2025-02-09, 09:42
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Han hade krav på motprestation (jobbsökande) och enligt vissa var det därför han begick dådet.

Det har 99% av alla som går på soc. Nu förtiden krävs det att du gör mer än "söker jobb" Alltså praktik, kurser, utbildning.

Visst nu var han ju autist, så kan hända det daltades.
Citera
2025-02-09, 09:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Han hade också råd att resa, till Jamaica, Thailand, Miami, Kariben och Italien enligt läckta bilder.

Jo det bör ju frågas mer om. Han levde inte som en fattig djävul som det verkar. Bara dessa vapnen kostade ju en massa. Sedan på det en massa resor.
Citera
2025-02-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det bör ju frågas mer om. Han levde inte som en fattig djävul som det verkar. Bara dessa vapnen kostade ju en massa. Sedan på det en massa resor.
Det finns uppgifter om att han tidigare haft kapitalinkomster. Möjligen har det rört sig om arv. Men det vet jag egentligen inte.

Men det verkar som han haft en bättre ekonomisk situation fram till för några år sedan.
Citera
2025-02-09, 09:49
Avstängd
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Tror du kan bli bannad att ens spekulera om den saken. Så vi lämnar det.

Fast det går ju diskutera GMs aktivitet på andra forum. Hans alias och alternativkonton slutade vara aktiva i diskussioner på andra forum den 4:e februari, förmodligen 3:e februari. GM har sannolikt diskuterat en grupp av ämnen på andra forum:

Skolskjutningar, Vapen
Kvinnohat
Främlingsfientlighet, hat mot samhället och hat mot Sverige
Högerextremism, Putin, Trump, Musk
Hat mot minoriteter och LGBT
Försörjningsstöd
Datorspel
Psykisk ohälsa
Resor och resmål
Djur (hundar)
Bilar (låg sannolikhet)
Citera
2025-02-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Han va en sorglig figur tyvärr som ruttnade på en eller flera saker och pga av sin autism helt enkelt gjorde vad många vill göra men har en spärr som hindrar dom.

Leg amatörpsykolog Amsvartner
Det var nog inte egentligen hans autism som var problemet.

Det som gav honom problem var hans sociala fobi och ångest.

Men som jag redan skrivit är det otroligt svårt att få svar på det här.

Men att enbart autismen skulle vara problemet stämmer naturligtvis inte.
Citera
2025-02-09, 09:51
Medlem
Citat:
Han hade också råd att resa, till Jamaica, Thailand, Miami, Kariben och Italien enligt läckta bilder.
Det ligger nog flera år tillbaka i tiden. Ingenting som var dagsaktuellt.
Citera
2025-02-09, 09:52
Medlem
guderis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det finns uppgifter om att han tidigare haft kapitalinkomster. Möjligen har det rört sig om arv. Men det vet jag egentligen inte.

Men det verkar som han haft en bättre ekonomisk situation fram till för några år sedan.

Kan ju vara så att även föräldrar som tidigare hjälpt till att betala, tillslut tröttnade och började sätta krav.

Annars tror jag med egen erfarenhet av andra asociala personer.

Resor: Förmodligen familj/släkt som betalade gemensamma resor, jag menar någon var ju med och tog bilderna exempelvis.

Vapen: Finns det jaktintresse i familjen? Att en jaktintresserad anhörig skulle ha betalat vapen är ju inte orimligt, de som jagar är ofta med i ett jaktlag, där finns ofta någon som äger marken det jagas på, där kan det finnas mycket pengar.
Citera
2025-02-09, 09:52
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Det har 99% av alla som går på soc. Nu förtiden krävs det att du gör mer än "söker jobb" Alltså praktik, kurser, utbildning.

Då förstår jag om våldsdåd begås. Dags att förstärka de andra stöden som tillhör ett välfärdssamhälle. Praktik är till för att unga ska prova på nya yrken, den som jobbar ska ha lön, studenter ska ha studiemedel och arbetslösa ska ha a-kassa. Försörjningsstöd ska vara avsett för de som inte kan försörja sig på annat sätt.
Citera
2025-02-09, 09:54
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det var nog inte egentligen hans autism som var problemet.

Det som gav honom problem var hans sociala fobi och ångest.

Men som jag redan skrivit är det otroligt svårt att få svar på det här.

Men att enbart autismen skulle vara problemet stämmer naturligtvis inte.

Det sa jag inte heller, men en bidragande faktor kan det helt klart vara.
Citera
2025-02-09, 09:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Kan ju vara så att även föräldrar som tidigare hjälpt till att betala, tillslut tröttnade och började sätta krav.

Annars tror jag med egen erfarenhet av andra asociala personer.

Resor: Förmodligen familj/släkt som betalade gemensamma resor, jag menar någon var ju med och tog bilderna exempelvis.

Vapen: Finns det jaktintresse i familjen? Att en jaktintresserad anhörig skulle ha betalat vapen är ju inte orimligt, de som jagar är ofta med i ett jaktlag, där finns ofta någon som äger marken det jagas på, där kan det finnas mycket pengar.

Jo kan har ärvt vapen också. Behöver inte varit inhandlade av honom. Någon dött och gett om vapnen. Krävs bara en helg att skaffa jägarlicens för att kunna få dom.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-02-09 kl. 09:57.
Citera
2025-02-09, 09:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Jag förstår inte hur han haft råd med allt. Genomfördes utlandsresorna innan han gick på socialbidrag? Och vapeninköpen? Tänker att soc måste ju annars haft synpunkter på dem utgifterna.
Citera
2025-02-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Det sa jag inte heller, men en bidragande faktor kan det helt klart vara.
Det är klarlagt att han redan i trettonårsåldern hade två diagnoser. Vilka dessa diagnoser var är däremot sekretessbelagt.

Men många har två eller fler diagnoser utan att begå våldsbrott men anledningen till att det gick så jävla snett för denne GM kommer vi nog aldrig att kunna hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in