2025-02-10, 17:48
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Verkar ju inte klokt om politikerna vill få fram att det är något rasistiskt - då kommer det ju bli hämnd tillbaka mot de såkallade "potatisskal larna"!!!!?
Varför strö mer salt i såren ?

Vill politikerna ha mer krig och mer skjutningar än vad som redan finns ?

Blir besviken på Magdalena A. Hon var Örebroare ,numera Inte ....
Jag är Örebroare ...och vill ha lugn och ro i vår stad framöver .

Besviken är jag .

Dom vill nog inte det medvetet utan för att plocka politiska poäng. Vad konsekvenserna sedan blir för gemene man strutar dom i.

Maggan går gärna över lik bara för att få en changs att trycka dit SD.
Vad bryr hon sej om kravaller och skjutningar som drabbar dej och mej så länge det gynnar henne och hennes parti.

Vidriga gamar är dom.
Citera
2025-02-10, 17:49
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Han fick sitt försörjningsstöd som han levde på indraget av soc och blev av med lägenheten. Det var det som triggade honom.

Orsaken till att han fick det indraget var misslyckade studier vid vuxenskolan, samma vuxenskola dit han sedan gick för att hämnas.
Var finns det säkra uppgifter på att det verkligen var så?

Det har pratats om det i media och här, men jag har aldrig sett/läst något bevis på det. Jag har aldrig tex läst i media att han mist försörjningsstöd och blivit av med lägenheten. Är det ens bekräftat med säkerhet någonstans att han hade försörjningsstöd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Det har angetts flera gånger i media att RA inte pratade med någon, förutom med sin närmsta familj. Har det framkommit någonstans att han faktiskt sagt något under tiden han befann dig på skolan? På något sätt verkar det motstridigt att han skulle ha skrikit saker när han annars inte pratade.

Vart i mitt meddelande säger jag något annat än dig?
Citera
Medlem
r_o_ns avatar
Expressen idag, måndag 10/2
https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-pa-mordaren-leder-till-lilla-samhallet/

Vilken är den mindre orten utanför Ljungby och vem är det han har brukat träffas där?
Citera
2025-02-10, 17:51
Medlem
quggels avatar
De där aspergers-människorna behöver verkligen hjälp. Nu tror jag inte jyst den diagnosen anvöbds längre, men autister som isolerar sig är den grupp som mest behöver vård. Då kansje vi kan stoppa sånt här.
Citera
2025-02-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Hur ser det ut utanför där han står?

Är det en korridor eller är det herrarnas med massa toaletter?
Låter som han bara skjuter i närheten utanför där han filmar, vilket får mig att undra?

När jag kollade på Aftonbladets grafik över skolan så verkade som att toaletterna låg i direkt anslutning till korridoren på rad. Det var i en sådan som RA också bytte om innan skottlossningen. Första klassrummet efter "raddan" hade flest offer. Om det är en sådan toalett han står i så är korridoren precis utanför.
Citera
2025-02-10, 17:54
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Även om jag tror att alla gissningar om vad som sägs är fel, så kan jag motvilligt köpa "Ni ska bort..." som ett alternativ, men jag kan inte köpa "från Europa" för den första vokalen är fan inget E. Låter som ett I. Och mig veterligen har gnällbältare ingen dialektal egenhet som gör att de uttalar Europa som IROPA. Då är "allihopa" en bättre matchning. Men jag tvivlar som sagt på att det är vad som sägs öht.

Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Fullt enig med dig. Det är även i början utav attacken så fullt möjligt att det är någon som försöker varna andra. Känns även orimligt att GM endast skulle ropa ut det endast en gång om han nu hatade invandrare så mycket.
Det är känns ganska osannolikt att det är vad TV4 vill få det till.
Och med vittnet i lunchrummet så stämmer det han säger bättre, och lär också va i början så tiden kan nog stämma.
Och OM det nu var så att GM skrek något så borde han fortsatt skrika i alla fall i mer än ett tillfälle.
Citera
2025-02-10, 17:57
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Var finns det säkra uppgifter på att det verkligen var så?

Det har pratats om det i media och här, men jag har aldrig sett/läst något bevis på det. Jag har aldrig tex läst i media att han mist försörjningsstöd och blivit av med lägenheten. Är det ens bekräftat med säkerhet någonstans att han hade försörjningsstöd?

Ja, han hade aldrig haft något jobb eller inkomst.
Satt mest och spelade dataspel hela dagarna.
Blev väl bjuden på resor mm av sin familj då och då.
Vägrade prata med folk.

Jag har inte läst några papper om honom från soc men var skulle han fått pengar ifrån annars tror du?
Jättelika lotto och triss vinster kanske?
Arv?
En hemlig välgörare?

Vi får avvakta och se vad som framkommer men det är ganska säkert att soc stått för pengarna under lång tid.

Jag har läst någonstans att han blev av med försörjningsstödet pga inaktivitet att söka jobb men har ingen länk just nu..
Citera
2025-02-10, 17:59
Medlem
Citat:
Vägrade prata med folk.

Jag har inte läst några papper om honom från soc men var skulle han fått pengar ifrån annars tror du?
Arv?
En hemlig välgörare?

Vi får avvakta och se vad som framkommer men det är ganska säkert att soc stått för pengarna under lång tid.

Jag har läst någonstans att han blev av med försörjningsstödet pga inaktivitet att söka jobb men har ingen länk just nu..
Det kan ju varit föräldrarna som gett honom pengar.
Citera
2025-02-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
På videon som filmas inifrån toaletten hörs det klart & tydligt att någon pratar telefon på högtalare, antingen det eller en komradio.
Var det Rickard som pratade telefon? Eller kanske offer som pratade med larmoperatörerna, frågan är varför man gör det på högtalare istället för att gömma sig. Noll överlevnadsinstinkt.
Nu har jag inte hört just det men kan det vara ett högtalarsystem där rektorsexpeditionen ropar ut varningar?

(Jag vet att de hade en app där de meddelade lärarna att inrymma, under dådet.)
Citera
2025-02-10, 18:01
Medlem
Citat:
Vägrade prata med folk.

Arv?
En hemlig välgörare?

Aftonbladet skrev att han blev av med försörningsstödet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Citera
2025-02-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Vart i mitt meddelande säger jag något annat än dig?
Nej, jag menade inte att du sa något annat, utan snarare att jag är inne på din linje att ifrågasätta att RA ska ha sagt/skrikit vissa saker när han befann sig på skolan.
Mitt inlägg var alltså inte kritiskt utan bara en fortsatt tankegång om vad du skrev.

Trist att du tolkade mitt inlägg som du gjorde och skickade en nedsättande emoji.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in