2025-02-09, 09:56
Medlem
Vad hette han innan han bytte namnet? Var det ngt utländskt? Bytte han namnet för att lättare få jobb?
Citera
2025-02-09, 09:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Vad hette han innan han bytte namnet? Var det ngt utländskt? Bytte han namnet för att lättare få jobb?
Jonas Simon hette han innan namnbytet.
Citera
2025-02-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag förstår inte hur han haft råd med allt. Genomfördes utlandsresorna innan han gick på socialbidrag? Och vapeninköpen? Tänker att soc måste ju annars haft synpunkter på dem utgifterna.
Det är inget som framkommit i media.

Det behöver ju inte vara GM själv som betalat för resorna utan släkt eller bekanta.

Jag har fått en bild av att han dragit sig tillbaka från familjen de senaste åren men inna kanske han var mer aktiv i familjens liv.
Citera
2025-02-09, 10:02
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är klarlagt att han redan i trettonårsåldern hade två diagnoser. Vilka dessa diagnoser var är däremot sekretessbelagt.

Men många har två eller fler diagnoser utan att begå våldsbrott men anledningen till att det gick så jävla snett för denne GM kommer vi nog aldrig att kunna hitta.
Sant så sant, men en sak opponerar jag emot.
Bara för att andra personer haft en liknande diagnos och inte gjort nåt bevisar inget, det kan för han va den utlösande faktorn ändå, eller nåt annat som rivit spärrarna.
Citera
2025-02-09, 10:02
Under soc får man inte resa, endast om det rör sig om specifika fall likt begravning. Hur han fick resa är ett frågetecken för mig
Citera
2025-02-09, 10:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag förstår inte hur han haft råd med allt. Genomfördes utlandsresorna innan han gick på socialbidrag? Och vapeninköpen? Tänker att soc måste ju annars haft synpunkter på dem utgifterna.

Jag menar vi är på Flashback. Kommer finnas många här som nolltaxerar men ändå lever ett extremt rikt liv med mycket pengar. Så den saken att han nollade behöver inte betyda mycket. Dock i den mening om han var registrerad att äga dessa dyra vapen medan han fick soc. Det är ju sjukt.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
(FB) Gärningsmannen! Skolskjutningen Örebro. Vem var han?

Tråd skapades för 4 dagar sedan
Citera
Medlem
Hur är det möjligt han fick behålla vapenlicenserna med den historiken..
Citera
2025-02-09, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Sant så sant, men en sak opponerar jag emot.
Bara för att andra personer haft en liknande diagnos och inte gjort nåt bevisar inget, det kan för han va den utlösande faktorn ändå, eller nåt annat som rivit spärrarna.
Ja visst kan det vara så.

Möjligen led han, utöver autism, även av någon personlighetsstörning.

Men som sagt det blir mest gissningar i nuläget.
Citera
2025-02-09, 10:06
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kan har ärvt vapen också. Behöver inte varit inhandlade av honom. Någon dött och gett om vapnen. Krävs bara en helg att skaffa jägarlicens för att kunna få dom.

Så kan det också vara, det kan ju också handla om en vän eller anhörig som såg att han satt ensam i sin lägenhet och försökte aktivera honom genom att betala vapen och utbildning. Detta kan ju även vara fallet med resorna
Citera
2025-02-09, 10:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar vi är på Flashback. Kommer finnas många här som nolltaxerar men ändå lever ett extremt rikt liv med mycket pengar. Så den saken att han nollade behöver inte betyda mycket. Dock i den mening om han var registrerad att äga dessa dyra vapen medan han fick soc. Det är ju sjukt.
Jag läste något om att han hade deklarerat för kapital något år. Ärvt aktier/fonder som avyttrats?
Han måste gjort sig av med sina värdepapper innan han gick på soc. Det räknas som en tillgång och på socialbidrag får man inte äga värdepapper enligt soc praxis.
Citera
2025-02-09, 10:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Fast det går ju diskutera GMs aktivitet på andra forum. Hans alias och alternativkonton slutade vara aktiva i diskussioner på andra forum den 4:e februari, förmodligen 3:e februari. GM har sannolikt diskuterat en grupp av ämnen på andra forum:

Skolskjutningar, Vapen
Kvinnohat
Främlingsfientlighet, hat mot samhället och hat mot Sverige
Högerextremism, Putin, Trump, Musk
Hat mot minoriteter och LGBT
Försörjningsstöd
Datorspel
Psykisk ohälsa
Resor och resmål
Djur (hundar)
Bilar (låg sannolikhet)

Sannolikt om så hade vi ju typ sett ett manifest. Om denna GM var socialt aktiv på medier hade det ju redan blivit känt. Nu gissar du sedan bara att han skulle vara höger. Du vet fan om det. Likt någon annan. Kan varit en som hade Magda som Gudinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in