Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-10, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Men det förklarar ju inte varför han isf började med att skjuta ihjäl folk i ett annat klassrum

Ville utföra ett dåd på Risbergska där matteläraren skulle inkluderas.
Citera
2025-02-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Så sant, men inget är väl egentligen bekräftat? Vare sig psykisk sjukdom eller autism?

Aspergers (som det kallades då) är bekräftat med tanke på skolan han gick på.
Citera
2025-02-10, 13:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Men är det bekräftat att han hade psykisk sjukdom eller autism? Läste nånstans att han gick tidigt till skolpsykologen för att han kände sig utanför. Tror det var DN men det bekräftade inget om psykisk sjukdom eller autism. Annars är jag helt med dig, att sånt kan ligga latent och blomma ut i den åldern.

Han hade två diagnoser, men båda är maskade i journalen, som DN hade fått ut.

Han gick i asperger/autism-klass, vilket det har skrivits om i flera tidningar, bland annat här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

Och här:

https://samnytt.se/ig-ig-ig-har-ar-orebro-skyttens-skolbetyg-fran-asperger-klassen
Citera
2025-02-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Aspergers (som det kallades då) är bekräftat med tanke på skolan han gick på.

Ah ok, så han hade autism eller Asperger?
Citera
2025-02-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Den kvinnliga "brottsförebyggande strategen" vid Örebro kommun har öppnat upp en mötesplats: "för struktur", hör jag i Ekot. Undrar hur många elever som kommer ta sig dit, för att "få struktur i vardagen"...

Poiliker i ett nötskal, man tillsätter diverse väldigt diffusa tjänster som med stor annolikhet ges till andra partivänner eller inom vänkretsen mm. Vi har över 300 myndigheter i Sverige, ja förmodligen fler som politiker skapat varav det mesta är att gömma undan folk i något kontor som bara kostar skattepengar men tillför inte ett skit för samhället i stort, det är bara en kostnad.

Sverige älskar att utreda till absrurdum och inte allt för ofta så får de ihop ett försättblad med några sidor men det tog ett år att göra det. "Brottsförebyggande strateg", va f-n är det för påhitt för att få struktur... vad är för struktur vill ändra/lösa hos elever. Sen kommer en svindyr omorganisation som ett brev på posten vilket inte förändrar ett skit, tyvärr.. bara kostnader för ingenting, ja pappren till rapporten kostar väl några kronor men totala utredningen etc. 100-tusentals kronor.
Citera
2025-02-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han hade två diagnoser, men båda är maskade i journalen, som DN hade fått ut.

Han gick i asperger/autism-klass, vilket det har skrivits om i flera tidningar, bland annat här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

Och här:

https://samnytt.se/ig-ig-ig-har-ar-orebro-skyttens-skolbetyg-fran-asperger-klassen

Tack så mycket! Svårt att hänga med i allt som skrivs.
Citera
2025-02-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Ville utföra ett dåd på Risbergska där matteläraren skulle inkluderas.

Hon hjälpte ju åtminstone inte honom.
Fast hon beskrivs som så fantastisk och duktig.
Det var hon ju säkert. Men hon missade kanske RA och hans behov av hjälp och stöd.
Citera
2025-02-10, 13:07
Medlem
Citat:
Så sant, men inget är väl egentligen bekräftat? Vare sig psykisk sjukdom eller autism?

Psykisk sjukdom finns inte bekräftad vad jag vet (han lär dock ha träffat psykolog som 13-åring) men allt vi vet om hans sociala historik tyder på psykisk sjukdom. Framförallt kardinalsymptomet att bli inbunden och dra sig undan från social kontakt, inklusive kontakten med den närmaste familjen. Han har betraktats som någon som "inte gillar människor", men det tolkar jag snarare som någon som inte orkar interagera med människor.
Citera
2025-02-10, 13:14
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Men är det bekräftat att han hade psykisk sjukdom eller autism? Läste nånstans att han gick tidigt till skolpsykologen för att han kände sig utanför. Tror det var DN men det bekräftade inget om psykisk sjukdom eller autism. Annars är jag helt med dig, att sånt kan ligga latent och blomma ut i den åldern.

Att skolpsykolog var involverad berodde mest troligt på att han under denna tid var frånvarande från skolan.
Det står 2 diagnoser som är sekretessbelagda. Det är i regel läkare som sätter autism diagnoser & inte en skolpsykolog.

”Rickard Andersson, som då hette Jonas Simon, gick på numera nedlagda Wadköping Utbildningscenter, i individuella programmet för elever som inte klarat högstadiet och som fått diagnoser som autism. Utbildningen där han gick låg på samma våning som komvux och SFI.”

Citera
2025-02-10, 13:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Hon hjälpte ju åtminstone inte honom.
Fast hon beskrivs som så fantastisk och duktig.
Det var hon ju säkert. Men hon missade kanske RA och hans behov av hjälp och stöd.

Jag tror inte att RA satte sin fot på en enda lektion där.

Bara för att han var reggad på kurser, så betyder det inte att han närvarade. Han var säkert tvingad av socialen att aktivera sig genom jobb eller studier för att få fortsatt bidrag men det innebär inte att han faktiskt påbörjade studierna.
Citera
2025-02-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Psykisk sjukdom finns inte bekräftad vad jag vet (han lär dock ha träffat psykolog som 13-åring) men allt vi vet om hans sociala historik tyder på psykisk sjukdom. Framförallt kardinalsymptomet att bli inbunden och dra sig undan från social kontakt, inklusive kontakten med den närmaste familjen. Han har betraktats som någon som "inte gillar människor", men det tolkar jag snarare som någon som inte orkar interagera med människor.

Har inte heller sett nånstans att psykisk sjukdom är bekräftat. Den tolkning gör jag också…
Citera
2025-02-10, 13:19
Medlem
plommon11s avatar
Otroligt underhållande med de totalt skamlösa som säger att han MINSANN sköt en svensk och därför KAN det inte vara en etnisk aspekt på dådet. Kanske hittas ett fascistmanifest, kanske inte, det vet antagligen ingen just nu, men att fokusera på ett av tio dödsfall som tycks vara en svensk kvinna är sinnesstört bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in