2025-02-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fakta-Fanny
Jag skulle inte kalla Örebro-skytten som nolltaxerade för överklass. Jägarteoriprovet är för enkelt oavsett. Jämför med körkortsteorin som är en tredjedel att läsa, men ändå svårare att klara.

Örebro-skytten klarade varken av grundskolan eller att ta körkort, men jägarexamen fixade han.

Jag syftar på speciellt första och andra inlägget.
Du vet ju inte.
Citera
2025-02-10, 21:10
Medlem
Ograsts avatar
Många personer kan prestera på en hyfsad nivå så länge de är intresserade av ämnet och därmed också motiverade.
Citera
2025-02-10, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Jag syftar på speciellt första och andra inlägget.
Du vet ju inte.
Det är själva kärnan i trådens frågeställning. Uppenbarligen är du lika svagbegåvad och socialt handikappad som Örebro-skytten, eftersom du inte riktigt verkar förstå det.
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Många personer kan prestera på en hyfsad nivå så länge de är intresserade av ämnet och därmed också motiverade.
Vad skulle du anse vara en rimlig nivå för din prestation? Är det att kunna duscha och gå på toaletten utan hjälp?
Senast redigerad av Fakta-Fanny 2025-02-10 kl. 21:18.
Citera
2025-02-10, 21:22
Medlem
Citat:
Det är själva kärnan i trådens frågeställning. Uppenbarligen är du lika svagbegåvad och socialt handikappad som Örebro-skytten, eftersom du inte riktigt verkar förstå det.

Vad skulle du anse vara en rimlig nivå för din prestation? Är det att kunna duscha och gå på toaletten utan hjälp?

Du ljuger, och det är inte så mycket att tillägga eftersom det framstår klart och tydligt.
Men du klarar inte av att äga det.
Ha en fortsatt bra kväll.
Citera
2025-02-10, 21:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Det är vanligt att jaktvapen missbrukas. Jägare dödar ofta fel djur eller skadskjuter vilt. Att vissa har svårt att se skillnad på arter visar att svårighetsgraden måste höjas, så att personer med funktionsnedsättningar inte får tillgång till vapen.

(FB) Vildsvinsjägare i Nykvarn sköt två hästar (2024-10-25)
(FB) "Häst död i hage – misstänkts ha skjutits" (2024-11-27)
(FB) Stora mänger skadskjutna fåglar lider med blyhagel i kroppen

"vanligt" och "ofta" är två ord du inte riktigt tycks behärska eller ha förstått innebörden av.

Att det sker är inte samma sak som att det är "vanligt" att det sker eller att det sker "ofta".

Är man är verkligen intresserad och motiverad är det mesta betydligt lättare att lära sig än om man inte är det. Detta oavsett av vad för betyg man än hade i skolan.

För egen del tycker jag att det var lätt att ta jägarexamen. Men jag tyckte och tycker att det är väldigt intressant med det mesta som har med naturen, vilt och viltvård att göra. Jag gick verkligen in för att lära mig så mycket som möjligt och satt och pluggade mer än vad som egentligen var nödvändigt, men det är ju väldigt individuellt hur mycket tid man vill och kan lägga ner.

Att ta jägarexamen är bara början och det är ingen som blir jägare bara genom att ta jägarexamen. När man har tagit jägarexamen har man lagt grunden och har något att bygga vidare på.
Citera
2025-02-10, 21:33
Medlem
skalman1973s avatar
Det är inte jägarexamen som är problemet .

Problemet är att vi har en lagstiftning som är inkonsekvent. Du kan alltså få licens efter avlagd " examen " däremot finns det inget krav på tillgång till jaktmark och jaktkort .

En skytteförening ställer bra mycket högre krav för att öht skriva ett föreningsintyg på en 22LR så att du kan söka en licens ( De gör ett bra mycket bättre jobb än nuvarande licensgivande myndighet ) Det tar dessutom 4-5 gånger så lång tid att kvalificera sig .
Citera
2025-02-10, 22:04
Medlem
När jag tog jägarexamen var det en i skolbänken som frågade om han fick behålla licensen om han ”råkade skjuta någon”. Frågan var högst osmaklig men han tilläts ändå ta examen.
Citera
2025-02-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Tvärtom. Förut var man tvungen att läsa böcker och göra ett skriftlig prov med papper och penna. Nu kan man sitta hemma med all möjlig hjälp och göra ett ”prov” på nätet.
Tidigare fanns det 3 olika prov som man kunde få när man skrev teoriprovet. Frågorna till dessa prov hade många företag, som sålde jaktkurser, facit till.
Pluggade man in dessa frågor och vilket svarsalternativ som var rätt klarade man provet utan att ha erforderlig kunskap.

Idag är provet digitalt och frågorna slumpas av en betydligt större bank än tidigare.
Ska du fuska dig genom ett teoriprov måste du memorera alla frågor i frågebanken eftersom det inte finns "fastställda" prov, utan är slumpmässigt.
Ingen av de som skriver provet vid samma tillfälle får samma prov och frågorn kan dessutom bytas ut med minimalt arbete från Naturvårdsverket.

Visst, är man kompis med provförättarna är det ju inget problem att fuska, men det är ju en annan fråga och diskussion.
Men även den biten blir ju enklare för Naturvårdsverket att kontrollera genom att kräva att kameran och mikrofonen är påslagen och spelar in under provet.
Då kan man ju inte visa frågan för någon annan och på den vägen få hjälp.
Citera
2025-02-10, 22:55
Medlem
flukkes avatar
Innan ändringen var det minst sagt ett skämt, rent fusk förekom när jag gick en kurs och skrev mitt teoriprov 2020, dvs precis innan ändringen till digitala prov så vi skrev på papper.

Jag hade själv pluggat in en jäkla massa fåglar, häckningstider och var i landet de finns osv.
Så kommer jag till "kursen" som hålls av en viss "Leif" som i själva verket är Grek och heter något med Leffe. Han säger rakt ut att man INTE ska ha pluggat innan och att han vet alla ca 210 frågor som kan komma på provet men att det finns olika versioner på provet, han ger oss också några tips och fusk:

1. Det förekommer inga hanar på bilder med Älgar, bara kvigor och gamla kärringar
2. Dessa x fåglar förekommer (typ 6 st), lär er dessa och han visar dessutom exakt vilka bilder som kommer
3. Det förekommer inga kronhjortar på provet, bara dovhjort är rätt svar
4. Ett par andra fusk så att alla ska bli godkända.

Hela kursen gick ut på att lära sig svaret på specifikt de frågorna som kan komma på proven, dvs typ 210 frågor och inget annat.

När jag får mitt prov så märker jag att han har insider information och mycket riktigt är det precis de frågorna som vi fått öva på i förväg.

Trots detta lyckas ett par personer inte klara provet, då fick man "hjälp på traven".
Blev mörkrädd av hur enkelt det var, vissa kunde absolut ingenting.
Dock var han noga på skjutbanan och kring själva vapenhanteringen.

Hoppas teorin är uppstyrt nu.
Senast redigerad av flukke 2025-02-10 kl. 22:59.
Citera
2025-02-11, 00:30
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Innan ändringen var det minst sagt ett skämt, rent fusk förekom när jag gick en kurs och skrev mitt teoriprov 2020, dvs precis innan ändringen till digitala prov så vi skrev på papper.

Jag hade själv pluggat in en jäkla massa fåglar, häckningstider och var i landet de finns osv.
Så kommer jag till "kursen" som hålls av en viss "Leif" som i själva verket är Grek och heter något med Leffe. Han säger rakt ut att man INTE ska ha pluggat innan och att han vet alla ca 210 frågor som kan komma på provet men att det finns olika versioner på provet, han ger oss också några tips och fusk:

1. Det förekommer inga hanar på bilder med Älgar, bara kvigor och gamla kärringar
2. Dessa x fåglar förekommer (typ 6 st), lär er dessa och han visar dessutom exakt vilka bilder som kommer
3. Det förekommer inga kronhjortar på provet, bara dovhjort är rätt svar
4. Ett par andra fusk så att alla ska bli godkända.

Hela kursen gick ut på att lära sig svaret på specifikt de frågorna som kan komma på proven, dvs typ 210 frågor och inget annat.

När jag får mitt prov så märker jag att han har insider information och mycket riktigt är det precis de frågorna som vi fått öva på i förväg.

Trots detta lyckas ett par personer inte klara provet, då fick man "hjälp på traven".
Blev mörkrädd av hur enkelt det var, vissa kunde absolut ingenting.
Dock var han noga på skjutbanan och kring själva vapenhanteringen.

Och hur många skolskjutningar har du begått efter kursen?

Det är nämligen där själva problematiken ligger, nämligen om ens tanke är att få tag på vapen för felaktiga ändamål. Du kan göra kursen hur sjukt svår som helst, men vad tjänar det till? Det är väl bara att lära in sig allt det svåra, fixa allt med licens och liknande därefter och vips så har du ett vapen i handen. Har du som mål att begå en masskjutning så kommer du ju komma igenom kursen ändå. Man får helt enkelt fokusera på andra bitar om man nu ska göra det hela hårdare. Studera lämplighet i högre utsträckning etc. Men vi vet ju att många som håller på med vapen är lite kufar av sig och det innebär ju inte att dom kommer rikta vapnen mot sina medmänniskor för det. Det finns ju trots allt 300 000 registrerade jägare i landet där väldigt få begår något såhär pass hemskt. Dessa få ska fångas upp men det kommer ju inte en svårare tentamen när man avlägger jägarexamen bidra till, utan där krävs andra saker.
Citera
2025-02-11, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
(FB) Angående Jägarexamen och det "nya" teoriprovet som kom 2021, så har det inte blivit svårare enligt Naturvårdsverket. Däremot en nedgång i andelen godkända eftersom de inte lyckats muta till sig facit.
Citera
2025-02-11, 01:44
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Man kan även undra hur en psykisk sjuk person kan få en vapenlicens, någon har gjort tjänstefel och inte kollat i sjukvårdens journaler när det ska beviljas.

Man kan kanske skaffa vapen utan licens och irra runt men här är det en myndighet som gjort fel och det rejält
Han kanske inte hade några dokumenterade psykiska besvär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in