• 1
  • 2
2021-05-06, 09:52
Medlem
Wachtmans avatar
Hej!

Jag som många andra har pluggat jägarexamen nu i vår och således varit en del av de första som tagit del av Naturvårdsverkets nya teoriprov, vilket görs på telefon i provlokal. Förr var det pappersprov, som jag förstår det, men nu är det självrättande digitala prov som gäller. Det finns ett par artiklar som talar om att provet har blivit svårare. Detta dementeras av bl.a. som skriver:
Citat:
Varken lättare eller svårare prov
Samtliga provfrågor har omarbetats och ett stort antal nya provfrågor har tillkommit. Fokus har varit att förenkla och förkorta frågor och svarsalternativ. Ambitionen har inte varit att göra provet lättare eller svårare efter att det digitaliserats.

Källa: https://www.naturvardsverket.se/Nyhe...s-i-mars-2021/

Det är dock rätt många som misslyckas, enligt Jaktjournalen från tidigare 80% ner till ca 45% med det nya teoriprovet. De hänvisar också till att det har bedrivits mer fusk förr:

Citat:
Det finns tecken som tyder på att det digitala provet i teoridelen av jägarexamen minskar fusk.

Västerbottens-Kuriren citerar TT och uppmärksammar i sin pappersupplaga att antalet godkända minskat kraftigt sedan det digitala teoriprovet infördes den 1 mars.

Henrik Falk på Svenska Jägareförbundet menar att människor tidigare kunde komma över både provfrågor och facit innan proven genomfördes.

– Ja, det har missbrukats. Så det är folk som har klarat provet tidigare som inte skulle klara det i dag, som har lite smalare kunskapsbas, säger Henrik Falk, nationellt ansvarig för jägarexamen vid Svenska Jägareförbundet, till TT.

Andelen godkända har sjunkit från 80 till 45 procent.

I det digitala provet används fler frågor som läggs in i olika prov slumpvis. Därför är varje prov unikt.

– Det gör att det krävs en bredare kunskap för att klara provet nu än det gjorde tidigare när man gjorde provet med penna och papper, säger Henrik Falk till TT.

Källa: https://www.jaktjournalen.se/farre-g...s-minska-fusk/

Jag har gjort teoriprovet och klarat det, med nöd och näppe. Dock kan jag vittna om att det fanns möjligheter till hjälp där jag gjorde provet. Jag vill inte berätta vart jag gjorde provet av hänsyn till mina kursledare, som jag ändå tycker har gjort ett bra jobb. De har alla sagt att de tycker att provet är orimligt svårt och att de därmed hjälper kursdeltagarna att svara rätt på frågor de är osäkra på. I min grupp misslyckades ca hälften första gången och andra gången fick de guidning varpå de allesammans klarade det.

Det jag funderar på och vilket jag vill diskutera här är andras erfarenheter kring provet. Främst det aktuella, men gärna också perspektiv från de som gjort det tidigare. Jag förstår att kvalitén i utbildning och kurser varierar, men jag har hört och sett en del som får mig att ifrågasätta hela grejen med jägarkursen och dess legitimitet. Exempelvis så var tydligen tidigare intensivkurser (helgkurser) rätt korrupta då ledarna visste om i förväg vilka frågor som skulle komma (detta på det gamla provet) varpå man förberedde eleverna extra på dessa så att de skulle klara provet. Min känsla är att ledarna "forcerar" eleverna till godkända resultat. Vad är er erfarenhet?

Det digitala provet kan man inte fuska sig till om då appen varnar kursledaren ifall appen stängs ner och provtagaren försöker söka information på nätet. Dock har jag sett att vissa gör provet som sagt med kursledarens guidning och hjälp, men också att vissa tar med en extra telefon och söker med den på sidan av det riktiga provet.

Alltså, för att summera upp, det försiggår tvivelaktigheter och oseriösa tillvägagångssätt enligt mig på våra jägarkurser. Stämmer denna bild tycker ni? Hur upplever ni det nya provet?
Citera
2021-05-06, 10:17
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wachtman
Alltså, för att summera upp, det försiggår tvivelaktigheter och oseriösa tillvägagångssätt enligt mig på våra jägarkurser. Stämmer denna bild tycker ni? Hur upplever ni det nya provet?
Ja, det stämmer helt klart att det finns oseriösa aktörer. Jag har en bekant som fick alla provfrågorna i förväg och bara pluggade på dem. Han kan knappt nåt om vare sig djur eller vad lagen säger om jakt eller vapen. Jag säger inget om att han skaffat vapen, det borde man få skaffa på självförsvarlicens utan att behöva jägarexamen, men att han prompt vill ut och jaga nu när han har examen trots att han uppenbarligen inte kan tillräckligt är fan inte bra. Om digitala prov kan komma tillrätta med detta så är det ju bra.
Citera
2021-05-06, 10:22
Medlem
Dissociatives avatar
Jag tog jägarexamen förra året, alltså då det gamla provet var aktuellt. Jag pluggade en timme per kväll i en månad och tyckte att provet var jättelätt och fick alla rätt. Många i min grupp misslyckades dock. Helt enkelt på grund av att de inte pluggade tillräckligt. Jag tycker det är bra att provet är digitalt nu då det innebär att det är svårare att fuska.

Med allt det sagt så tycker jag att det är bra ifall provet är svårare nu än tidigare, det sållar ut folk som inte är redo att bli jägare och jag har inte lust att gå runt i skogen bland jägare som inte bör ha ett vapen för att de inte är redo att ha ett. Jag tycker provet var för lätt när jag tog det, det bör vara svårare. Det finns nog mycket vapenägare helt utan vett i våra skogar som det är.
Citera
2021-05-06, 10:49
Medlem
Det fuskades ju uppenbart en hel del med tanke på siffrorna före respektive efter det nya provet.

Min erfarenhet säger samma sak.
Gick en ”intensivkurs” där det teoretiska provet ingick, pluggade som satan själv innan kursen började men när jag väl kom dit så insåg jag att det inte hade behövts..
Den teoretiska delen av kursen gick ut på att vi läste igenom två st ”exempel prov” där kursledaren sa att NÅGRA av dom här frågorna kunde dyka upp på själva provet.

Var helt absurt när vi dagen efter skulle skriva provet och hör och häpna så var dom ”exempel proven” exakta kopior av dom riktiga proven (finns två olika)

Det har var för inte ens två år sedan och jag har många gånger tänkt på att ”tipsa” rätt personer anonymt men bestämde mig för att bara köra ner huvudet i sanden och gå vidare med mitt jagande, haha
Citera
2021-05-06, 11:00
Medlem
Kan tänka mig att det är svårare att fuska nu och därför blir det fler som kuggar.
Citera
2021-05-06, 11:12
Medlem
Går fortfarande att fuska
Citera
2021-05-06, 11:44
Medlem
BananenJesuss avatar
Jag var i första gruppen som skrev det nya provet, gick en intensivkurs på en weekend. Kursledarna adresserade knappt att det var nytt prov utan körde i lugn takt på som dom alltid gjort. Jag blev rädd att jag skulle kugga då nya provet hade ett urval av hundratals frågon och vi bara gick igen 80st, så jag laddade hem en app och pluggade järnet två kvällar, det var väldigt nödvändigt! Vi var 3 av 19 från kursen klarade teorin, kursledarna gick i taket och deltagarna som kuggade var jävligt sura, då det som lärdes ut under kursen inte räckte för examen. Vi 3 som klarade hade alla pluggat på egen hand.

Det var bra info som inte ingick i intensivkursen, men som kom på provet. Högre kunskapskrav är ett steg framåt för jägarexamen.
Citera
2021-05-06, 12:09
Medlem
Jaha, typiskt. Känns som man missat tåget till en lätt jägarexamen nu då.
Är inte intresserad av jakt utan vill bara ha vapen hemma.
Citera
2021-05-06, 12:13
Medlem
Jag tog jägarexamen för 18år sedan. Kommer ihåg att det inte var mycket nyttigt man lärde sig där. Det absolut viktigaste är att ha någon erfaren jägare med sig i början. Lovar att samtliga kommer stå som ett riktigt frågetecken efter första fällda viltet😅 säker vapenhantering var väl det enda som var vettigt och viktigt på kursen.
Citera
2021-05-06, 12:24
Medlem
Wachtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananenJesus
Jag var i första gruppen som skrev det nya provet, gick en intensivkurs på en weekend. Kursledarna adresserade knappt att det var nytt prov utan körde i lugn takt på som dom alltid gjort. Jag blev rädd att jag skulle kugga då nya provet hade ett urval av hundratals frågon och vi bara gick igen 80st, så jag laddade hem en app och pluggade järnet två kvällar, det var väldigt nödvändigt! Vi var 3 av 19 från kursen klarade teorin, kursledarna gick i taket och deltagarna som kuggade var jävligt sura, då det som lärdes ut under kursen inte räckte för examen. Vi 3 som klarade hade alla pluggat på egen hand.

Det var bra info som inte ingick i intensivkursen, men som kom på provet. Högre kunskapskrav är ett steg framåt för jägarexamen.

Jag körde också mest via en app som jag köpte, Jägarexamen från Boboshi. Dock så märkte jag att de skulle behöva uppdatera med fler frågor då det fanns frågor på provet som inte togs upp på den appen (trots att de har ca 1200 frågor att öva in sig på). Efter ett tag lärde jag mig också att känna igen återkommande frågor så tillslut svarade jag snabbt på dem i ren reflex, utan att reflektera så mycket över innehållet. Rekommenderar däremot appen starkt till alla som vill ha ett komplement till litteraturen man annars använder.
Citera
2021-05-06, 13:21
Medlem
det gamla provet vart svårt med, jag hade ett fel iof men läste massor, mina kompisar läste också massor o klarade sig. Det är en bok på 300 sidor man nästan lär sig utantill, dessa jäkla fåglar är väl 80 sidor, vara de flesta fåglarna är sådana man ändå inte jagar.

sverige gillar att göra prov svårare, kolla bara på teoriprovet för fordon ,det vart bra mkt enklare runt 2000 talet. Nu är vissa frågor svårt formulerade o har egentligen flera svar typ.

Som EU säger om sverige: svenskarna tar alltid en lag och gör allting de kan för att vända den mot sig själva. Det ligger en stor portion sanning i det
Citera
2021-05-06, 15:35
Medlem
Avlade provet som 15 åring på papper. Tyckte det var tämligen lätt med undantag för alls fågelarter dom finns där ute. Helt förståeligt om man ska bli ornitolog men inte jägare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in