte med nån från samma avdelning som sitter i rummet bredvid.
Citera
2025-02-10, 16:11
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Som sagt, ge det ett par år till i arbetslivet så löses problemet dock av sig själv då den äldre generationen går i pension.

Alla amerikanska bolag jag varit aktuell för har betydligt liberalare policy än svenska, alla jag träffat bestämmer du själv varifrån du jobbar och då pratar vi Cisco, Facebook, Cloudflare jag varit på ingång till.

Men det har inte så mycket med äldre generationen att göra om du inte menar gamla som är 40, ser det minst lika mycket hos de i 35-45 års åldern, mer personligt plan än ålder.
Citera
2025-02-10, 16:14
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Nä. Men hade man möte med folk på andra sidan stan åkte man dit.

Nu sitter folk instängda i Teams-samtal om man så har möte med nån från samma avdelning som sitter i rummet bredvid.

På nuvarande ställe finns inga mötesrum lediga pga den nya on-site policyn, det är verkligen hål i huvudet
Citera
2025-02-10, 16:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Alla amerikanska bolag jag varit aktuell för har betydligt liberalare policy än svenska, alla jag träffat bestämmer du själv varifrån du jobbar och då pratar vi Cisco, Facebook, Cloudflare jag varit på ingång till.

Det verkar vara mer tvådelat där, vissa amerikanska bolag (typ Amazon och Tesla) vill ha 5 dagar i veckan på plats, alltså verkligen som förr i tiden. Andra (tex. Apple) kräver 3 dagar, alltså som många svenska bolag numera. Och de du nämner är helfritt.

Som det ser ut nu så utgör det en klar konkurrensfördel om en arbetsgivare erbjuder distansjobb, de som inte gör det hotas av massuppsägningar och missnöje.

Citat:
Men det har inte så mycket med äldre generationen att göra om du inte menar gamla som är 40, ser det minst lika mycket hos de i 35-45 års åldern, mer personligt plan än ålder.

Jo, har sett samma tendenser även där, men då förväntar de sig å andra sidan inte att andra ska vara på plats. Fair enough att folk som är 30-45 gillar att hänga på plats och snacka, men just det här att andra också ska förväntas gilla det är främst nåt jag sett hos folk över 50.
Citera
2025-02-10, 16:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
På nuvarande ställe finns inga mötesrum lediga pga den nya on-site policyn, det är verkligen hål i huvudet

Exakt och då blir det ju rätt tandlöst, alla ska vara på plats mer men sedan stänger de in sig i sina egna världar ändå.

Mer tid på plats funkar om man verkligen backar i tiden, dvs. tillbaka till då man hade egna kontor som andra inte fick gå in i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in