2025-02-10, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Han borde väl rimligen haft perioder där han mått bra, låter levnadsglatt att åka på resor.
Varför är bilderna Al genererade?
Citera
2025-02-10, 21:38
Medlem
Enligt Expressen tillbringades sommararna utanför Ljungby,
Har föräldrarna ett ställe där?
Eller är de släktingar
Någon som vet
Citera
2025-02-10, 21:44
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Fast det går ju diskutera GMs aktivitet på andra forum. Hans alias och alternativkonton slutade vara aktiva i diskussioner på andra forum den 4:e februari, förmodligen 3:e februari. GM har sannolikt diskuterat en grupp av ämnen på andra forum:

Skolskjutningar, Vapen
Kvinnohat
Främlingsfientlighet, hat mot samhället och hat mot Sverige
Högerextremism, Putin, Trump, Musk
Hat mot minoriteter och LGBT
Försörjningsstöd
Datorspel
Psykisk ohälsa
Resor och resmål
Djur (hundar)
Bilar (låg sannolikhet)
Var kan man se detta? Vad är din källa?
Citera
2025-02-10, 21:54
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Jag lyssnade på klippet som cirkulerar nu, där media påstår att han sagt något i stil med "Ni ska ut ur Europa!", men jag tyckte det låter mer som "Jag måste jobba!" - vilket låter helt ologiskt...Men om man får spekulera, kanske det var så att han verkligen ville arbeta, vara en del av samhället och livet. Efter så många år hemma utan något syfte kan det ha blivit för mycket för honom...
Det är inte han som säger det. Det är en kvinnlig lärare som säger "Ni måste ut allihopa". Dessutom bekräftat att det är hon.
Men massmedia och majoriteten av sveriges hjärntvättade befolkning vill få detta till ett hatbrott.
Senast redigerad av -Nigger- 2025-02-10 kl. 22:03.
Citera
2025-02-10, 21:59
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Det är inte han som säger det. Det är en kvinnlig lärare som dessutom bekräftat att det är hon.
Varifrån har du hämtat den uppgiften?
Citera
2025-02-10, 22:26
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggrorat
Rickard var ensam, men han var också stolt. Han kunde inte acceptera att han var en förlorare, så istället började han se sig själv som en missförstådd outsider – en person som var "för bra" för det här skitsamhället. Han vände sitt självhat utåt. Han satt förmodligen i sitt rum, dag ut och dag in, bläddrade igenom internet, såg andra människor lyckas medan han själv satt fast i samma jävla loop av apati och bitterhet. Han levde på bidrag, gick inte ut, hade ingen att prata med. Vem fan skulle ens bry sig om honom?

Men han hade en sak kvar: vapen.

Ett vapen är makt. Ett vapen jämnar ut oddsen. Plötsligt spelar det ingen roll att du är en värdelös nobody, för med en pistol i handen kan du få en VD att krypa på knä framför dig. Du kan tysta de där jävla gymnasieungarna som skrattar. Du kan påtvinga världen din existens.

Någon gång under de senaste åren måste tanken ha slagit honom: "Jag kommer aldrig få det jag vill ha, men jag kan åtminstone ta det ifrån andra."

För massmördare som honom är det aldrig en spontan impuls. Det är en idé som långsamt växer och mognar. Han testade det i huvudet. Föreställde sig hur det skulle kännas. Han gick runt i sina tankar och sköt folk om och om igen innan han gjorde det på riktigt. Han planerade det noggrant. Han visste exakt vad han ville göra: kliva in i ett rum fullt av människor som aldrig skulle ha sett honom två gånger och tvinga dem att känna rädsla. Han ville se skräcken i deras ögon. Han ville att de skulle fatta att han fanns.

Den sista dagen var han redan död inombords. En man som Rickard Andersson vaknar inte upp och känner ånger – han känner lättnad. Han vet att hans liv ändå är över, så varför inte ta några med sig?

Han tog sitt vapen, gick ut och gjorde exakt det han hade planerat i sitt huvud i månader. Han sköt dem kallt, metodiskt. Kanske kände han för första gången i sitt liv en känsla av kontroll. Men det räckte inte. Han visste att det skulle ta slut. Han visste att han aldrig skulle få leva för att se sitt namn i tidningarna. Vad gjorde han när allt var över? Stod han kvar och tog konsekvenserna? Lät han världen döma honom? Lät han sig själv möta de levande och se vad han gjort?

Nej. Han riktade vapnet mot sig själv och avslutade sitt eget patetiska liv.

Den slutliga gesten av feghet.

Han var en man som aldrig fick respekt och istället för att förtjäna den genom prestation, genom att bli någon, valde han att tvinga sig på världen genom våld. Hans tankegång var simpel: "Om ingen ser mig som betydelsefull, ska jag skrika mitt namn med blod."

Rickard Andersson hatade sig själv. Han kunde inte leva med det han såg i spegeln, så han projicerade sitt självhat på andra. Han ville att hela världen skulle känna den smärta han kände. Men det var aldrig världen som sårade honom. Det var han själv.

Han kunde ha lyft sig själv ur sin egen skit. Han kunde ha tagit ansvar. Han kunde ha sökt hjälp, tvingat sig själv att gå ut, träna, plugga, ta ett jobb – vad fan som helst för att göra livet lite mer behagligt. Men nej. Det var för jobbigt. Det var enklare att sjunka djupare i självömkan och hat, att fantisera om hämnd istället för att göra något verkligt med sitt liv.

Han var för svag för att leva, för feg för att stå för sina handlingar, för patetisk för att ens bli ett riktigt monster. Han var bara en spillra av en man som aldrig vågade förändra sitt liv, så han valde att släcka andras istället.

Bra analys måste jag säga!

Nu vet vi inte exakt anledning till varför han skjöt just där han gjorde men man kan se mönster med andra massmördare. Jag har min teori även om den inte är belagd med fakta:

Min teori. 1-3 olika diagnoser, isolation, lever på internet där man kan få sin egen världsbild bekräftad utan mothugg dag efter dag. Sannolik autism eller annan störning. Antisocial.

Jag ser en del likheter med breivik. Även om han var betydligt mer ideologiskt inriktad. Men jag tror absolut att GM har spenderat massor med tid till att planera och fantisera om detta långt innan han utförde dådet. Risken är rätt stor att han haft en användare här på Flashback.

Anledningen till att han valde att skjuta där han gjorde var för att han kände till platsen. Det var hans scen där han träffat det han lade skulden på. Skulden för sitt eget lidande.

Skillnaden mot Breivik är att han lever än och tror att han för en politisk kamp. R gjorde det han gjorde och checkade ut direkt. Det säger mig att inte hade allt för grandios självbild. Han förstod vad som väntade. Han levde inte i en illusion kretsande kring sin egen betydelse.

Men jag är ganska övertygad om att det finns ett rasmotiv i hans handling. Alla skolskyttar har någon form av motiv eller uppfattning kring verkligheten man agerar på. Ingen jag har läst om har varit i en psykos och trott att alla andra är aliens eller andra sådana psykosvanföreställningar.

Därför köper jag inte ”han mådde dåligt”. Det är inget motiv. Det är en förutsättning för att odla ett motiv.
Citera
2025-02-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jaha, då har jag missat dessa diagnosbidrag, vad synd. Ja, man kan få sjukpension men denna brukar inte bara tas bort, dock kan det varit så att han hade "ungdomssjukpension" till 29 och sedan vägrats "vuxensjukpensionen" efter, då de inte har exakt samma krav.
Sjukpension är nästan omöjligt att få i dagsläget. Det är inte som för 20 år sedan, när man kunde få sjukpension för till exempel ryggskott. Det finns många bidrag som de flesta aldrig har hört talas om. Ett bidrag som jag tycker är bra, men som också har sina nackdelar, är att vissa kommuner står för 80 % av lönen så att arbetsgivare ska anställa personer med en diagnos, medan arbetsgivaren betalar resten.
Det fulaste med detta är att det kan pågå i över 10 år utan att den anställde någonsin får en riktig anställning. De blir dessutom utnyttjade rejält, till exempel genom att arbetsgivaren schemalägger dem på ett sätt som gör att de måste arbeta sex dagar i veckan istället för fem dagar utan ob. Men i de här fallet låter som RA hade inte sånt för de skulle visa i taxering, jag börja misstänka att hans föräldrar kanske stog för hela kostnaden... skulle inte förvåna mig om han kanske la undan resten och köpte vapnet.
Citera
2025-02-10, 23:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgf
Sjukpension är nästan omöjligt att få i dagsläget. Det är inte som för 20 år sedan, när man kunde få sjukpension för till exempel ryggskott. Det finns många bidrag som de flesta aldrig har hört talas om. Ett bidrag som jag tycker är bra, men som också har sina nackdelar, är att vissa kommuner står för 80 % av lönen så att arbetsgivare ska anställa personer med en diagnos, medan arbetsgivaren betalar resten.
Det fulaste med detta är att det kan pågå i över 10 år utan att den anställde någonsin får en riktig anställning. De blir dessutom utnyttjade rejält, till exempel genom att arbetsgivaren schemalägger dem på ett sätt som gör att de måste arbeta sex dagar i veckan istället för fem dagar utan ob. Men i de här fallet låter som RA hade inte sånt för de skulle visa i taxering, jag börja misstänka att hans föräldrar kanske stog för hela kostnaden... skulle inte förvåna mig om han kanske la undan resten och köpte vapnet.

Mm, det finns lönebidrag. Tänkte mer på pengar man bara får som någon trodde fanns.

Jag vet två personer med autism som lever på sina föräldrar. Nu har den enes förälder gott bort och jag vet inte hur det går med försörjningen nu. Så de finns.

Det är sinnessjukt svårt att få sjukpension. Men han skulle då fått det 15 år sedan, fast redan då kanske det var svårt, de som hade svårast att få då var dem med en botbar sjukdom. Autism brukade gå igenom för den är inte botbar.

Sedan kanske han inte ville ha pension. Känner till två olika autister som anser att de har arbetsförmåga men vad de än haft för praktik har det gått åt skogen. De fattar inte varför. Staten är då glad att de inte vill ha pension. Fast det vore det minst dåliga istället för att de går från plats till plats och undrar varför de misslyckas.

Jag känner personer som haft och har själv haft socialbidrag, visst att de tvingade mig att praktisera då samtidigt som jag hade sjukskrivning men har aldrig hört om att man TVINGAR folk att ta lån för att studera.
Citera
2025-02-11, 00:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Han hade också råd att resa, till Jamaica, Thailand, Miami, Kariben och Italien enligt läckta bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det bör ju frågas mer om. Han levde inte som en fattig djävul som det verkar. Bara dessa vapnen kostade ju en massa. Sedan på det en massa resor.

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det ligger nog flera år tillbaka i tiden. Ingenting som var dagsaktuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag förstår inte hur han haft råd med allt. Genomfördes utlandsresorna innan han gick på socialbidrag? Och vapeninköpen? Tänker att soc måste ju annars haft synpunkter på dem utgifterna.

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är inget som framkommit i media.

Det behöver ju inte vara GM själv som betalat för resorna utan släkt eller bekanta.

Jag har fått en bild av att han dragit sig tillbaka från familjen de senaste åren men inna kanske han var mer aktiv i familjens liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Hur vet du att det är så? Inte normalt att som 30åring åka på semester med sina föräldrar.

Det framkom i en eller flera av de största tidningarna under de första dagarna att föräldrarna bjöd med honom på sina resor. De tyckte väl synd om honom för att han levde på soc.

Jag känner själv flera som brukar åka på semester med vuxna barn och eventuella barnbarn. En del gillar att dela sina upplevelser med övriga familjen. I synnerhet när föräldrarna fyller jämna år. Då kan föräldrarna bjuda alla i familjen.
Citera
2025-02-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten
Det står klart att R.A. har haft tillgång till rätt mycket pengar på ett eller annat sätt.

Hans många resor till avlägsna länder, hans vapen, och hans arbetsfria tillvaro i bortåt 17 år efter gymnasiets avslutande för vanligt folk (18-19 år).

Någon har försett honom med rätt mycket pengar rätt och slätt. Tillräckligt för att leva någorlunda bekvämt i en dyr större stad som Örebro plus ha råd med resor och dyra pickadoller.
Man behöver inte vara raketforskare för att fatta det. Föräldrarna är täta, så antyds det iaf i rapporteringen kring massmordet. Har man ekonomi till det så varför inte bjuda med vuxna barnen på lyxig familjesemester utomlands. Och stötta ekonomiskt om något barn inte har det så fett. Och ta med till skjutbanan så det kommer ut någon gång, roligt det finns något som intresserar. För det är väl ungefär det man kan göra som närstående till personen som inte finner sin plats i samhället. Tyvärr tror jag "stackars Rickard" besvarade denna omtanke med att bli bortskämd. Stackars Rickard får vi ta det så försiktigt med, inga krav får vi eller samhället ställa på honom, han kan inte jobba. Han är sååå känslig. Något slående är hur tom blicken är också vid exotiska resmål, finns liksom ingen hemma bakom ögonen. En hubot.
Senast redigerad av kringkring 2025-02-11 kl. 00:53. Anledning: Tillägg
Citera
2025-02-11, 01:29
Medlem
Eftersom han har diagnosen aspergers syndrom så borde det också finnas ett IQ-test. Vad tror ni? Hans skolmisslyckanden till trots så tror jag att han var en synnerligen högintelligent person.
Citera
2025-02-11, 01:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Därför köper jag inte ”han mådde dåligt”. Det är inget motiv. Det är en förutsättning för att odla ett motiv.

Självklart är inte det ett motiv. Många mår dåligt och många tar sitt liv och blir bara ett nummer i statistiken. För personer som RA räcker inte det och det finns en destruktiv drivkraft att vara bra på att vara hemsk. Att ta sitt liv genom att först ha iscensatt en katastrof där andra fått plikta med sina liv innebär ett outplånligt spår. Han blir inte vem som helst när han sedan begår självmord. Han blir en bland alla ökända och brutala massmördare som alltid kommer att finnas med i historieböckerna. Diaboliskt och förskräckligt. Det kommer givetvis att hända fler gånger i framtiden. Ingen vet var eller när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in