2025-02-10, 20:43
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Han avgår inte från twitter.

Han kommer inte att twittra som justitieutskottets ordförande, utan blir bara en fascist i mängden på den plattformen, vilket är en enorm skillnad.
Citera
2025-02-10, 20:44
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Han kommer inte att twittra som justitieminister, utan blir bara en fascist i mängden på den plattformen, vilket är en enorm skillnad.

Han... öh... är inte justitieminister. Men tekniskt sett har du ju rätt...
Citera
2025-02-10, 20:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ar-15-fran-vietnam-till-parkland
Men, det har inte använts i Sverige för något massmord.. Jag äger inget har inget behov av att skaffa ett heller.

De börjar i fel ände, plocka vapenlicensen och vapnen från de med vissa typer av psykproblem. Den här tjommen liksom lasermannen 2.0 Mangs. hade ju licens för sina vapen. Det är inte vapnen som dödar människor, det är människor som dödar människor med vapen. Börja med att begränsa vissa typer av människor i stället för att straffa alla vapenägare för att licens givits ut felaktigt och inte rapporterats av psykläkare.
Citera
2025-02-10, 20:45
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Han... öh... är inte justitieminister.

Tack för upplysningen, men hade redan sett min felskrivning och rättat den.
Citera
2025-02-10, 20:47
Medlem
Aldrig saknad. Glömd.
Citera
2025-02-10, 20:48
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Dumt av Jomshof.

Han borde tugga i sig, att i sådana här situationer (typ masskjutningar) så är det politicians fallacy som gäller.

Något måste göras!

Detta är något.

Alltså måste det göras!

Man kan jämföra med hur den brittiska regeringen reagerade vid Hungerford 1987 och Dunblane 1996:

"Michael Ryan's massacre of 16 people in Hungerford in 1987 led to the banning of all modern semi-automatic rifles, the range of guns that can be fired rapidly without needing to be reloaded.

Nine years later, Thomas Hamilton killed 16 schoolchildren and their teacher when he opened fire at a school in Dunblane. Parliament banned all handguns and there is now a mandatory five-year jail sentence for possession."

https://www.bbc.com/news/10220974 (sist i artikeln)
Dumheter! Förbjöd man lastbilar efter dådet på drottninggatan?
Citera
2025-02-10, 20:50
Medlem
R.J har varit med länge och har full riksdagspension om han slutar. Misstänker att den tidpunkten inte är alltför långt borta.
Citera
2025-02-10, 20:51
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Men, det har inte använts i Sverige för något massmord.. Jag äger inget har inget behov av att skaffa ett heller.

De börjar i fel ände, plocka vapenlicensen och vapnen från de med vissa typer av psykproblem. Den här tjommen liksom lasermannen 2.0 Mangs. hade ju licens för sina vapen. Det är inte vapnen som dödar människor, det är människor som dödar människor med vapen. Börja med att begränsa vissa typer av människor i stället för att straffa alla vapenägare för att licens givits ut felaktigt och inte rapporterats av psykläkare.

Det är väl klart den inte använts, den är har inte varit laglig att inneha. Hade den varit licenspliktig vid skolskjutningen i Örebro hade detta vapen varit ett bättre alternativ än de vapen han redan ägde.

Att man borde göra hårdare kontroller på de som vill äga vapen är absolut relevant. Men jag, kunde inte bry mig mindre om de förbjöd AR15.

Jag kan inte förstå hur denna fråga kunde vara brytpunkten för Jomshof. Vapenfrågan är fullkomligt irrelevant i alla aspekter.
Citera
2025-02-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Jomshof har alltid varit största anledningen till att jag röstat SD. Har alltid hoppats på Jomshof som justitieminister.

Nu håller Henrik Vinge på att förstöra partiet inifrån verkar det som. Bort med honom.

Jomshof hade jag sett som nästa partiledare till 2030.
Citera
2025-02-10, 20:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Ja, det är dumheter.

Men man får tugga i sig, att det funkar så här, när vapen är inblandade.
Citera
2025-02-10, 20:53
Medlem
tlcswes avatar
Citat:

Det är väl ändå skillnad på ett fordon och ett vapen, det borde ju även du förstå. Livet hade fungerat utmärkt, om inte bättre för alla på jordklotet om vapen försvann. Livskvaliteten hade dock försämrats avsevärt om man förbjudit alla lastbilar.
Citera
2025-02-10, 20:53
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:

En bra liknelse hade varit om man förbjöd sportbilar då de inte användes vid terrordådet på Drottninggatan och att de har en högre topphastihet än vad en lastbil har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in