2025-02-10, 18:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Tvivlar starkt på detta påstående.

När jag tog jägarexamen så tog det ca 6 månader så handledaren fick verkligen lära känna oss deltagare, nu tar man jägarexamen på några dagar så även ett psykfall orkar gå under radarn.

Tillägg, intensivkurs i jägarexamen borde tas bort.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Japp, om det finns så skulle det bort ja.

Går inte att klara jägarexamen på intensivkurs utan att läsa in teorin själv. Sedan är jag kritisk till att man inte får den tiden att reflektera som man får vid en längre kurs, men det gör inte kursen lättare. Sedan är det knappast kursledarens sak att vara vaksam på vem som är "psykfall" och inte...
Citera
2025-02-10, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Går inte att klara jägarexamen på intensivkurs utan att läsa in teorin själv. Sedan är jag kritisk till att man inte får den tiden att reflektera som man får vid en längre kurs, men det gör inte kursen lättare. Sedan är det knappast kursledarens sak att vara vaksam på vem som är "psykfall" och inte...
Ja du, nått måste göras ju, säkert många fler liknande fall i Sverige. tog min pistol licens för 40 år sedan å det var inte helt lätt.
Citera
2025-02-10, 19:18
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Jag tycker att kursledarens ord om kursdeltagaren efter avslutad kurs bör införas, så kan farbror blå kika på omdömet innan vapenlicens utfärdas. Nu är inte ordet psykfall som ska skrivas, nervös och frånvarande är nog ett mer passande ord som exempel.

Det omdömet tillsammans med att 4 vuxna får skriva på licensansökan om att dom tycker att sökande bör beviljas ett vapen.

Tror inte Rickard hade fixat 4 namnunderskrifter.
Citera
2025-02-10, 19:36
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakta-Fanny
Kan du specificera vad du menar med 'betydligt svårare'? Är det till exempel möjligt för en svagbegåvad att fortfarande klara av det? Det erbjuds fortfarande en tre dagars kurs för jägarexamen, vilket tyder på att det inte är särskilt svårt. Jag skulle uppskatta om du kunde inkludera källor till dina påståenden.

Vänd på det: ska du lära dig alla dessa jävla fågelarter på endast tre dagar så behöver du en rätt skarp hjärna.
Citera
2025-02-10, 19:46
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Som jag skrev i en annan tråd.
Det krävs ingen gymnasiekompetens för att bli stadsminister, och poliser får ha ADHD.

Men visst, låt oss införa intelligenstest för rösträtt, körkort, och varför inte äganderätt i allmänhet?

Vilken kvot tycker du man skall ha för att bli en fullvärdig medborgare?

Kanske vi hade fått bukt med skiten då, verkar inte bättre än att dessa hjon faktiskt vill ha det samhälle dom skriker sig hesa om att inte få.
Citera
2025-02-10, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Vänd på det: ska du lära dig alla dessa jävla fågelarter på endast tre dagar så behöver du en rätt skarp hjärna.
De som anordnar helgkurser har vanligtvis bra insikt i vad teoriprovet innehåller, och undervisningen blir mer en genomgång av facit. Helgkurser för överklassen fokuserar mer på festande.
Citera
2025-02-10, 20:00
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
De som anordnar helgkurser har vanligtvis bra insikt i vad teoriprovet innehåller, och undervisningen blir mer en genomgång av facit. Helgkurser för överklassen fokuserar mer på festande.

Jag är så gammal att jag alls inte behövde ta denna examen, men jag trodde inte det var så illa som du beskriver.
Citera
2025-02-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Kanske vi hade fått bukt med skiten då, verkar inte bättre än att dessa hjon faktiskt vill ha det samhälle dom skriker sig hesa om att inte få.

Det hade inte blivit vackert.

Det är som vanligt pretty much, dom förstår inte att det dom önskar kommer bita inte bara dom, utan ALLA i arslet.

Äh, vem försöker jag lura.
Citera
2025-02-10, 20:21
Medlem
Citat:

Spännande att du knappt visste hur det förhöll sig för bara några inlägg sedan, men nu vet du.

Jo tjenare
Citera
2025-02-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jag är så gammal att jag alls inte behövde ta denna examen, men jag trodde inte det var så illa som du beskriver.

Gå gärna tillbaks och se vad hon skrivit tidigare i tråden, hon har ingen aning såklart.
Citera
2025-02-10, 20:37
Medlem
BestCoast.s avatar
Tog jägarexamen för 10 år sedan, och det var riktigt svårt i sammanhanget tyckte jag. Körkort och liknande är riktigt lätt om man ska jämföra med något.
Citera
2025-02-10, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Spännande att du knappt visste hur det förhöll sig för bara några inlägg sedan, men nu vet du.
Jag skulle inte kalla Örebro-skytten som nolltaxerade för överklass. Jägarteoriprovet är för enkelt oavsett. Jämför med körkortsteorin som är en tredjedel att läsa, men ändå svårare att klara.
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Tog jägarexamen för 10 år sedan, och det var riktigt svårt i sammanhanget tyckte jag. Körkort och liknande är riktigt lätt om man ska jämföra med något.
Örebro-skytten klarade varken av grundskolan eller att ta körkort, men jägarexamen fixade han.
Senast redigerad av Fakta-Fanny 2025-02-10 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in