Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Det är hönsgård överallt idag på företagen, inget unikt för SHB.
Konsensuskulturen som är överallt idag på företagen är rent skadlig, cheferna lägre ner agerar inte ledare och tar inte det ansvar som krävs utan bara slänger ut bollen i havet och låter sina anställda vara ledare, därav hönsgård idag, ser det överallt då jag jobbat som IT-konsult många år.
Det är förödande för anställda som inte är chefer för det saknas tydlighet och direktiv, nej NI löser det själva typ...
Skulle nog säga att det är snäppet värre på Handelsbanken. Jag har ändå jobbat hos några arbetsgivare och såg inget av det jag såg på Handelsbanken. Det kanske är annorlunda i IT-sektorn.
Det decentraliserade arbetssättet genomsyras i precis allt. Till och med i frågan om hemarbete där det är upp till mellancheferna, istället för att direktivet skall komma tydligt uppifrån. Som om det inte skulle finnas småbarnsföräldrar eller långtidspendlare i alla avdelningar. Som bäddat för intriger och konflikter mellan kollegor och chefer. Givetvis kommer en mellanchef som älskar att jobba hemma göra allt för att behålla hemarbete, genom att rapportera uppåt och presentera en domedagsbild av hur det kommer bli om hemarbete försvinner för denna specifika avdelningen. Kontorsnazisten som är en fullvuxen man med äldre utflyttade barn kommer däremot kräva sina anställda att komma 5 dagar då det inte påverkar honom ett dugg.
Varför tror du annars tidigare VD blev sparkad efter bara några månader när han ville göra om hela arbetssättet och mer göra som de andra bankerna?
Har man för många chefer i en och samma avdelning, dessutom med olika viljor, trots att man hade kunnat klara sig fint med bara en chef, så får man en hönsgård där ingen vet vad som egentligen gäller.
Det Michael Green gjorde under sina första månader som VD var helt rätt. Han vet mycket väl hur många stofiler det finns på centrala avdelningar som bara kostar och hur mycket man kan effektivisera. Jag är däremot förvånad att han inte gått ännu längre. Är väl bara runt 500 personer som köpts ut sedan han började skärskåda alla tjänster. Det enda rätta hade varit om han faktiskt skickade ut mer än tusentalet, varav många gamlingar som bara lyfter lön. Samt effektivisera på antalet chefer och sätta dem i produktionen istället. Problemet är att mellanchefer agerar i sitt egna intresse och ger en missvisande bild när man rapporterar uppåt, att "avdelningen kommer gå under" om man skulle göra ditten eller datten. Vilket uppenbarligen är skitsnack och anledningen till att en VD för en väldigt stor organisation inte har hela bilden framför sig. Är man på golvet så ser man hur det egentligen ligger till.
Det roliga är att dansken ville göra allt detta redan för 10 år sedan. Men för det fick han sparken. Grenen vill nog inte gå för långt heller, för då åker han ut även han för sin "kulturkrock".