2025-02-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jaha du.

Det finns också en miljon muslimer i Sverige (minst en miljon). Många av dessa, kanske de flesta, skulle nog vilja ha sharialagar i Sverige.

Kommer vi därför att få sharialagar i Sverige? Därför att det är så många som vill ha det?

Nej, det kommer vi inte, i varje fall inte i närtid. Därför att det är många fler som inte vill ha det.

Kommer jägarna att få ha sina halvautomatiska militärvapen i Sverige? Därför att de är så många jägare som vill ha dem?

Nej, det kommer de inte. Därför att det är så många fler som inte vill att människor ska få förfoga över kraftfulla militärvapen, bara för att de är jägare.

Sug på den du.

Om 30 år har vi garanterat sharialagar, men jag tror ett förintelsekrig/inbördeskrig kommer tidigare.
Citera
2025-02-11, 11:09
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Han lär tyvärr sitta kvar i Riksdagen. Opinionsundersökningar ett och ett halvt år innan ett val berättar inte särskilt mycket, det är en önskedröm från dig att de ska behålla sina procent. Och som sagt, SD-väljarnas två hjärtefrågor har inte levererat på en fläck, tvärtom. Givetvis kommer SD att sjunka. Det begriper en femåring och människor med över 70 i IQ.

Knappast mina önskedrömmar, knappast orealistisk text. Väljarna har nu fått facit på att det inte lönar sig att rösta på SD, därför kommer en stor del av deras väljare att lämna (då de i grunden inte är svåra rasister utan missnöjda väljare). SD kommer sakta att hamna på 10%, det är också där ett sådant inkompetent parti hör hemma. Dessutom kommer Åkesson inte att sitta kvar 2030, det är han som är röstmagnet, ingen annan. När han är borta är det kört. Ingen kan ersätta honom. Det vet alla.

Det är ett ganska korkat analys du gör. Men du är inte ensam så klart. Finns gått om dårar, det är trots allt FlashBack.

Precis som de flesta SD-väljare är frustrerade med hur dåligt Tidösamarbetet pågår, så förstår de också att SD nu samarbetar med de värsta avskummet i Riksdagen, och då är det inte så konstigt att SD inte kan få igenom sin politik trots att de är så pass stora.
Citera
2025-02-11, 11:11
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Gissar att Jomshof och Tobias A dyker upp i AFS snart.
Man får hoppas på det

Med tanke på Tobbes relation till Kasselstrand så är det helt uteslutet. Dessa två skulle nog inte ens kunna befinna sig i samma rum utan att det slutar med våld.
Citera
2025-02-11, 11:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Världsmästare? Inte knepigare än att slå sig fri tunnelseende och sluta resonera högt i affekt, läsa på, ta på sig objektiva glasögon.

Jag blandar inte ihop korten. Givetvis tar saker viss tid, särskilt i Sverige. Men, även en femåring, begriper att att SD och M i nuvarande skepnad kommer skapa större förändrinMg. Våldsbrotten har ökat, invandringen är intakt, arbetslösheten ökar och arbetarna och vanligt folk har fått det sämre. Och så kommer det fortsätta framtill 2026.

Och, med detta facit kommer givetvis en hel drös att överge SD vid valet 2026. Det är en raketforskning.

Och, att Jomshof får ett sådant ut- och frispel om automatvapen en vecka efter skolskjutningen i Örebro, säger en hel del om både honom och partiet. Det är inte Mensa som styr och ställer i SD, om det är nog de flesta med en IQ över 70 ense om.
Men vad är ditt alternativ? Hycklarna i S i kombination med V, MP och C? Hur tror du det kommer sluta för Sverige? Jag tror att väljarna till sist kommer inse att Sverige är kört om de kommer till makten igen. Det är samma tomtar som byggt det Sverige vi ser idag, så klart är de helt oförmögna att reparera sina egna misstag. Din dröm om S+M kommer stanna vid en dröm. I så fall är nog till och med S+SD mer realistiskt...
Citera
2025-02-11, 11:17
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Senast ett parti hade mer än 50% av rösterna var på sextiotalet, du tycker inte man kan utkräva nåt ansvar om inte ett parti har ehen majoritet?

SD är näst största parti och störst i regeringsunderlaget. Skamligt hur dom ständigt skyller ifrån sig.

Åkesson är den partiledare som suttit i riksdagen längst och både han och Kristersson backade personligen upp Reinfeldt på sin tid.

Högermajoret i riksdagen sen 2006, blå budgetar även under sossarnas korta inpass mellan Reinfeldt och covid.

Det enda sättet för dig att utkräva ansvar från SD är att engagera dig inom partiet.
Citera
2025-02-11, 11:21
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, Jomshof är nog en av få som kommer ur detta med hedern i behåll. Han inser också hur farlig denna fråga kan bli (redan blivit?) för SD. Skillnaden mellan hur regeringen behandlar icke-svenskar och kriminella och hur man behandlar en laglydig och pålitlig grupp svenskar med betydande samhällsengagemang. Det kommer att spilla över på andra politikområden också.

Jag tror att du har helt rätt. Dessvärre verkar det som om allt för många både i riksdagen och riket i stort inte fått med sig det eller ens är villiga att överväga tanken att så är fallet.

Mycket märkliga tider vi lever i.
Citera
2025-02-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Det är väl ändå skillnad på ett fordon och ett vapen, det borde ju även du förstå. Livet hade fungerat utmärkt, om inte bättre för alla på jordklotet om vapen försvann. Livskvaliteten hade dock försämrats avsevärt om man förbjudit alla lastbilar.

Jag är inte för att vi har fler vapen i samhället, men samtidigt så uppfattar jag denna reformen som relativt tandlös. Risken är att samhället tror att det räcker å dra bort pistoler och gevär + mer poliser på gatan istället för att lägga resurserna på förebyggande åtgärder istället. Nu kan regeringen luta sig tillbaka och säga att de gjorde nånting åt problemet, när I själva verket problemet kvarstår.

För några år sedan gick tex en ungdom lös i Trollhättan med ett svärd. Om en individ inte mår bra och inte får tag på en skjutvapen, så tar den det den får tillgång till. Skall vi tex förbjuda knivar nästa gång då en person mår dåligt? Skulle verkligen vilja se hur en snickare, elektriker eller dylikt skulle klara sig utan en morakniv. Och säg nu inte att en morakniv inte är farlig i fel händer, för den e bra vass!

Jag har sagt det innan och jag säger det igen: man delar upp barn och ungdomar redan i mellanstadiet med dessa betygsystem. Om man inte klarar betygsgränsen; varför ens försöka? Där delas grupperna upp automatiskt där de som har ofullständiga betyg inte får nån utbildning och således inget jobb. Inget jobb = inget nätverk. Man behöver verkligen inte vara nån raketforskare för att fatta hur det hänger ihop.

Som exempel: hur många skolskjutningar och dylikt hade vi när vi hade betygssystemet 1-5? NOLL! Jag fattar att systemet inte var perfekt, men alla ungdomar fick iaf ett slutbetyg och kunde söka nån form av utbildning. Tex när jag skulle söka till gymnasiet så hade bygg 1.8 i medel, vilket betyder att du kunde ha riktigt låga betyg för att komma in där och sedan jobba som snickare. Men det känns som att samhället hellre vill ha dessa människor utanför arbetsområdet och istället på bidrag, istället för att låta alla ungdomar få en vettig gymnasieutbildning. Allt detta bara för att de haft lite svårt i skolan, och att betygssystemet inte är för alla!
Citera
2025-02-11, 11:23
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag måste erkänna att min respekt för Jomshof ökade något alldeles oerhört i och med detta. Jag trodde faktiskt inte att han hade så mycket stake att han skulle göra det enda rätta och ta ansvar för att han inte vill vara med och genomdriva detta ytterligt ogenomtänkta beslut, men det gjorde han. Heder åt sådana politiker!

En annan politiker som tog ansvar och avgick hellre än att genomdriva idiotiska beslut var Mikael Odenberg som hellre avgick än ställde upp på Reinfeldtregeringens historielösa nedmontering av det svenska försvaret. För honom har jag också stor respekt.

Sverige behöver fler konsekventa och principfasta politiker, inte färre. På sikt tror jag inte alls att detta skadar SD, tvärtom ser folk att alla deras företrädare inte är ett ryggradslöst knapptryckarkompani.

Jag jagar inte själv men vet hur användbara dessa halvautomatiska vapen är vid vildsvinsjakt. Det är inte fråga om en samling psykopater och MÖP:ar som samlar mordvapen utan om seriös användning. Skall man skjuta djur är det bättre med kraftiga vapen som dödar snabbt än mindre effektiva vapen som orsakar onödigt lidande.

Bästa inlägget på hela tråden.

Det här är något positivt för SD, inte negativt.

SD är återigen det enda partiet med representanter som faktiskt har ryggrad. Det är det relevanta här.

Och väljare måste faktiskt börja utnyttja det svenska systemet utifrån dess syfte. Rösta/Kryssa på enskilda Riksdagsmän! Inte partierna i sig! Då påverkar du även partiet internt samtidigt.
Citera
2025-02-11, 11:26
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Vad har du då för dreamteam till regering inför alla problem vi kommer ha i framtiden valet 2030 om SD åker ut?
Det finns ingen magisk politiker som kan lösa alla våra problem, men svenska folket behöver hålla sina politiska representanter ansvariga för allt de gör.
Precis som Jomshof nu tydligt markerar så behöver även svenska väljare markera mot politikerna som uppenbarligen har misslyckats.
Det räcker inte att säga "a men sossarna ä värre höhö"

Politikerna ska arbeta för befolkningen, inte tvärtom.
Citera
2025-02-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Jaha du.

Det finns också en miljon muslimer i Sverige (minst en miljon). Många av dessa, kanske de flesta, skulle nog vilja ha sharialagar i Sverige.

Kommer vi därför att få sharialagar i Sverige? Därför att det är så många som vill ha det?

Nej, det kommer vi inte, i varje fall inte i närtid. Därför att det är många fler som inte vill ha det.

Kommer jägarna att få ha sina halvautomatiska militärvapen i Sverige? Därför att de är så många jägare som vill ha dem?

Nej, det kommer de inte. Därför att det är så många fler som inte vill att människor ska få förfoga över kraftfulla militärvapen, bara för att de är jägare.

Sug på den du.

Bara för din information så är de flesta "vanliga" jaktvapen betydligt "kraftfullare" än dessa AR15 som det tjatas om.

AR15 (ditt kraftfulla militärvapen) --> 4 g (62 gr) M855A1 FMJBT 961 m/s (3,150 ft/s) 1,859 J (1,371 ft⋅lbf) https://en.wikipedia.org/wiki/5.56%C3%9745mm_NATO

Vanlig svensk älgstudsare --> 220 gr (14 g) RN 2,500 ft/s (760 m/s) 3,036 ft⋅lbf (4,116 J) https://en.wikipedia.org/wiki/.30-06_Springfield
Citera
2025-02-11, 11:30
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det är ett ganska korkat analys du gör. Men du är inte ensam så klart. Finns gått om dårar, det är trots allt FlashBack.

Precis som de flesta SD-väljare är frustrerade med hur dåligt Tidösamarbetet pågår, så förstår de också att SD nu samarbetar med de värsta avskummet i Riksdagen, och då är det inte så konstigt att SD inte kan få igenom sin politik trots att de är så pass stora.

Min analys är givetvis klockren. Odiskutabel. Det vet även du innerst inne. Men då du är belamrad med svåra skygglappar, är enögd och är huvudlös i grunden, förstår jag att mitt inlägg svider, därav dina personangrepp.

Värsta avskummet i Riksdagen? Trodde ni bruna såg Sossarna, Vänster och MP som de största avskummen? Fascinerande. Nuvarande "avskum" är som sagt de enda som kan tänka sig att sitta i samma rum som SD. Så, de har inget val. SD kommer som sagt aldrig att vara i närheten av en regering igen. M kommer snarare att söka samarbete med S om de vinner valet igen (vilket de ju sannolikt gör någon gång).

Merparten av de som röstat på SD är enfrågeväljare. Nu har övriga partier anammat den frågan, så, i stort kan man ju säga att SD är överflödiga. Lägg dårpå till, att de (ännu) trampar i klaveret titt som tätt, samt inte håller ett pillekvitt av vad de lovat, så lär givetvis en hel del väljare återvända till de vanliga partierna. Det begriper som sagt en osnuten högstadieelev med klåda i grenen.

Och Jomshof visar än en gång, att han knappt går att ha i möblerade rum via sitt frispel omkring vapenlagen. Så fort han inte får som han vill, uppför han sig som en grinande och ursinnig femåring som blir nekad att äta godis varje dag. SD är på väg utför. Åkesson lämnar snart. Det kommer så klart innebära att de sjunker som en sten till 9-10%. Om det är alla överens om, även de mest inbitna rasisterna och SD:arna.
Citera
2025-02-11, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Richard Jomshof avgår som ordförande i justitieutskottet då han och SDs ledning har olika syn på om det halvautomatiska geväret AR 15 ska vara lagligt att inneha i Sverige eller inte. Vad är era tankar kring detta?

https://x.com/RichardJomshof/status/1889022940638798072?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1889022940638798072%7Ctwgr% 5E3fbc85f889dd16af446290b5729eff1b862b1674%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2F nyheter%2Fa%2FRr77qd%2Faftonbladet-direkt%3FpinnedEntry%3 D1334826
Bra, vidrigt av SD att försöka förvandla Sverige till USA (som ironiskt nog är invandrarnas land).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in