2025-02-10, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Föga förvånande är den här tråden full av inlägg skrivna av människor som inte klarar av att skilja sin egna tolkningar av ofullständig information från fakta. Man "vet" både det ena och det andra. Som den vanliga, naiva tolkningen av mönster man tror sig se. Utan att förstå att de inte alls behöver betyda att gärningsmannen RA var särskilt inriktad på kvinnor eller invandrare.

Här är några enkla fakta den som har lite mer förmåga till kritiskt tänkande kan fundera över:

- Ungefär 2/3 av alla elever på komvux är kvinnor
- 94% av eleverna på grundnivå inkluderar SFI) var födda utomlands. På gymnasial nivå var det 47%
- Av det totala antalet elever (ca 410 000) var 68% utlandsfödda
(källa: https://siris.skolverket.se/siris/sitevision_doc.getFile?p_id=553198 )

Begrunda nu ett hypotetiskt exempel med en gärningsman som beger sig till en skola där demografin ser ut på detta sätt i syftet att slumpmässigt skjuta människor. Han bryr sig inte ett dugg om demografi, han vill bara döda människor, vilka som helst.
Hur kommer fördelningen av offer se ut med avseende på kön och utländsk/icke-utländsk bakgrund?

Jag VET inte vilka motiv och tankar som fanns i gärningsmannens huvud denna olycksaliga februarieftermiddag i Örebro. Det gör ingen annan i tråden heller, även om många uppenbarligen tror att de gör det. Det är naturligtvis långt ifrån omöjligt att han kände ett särskilt agg till personer med utländsk bakgrund och/eller kvinnor. Eller personer som studerade på en vårdutbildning.

Men fördelningen vad gäller kön och etnisk bakgrund hos offren är faktiskt väldigt nära vad man skulle förvänta sig också om RA bara valde ut sin offer på måfå eller utifrån någon konstig slumpurvalsprincip som han funderat ut i sin ensamhet. Något entydigt bevis för en rasistisk och/eller kvinnohatande GM är den därför inte alls ensam. Vi behöver ha mer fakta. Vilket vi inte har just nu. Därför är allt som skrivs i tråden i frågan spekulationer. Ingen vet, även om många tror sig veta.

Precis så. Informera gärna TV4 om detta lite mer vetenskapliga sätt att tänka.
Citera
2025-02-10, 02:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag tror jag kanske har kommit på mördarens motiv... Det är egentligen ganska självklart, och det finns ju inget annat uppenbart, då hade polisen kommit på det nu.

Så... Han hade 4 jaktgevär men jagade han verkligen? Inget tyder i varje fall på att han var en aktiv jägare... Så han ville ha dessa vapen av något annat skäl. Han var kanske missnöjd med sitt liv (vilket han faktiskt hade en del anledning att vara) och fantiserade kanske om någon sorts "utväg" som hade med vapnen att göra. Det gav honom kanske också en känsla av makt att ha dem...

Sen är hans bakgrund inte bra. Troligen psykisk problematik i grundskolan och han gick ut utan godkänt i något ämne. En tid tog han igen några studier, och lyckades få hyfsade betyg i en del, men underkänt i andra.

2013 och 2019-2021 försökte han läsa upp matte på komvux i skolan i fråga men tog ingen poäng eller fick betyg i ämnet... Detta verkade han ju faktiskt försöka men han kan inte ha varit så nöjd med resultatet. Om han sen tog ansvar för sitt misslyckande eller om han skyllde på han var mobbad eller något annat? Vem vet... Möjligen gav detta honom ett agg till skolan och/eller eleverna och lärarna.

Sen ska han ha förlorat sitt ekonomiska bistånd, antingen för han inte var aktualiserad på arbetsförmedlingen eller inte sökte jobb. På något sätt bestred han detta... Möjligen vägrade han söka jobb pga psykiska problem eller kanske av principiella skäl.

Hursomhelst... Att förlora sitt bidrag var nog det som triggade honom. Det är ju för många också en ganska katastrofal sak. Inte kunna betala hyran, inte kunna köpa mat. Möjligen överreagerade han på detta. Typ såg det som att hans liv var över. Kanske också kombinerat med ilska inför denna oförrätt som han ansåg sig ha utsatts för.

Så han bestämmer sig för att göra något han funderat på tidigare...Han tar med sig vapnen och camouflage-kläder och går till den skolan där han misslyckats så mycket. Han klär om och börjar skjuta...

Fanns någon rasism bakom? Inte nödvändigtvis... Kanske avskydde han helt enkelt elever och lärare på skolan, eller så var han avundsjuk de har en inkomst och inte han? Han erhöll säkert själv studiemedel när han pluggade där.. .

Man kan ju ändå inte fatta hur någon kan "drivas" till en så sjuk gärning av sådana bagateller, men i hans liv var studier och speciellt bidrag viktigt. Studier var ju i stort sett det enda han hållit på med, trots han inte var så framgångsrik inom det.

Det kan vara detta, delar av detta eller kanske en enklare version Men överlag tror jag att detta är motivet...

Du är inte direkt den första som har lanserat den teorin. Finns en egen tråd till och med:

(FB) Skolskytten i Örebro blev av med sitt försörjningsstöd. Var skolskytten desperat?
Citera
2025-02-10, 02:12
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Ge mig en länk som säger att det ligger ett jävla soc kontor i samma lokaler som skolan.
Det är Örebro Kommuns servicecenter som ligger där.
Citera
2025-02-10, 02:13
Medlem
Citat:
Problemet är att han inte valde ut det på måfå, inte som att han bodde inne i skolan och vaknade och bestämde sig att genomföra detta dåd där.

Han bor inte ens i närheten, och planerade detta i minsta detalj.

Det är som att jämföra ett attentat på en moske och konstatera att alla offer var muslimer och att det är bara statistiskt att det skulle vara så.

Fast givet hans diagnos och personlighet i allmänhet kan det ha funnits helt andra bevekelsegrunder till valet av plats. Han kände till byggnaden, kunde orientera sig. Plus att han kan ha "hakat upp sig" på skolan om han känt sig "illa behandlad" där.
Citera
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det är Örebro Kommuns servicecenter som ligger där.

länk, borde ta 1 sekund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Kom på en sak.
Om han pluggat men inte fått betyg så får han heller inte studiebidrag/studiestöd från CSN.
Kanske såg han komvux som ett sätt att få pengar men fick nej till CSN då tidigare försök inte lyckats.
Han hade inte CSN lån sedan tidigare. Han har uppenbart mördat sin matematiklärare så sannolikt ansåg han att hon bar skulden till hans misslyckade studier och vad han nu fantiserat om för framtid han ansåg att han hade haft om det inte vore för henne.
Citera
2025-02-10, 02:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Problemet är att han inte valde ut det på måfå, inte som att han bodde inne i skolan och vaknade och bestämde sig att genomföra detta dåd där.

Det är som att jämföra ett attentat på en moske och konstatera att alla offer var muslimer och att det är bara statistiskt att det skulle vara så.

Nej det är det inte. Du klarar uppenbarligen inte av att skilja korrelation och kausalitet, en grundläggande förmåga man behöver för att kunna resultera vettigt kring sannolikhet. Du har ingen aning om varför han valde ut denna skola, annat än att du liksom vi övriga vet att han varit elev där. Skolskjutningar - även såna helt utan rasistiska bakgrundsmotiv - har som det redan skrivits många gånger i tråden ofta genomförts av nuvarande eller f.d. elever på skolan.

Vi vet den demografiska fördelningen på offren. Jag har bara konstaterat att den även stämmer in väl på en gärningsman som är likgiltig för vem han skjuter, eftersom den väl speglar könsfördelning och etnisk bakgrund i stort på Komvux inklusive SFI.
Citera
2025-02-10, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du är inte direkt den första som har lanserat den teorin. Finns en egen tråd till och med:

(FB) Skolskytten i Örebro blev av med sitt försörjningsstöd. Var skolskytten desperat?

Ok, men då är ju kopplingarna ganska klara. Olika sorters problematik och problem med studier, vapnen han hade, skolan han gått och slutligen att han förlorade sitt bidrag...

Och jag skrev faktiskt för flera dagar sen eller typ dagen det hände att han gjorde det pga han förlorat sitt bidrag hade med det att göra. Polisen var t.o.m. inne på det spåret. Typ inte troligt det inte finns en koppling till hans handlande....
Citera
2025-02-10, 02:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Han hade inte CSN lån sedan tidigare. Han har uppenbart mördat sin matematiklärare så sannolikt ansåg han att hon bar skulden till hans misslyckade studier och vad han nu fantiserat om för framtid han ansåg att han hade haft om det inte vore för henne.
Mins bara närmjag själv en gång pluggade sånt jag redan kunde för att få studiebidrag ett par månader.
Det sista ämnet missade jag att göra klart och lämna in då jag fick jobb.
När jag senare var där för att hämta mina betyg fick jag inget för sista ämnet och jag fick då också veta att CSN betalat ut i förskott. Därför var jag tvungen att få betyg i ämnet för att kunna få studiebidrag igen om jag framöver skulle plugga något mer.
Det var alltså studiebidrag på några tusen och inte studielån.
Citera
2025-02-10, 02:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Han valde inte på måfå. Han valde just den skola han själv gått på och misslyckats i.
Citera
2025-02-10, 02:20
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det är det inte. Du klarar uppenbarligen inte av att skilja korrelation och kausalitet, en grundläggande förmåga man behöver för att kunna resultera vettigt kring sannolikhet. Du har ingen aning om varför han valde ut denna skola, annat än att du liksom vi övriga vet att han varit elev där. Skolskjutningar - även såna helt utan rasistiska bakgrundsmotiv - har som det redan skrivits många gånger i tråden ofta genomförts av nuvarande eller f.d. elever på skolan.

Vi vet den demografiska fördelningen på offren. Jag har bara konstaterat att den även stämmer in väl på en gärningsman som är likgiltig för vem han skjuter, eftersom den väl speglar könsfördelning och etnisk bakgrund i stort på Komvux inklusive SFI.

En sak håller vi med om att det är osäkert om det är rasistiska bakgrundsmotiv, dock så är attentaten planerat och genomtänkt och det finns en anledning till varför han valde platsen.
Citera
2025-02-10, 02:20
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
länk, borde ta 1 sekund.
Örebro kommuns servicecenter (vägledningscenter)
https://www.orebro.se/barn--utbildning/utbildning-for-vuxna/vagledningscenter.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in