2025-02-10, 17:30
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag måste va döv
Jag hör ingenting av någon röst just där, och 3 sek senare smäller det.
Hur TV4 lyckats hitta den frasen just där är väldigt märklig.
Mer tydligt längre fram om man velat stärka ljudet på det.

Jag tror, utan konkret bevis, att tv4 själva har stoppat dit frasen med något ljudmanipuleringsverktyg och kanske lite AI stöd.
Det är ju enkelt att fejka sånt med AI idag.

Tv4 skitmoral passar ju den skitkanalen bra.
Citera
2025-02-10, 17:30
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han har AirPods i klippet så han har med största sannolikhet en iPhone och hans klipp har åkt raka spåret upp i iCloud. Jag misstänker att han stoppade och startade så många gånger för att klippen skulle bli så pass små att de hinner laddas upp snabbt ifall han och telefonen inte skulle överleva. Ett kontinuerligt 16-minutersklipp får stå och tugga länge för uppladdning, och dessutom har iOS ovanan att snåla med mobildata även när man har ställt in att inte göra det, varför iPhone ofta pausar synkronisering när det finns många nya och/eller stora foto/videofiler och väntar tills den har Wifi och står på laddning.
Ok, ja det låter som det kan stämma.
Citera
2025-02-10, 17:33
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Kan det inte bara vara att han visste hur labyrintliknande skolan var? Att det var som i ett spel? Lokalerna tycks ju inte likna något jag själv besökt t ex.

Vet att många rullstolsbundna gick på skolan då jag gick gymnasiet där . Just för att den var enplans skola utan ett enda trappsteg någonstans,t.o.m någon ramp här och där för lättare ta sig in över list.

Därför många handikapps toaletter, där det typ går att byta om medans vapen befinner sig typ liggandes över handikapps handtagen på båda sidor om toalettstolen .
Citera
Medlem
Citat:
På deras klipp som dom körde hörde man ju mer, men det dom påstår går inte att höra.
Gissar att dom flesta hör det pga att dom redan vet vad dom ska komma att höra.
Jag tror fortfarande mer på det som framkommit från vittnen (någon i ett lunchrum) som berättade att någon kommit in och skrikit nåt i stil med "Ni måste ut allihopa", att det kan va nåt sånt som hörts. Flera kan ju försökt att få ut folk.
Även om jag tror att alla gissningar om vad som sägs är fel, så kan jag motvilligt köpa "Ni ska bort..." som ett alternativ, men jag kan inte köpa "från Europa" för den första vokalen är fan inget E. Låter som ett I. Och mig veterligen har gnällbältare ingen dialektal egenhet som gör att de uttalar Europa som IROPA. Då är "allihopa" en bättre matchning. Men jag tvivlar som sagt på att det är vad som sägs öht.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Intervjun igår i SVTAgenda med journalisten Nike Nylander är definitivt den värsta politiska vinklingen jag har hört.

Här sitter polisen Niklas Hallgren och om och om och om igen förklarar att det inte finns några kopplingar mellan GM och invandrarhat!
Lägg märke till hur enträgen NN är att ge sej då själva fan på att det är det i alla fall!
Man märker hur trött polisen blir att hon inte lyssnar, men hon bara fortsätter, igen och igen!

Sen går hon vidare till en läkare i psykiatri som är expert på masskjutningar, Catarina Hovner.
Inte heller Hovner vill koppla dådet till invandrarhat, utan försöker att verkligen fokusera på mördarens mentala tillstånd! Heder åt den kvinnan. Det är sådana forskare Sverige behöver nu!

När NN sen inte får napp där vänder hon sej till Magdalerna Andersson och Ulf Kristersson.

Här ger Magdalena Andersson exempel på socialdemokraternas allra största svaghet.
ATT VÄGRA LYSSNA!

Polismannen Niklas Hallgren hade nyss, om och om igen förklarat att man inte hittat några kopplingar till främlingsfientlighet. Det skiter Andersson i.
Här gäller det att misskreditera Sverigedemokraterna så mycket som möjligt. Utnyttja detta fruktansvärda dåd, på offrens anhörigas bekostnad, som idag skriker efter svaret på frågan 'VARFÖR?' allt bara för att vinna politiska poäng till nästa val!

Se detta program! Den kommer att bli en klassiker. Inte minst i RIKS!
Citera
Medlem
Citat:
På deras klipp som dom körde hörde man ju mer, men det dom påstår går inte att höra.
Gissar att dom flesta hör det pga att dom redan vet vad dom ska komma att höra.
Jag tror fortfarande mer på det som framkommit från vittnen (någon i ett lunchrum) som berättade att någon kommit in och skrikit nåt i stil med "Ni måste ut allihopa", att det kan va nåt sånt som hörts. Flera kan ju försökt att få ut folk.

Fullt enig med dig. Det är även i början utav attacken så fullt möjligt att det är någon som försöker varna andra. Känns även orimligt att GM endast skulle ropa ut det endast en gång om han nu hatade invandrare så mycket.
Citera
2025-02-10, 17:34
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du tror inte att det kan bero på att det är primärt kvinnor på en undersköterskeutbildning?

Det är nog lätt att kolla sammansättningen av kvinnor och män på usk utbildningar på vuxenskolor tror jag.

Att det är mer kvinnor som väljer usk i yngre ålder på gymnasiet tvivlar jag inte på men på vuxenskolor för lite äldre kan det ha jämnat ut sej.

Min gissning bara..
Citera
2025-02-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Jag tror, utan konkret bevis, att tv4 själva har stoppat dit frasen med något ljudmanipuleringsverktyg och kanske lite AI stöd.
Det är ju enkelt att fejka sånt med AI idag.

Tv4 skitmoral passar ju den skitkanalen bra.
Tramsa inte med konspirationsteorier, du har sett för många TV-serier.
Ljudet är precis likadant i versionen som snubben som filmade klippen har lagt upp på YouTube idag.
Däremot är TV4 ute och cyklar med vad de tror sig höra.
Citera
2025-02-10, 17:39
Medlem
laddsteffes avatar
På videon som filmas inifrån toaletten hörs det klart & tydligt att någon pratar telefon på högtalare, antingen det eller en komradio.
Var det Rickard som pratade telefon? Eller kanske offer som pratade med larmoperatörerna, frågan är varför man gör det på högtalare istället för att gömma sig. Noll överlevnadsinstinkt.
Citera
2025-02-10, 17:41
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Intervjun igår i SVTAgenda med journalisten Nike Nylander är definitivt den värsta politiska vinklingen jag har hört.

Här sitter polisen Niklas Hallgren och om och om och om igen förklarar att det inte finns några kopplingar mellan GM och invandrarhat!
Lägg märke till hur enträgen NN är att ge sej då själva fan på att det är det i alla fall!
Man märker hur trött polisen blir att hon inte lyssnar, men hon bara fortsätter, igen och igen!

Sen går hon vidare till en läkare i psykiatri som är expert på masskjutningar, Catarina Hovner.
Inte heller Hovner vill koppla dådet till invandrarhat, utan försöker att verkligen fokusera på mördarens mentala tillstånd! Heder åt den kvinnan. Det är sådana forskare Sverige behöver nu!

När NN sen inte får napp där vänder hon sej till Magdalerna Andersson och Ulf Kristersson.

Här ger Magdalena Andersson exempel på socialdemokraternas allra största svaghet.
ATT VÄGRA LYSSNA!

Polismannen Niklas Hallgren hade nyss, om och om igen förklarat att man inte hittat några kopplingar till främlingsfientlighet. Det skiter Andersson i.
Här gäller det att misskreditera Sverigedemokraterna så mycket som möjligt. Utnyttja detta fruktansvärda dåd, på offrens anhörigas bekostnad, som idag skriker efter svaret på frågan 'VARFÖR?' allt bara för att vinna politiska poäng till nästa val!

Se detta program! Den kommer att bli en klassiker. Inte minst i RIKS!

Verkar ju inte klokt om politikerna vill få fram att det är något rasistiskt - då kommer det ju bli hämnd tillbaka mot de såkallade: "potatisskallarna"!!!!?
Varför strö mer salt i såren ?

Vill politikerna ha mer krig och mer skjutningar än vad som redan finns ?

Blir besviken på Magdalena A.
Jag är Örebroare ...och vill ha lugn och ro i vår stad framöver .

Besviken är jag .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-10 kl. 17:54.
Citera
2025-02-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Fullt enig med dig. Det är även i början utav attacken så fullt möjligt att det är någon som försöker varna andra. Känns även orimligt att GM endast skulle ropa ut det endast en gång om han nu hatade invandrare så mycket.
Det har angetts flera gånger i media att RA inte pratade med någon, förutom med sin närmsta familj. Har det framkommit någonstans att han faktiskt sagt något under tiden han befann dig på skolan? På något sätt verkar det motstridigt att han skulle ha skrikit saker när han annars inte pratade.
Citera
2025-02-10, 17:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQx7kq/skolskjutningen-i-orebro-en-tidslinje

Den där tidslinjen som Aftonbladet publicerat är bra. Den ger en kort sammanfattning av när i tiden olika saker inträffade. Här är det viktigaste (kortfattat):

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13.30 (ca): Gärningsmannen hittas död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in