2025-02-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Håller med.

Det är inte autism, social fobi osv som skapar mördaren utan isoleringen. Det är ingen ursäkt men iaf en förklaring. En person som är helt isolerad riskerar att tappa det till slut, framför allt om man är tillräckligt skör.

Därför tror jag inte på något annat än en ilska som växte inom honom och till slut slog det slint.

Jag reagerade på hur programledaren formulerade att "se upp för människor som verkar ha ett överdrivet intresse för vapen; ELLER ett överdrivet intresse för masskjutningar"

Jag kände konkret att det ena var en bra mycket bättre indikator än det andra överintresset.
Ett över-intresse för vapen innebär inte att personen kommer bli en mördare.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Han har ju i alla fall fått idéer från någonstans. Kanske talat med andra på internet eller kollat på dokumentärer om skolskjutare.

Eftersom det inte finns tydliga motiv så har han nog bara intresserat sig för våldsdåd och ville också testa. Kanske för att ge tillbaka på samhället. Skapa kaos etc. Och alla står som frågetecken och fattar ingenting. För det går inte förklara logiskt varför någon skulle ge sig på oskyldiga så där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Det lutar åt en etnisk dimension i mördandet enligt Leif GW Persson men tillägger också att polisen troligen har motivbilden klar efter att ha granskat Rickards dator, telefon och personliga anteckningar och böcker.

Fast näe, GW sade att det kunde vara ett motiv. Han inväntar utredningen och har fullt förtroende till polisen samt att de ej nämnt rasism.
Sluta hitta och läs artikeln ordentligt.
Citera
2025-02-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkraka887
"Bland offren finns medarbetare inom Socialförvaltningens områden Vård och omsorg och Funktionsstöd som studerade vid Campus Risbergska samt medarbetare inom Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen."

Kan det vara handläggare han haft och att han var ute efter dem i första hand? Dom kan ju visserligen också varit invandrare men som sagt kanske inte motivet ligger i etniciteten.

Varför skulle en högskoleutbildad socialarbetare plugga på komvux?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Jag hoppas verkligen inte att polisen går ut med följande motiv: att han avskydde skolan och ville hämnas eftersom han studera där för flera år sen. Och jag hoppas verkligen inte att de hävdar att han mörda för att han ville hämnas socialen.

Han hade säkert välbärgade päron och han semestrade frekvent i thailand säkert med sin familj. Dessutom hade han vapen och jaktlicens och detta kostar pengar, pengar som han troligen fått av sin far eller familj.

Nej detta var klart och tydligt ett hatbrott mot invandrare. Han skyllde alla sina problem på invandrare precis som jimmie åkesson den lilla råttan som gömmer sig nu.

Så varför stannade han inte på vägen dit då, med tanke på hur många invandrare han mötte på vägen?

Och varför skonade han vissa invandrare på skolan, som han helt enkelt bara fick förbi?

Du skulle antagligen ta död på betydligt fler om du valde andra ställen i Örebro, tex den närmaste matbutiken, eller bara klätta upp på ett tak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Muslimska män är barhuvade. Dom kom i vägen. En var vaktmästare. Var väl därför han sköt kvinnor för där kan man se vilka som är otrogna kuffar. Varför tror du att han inte sköt en enda muslim?
Du är ju korkad. Muslim kallas både de som är från muslimska länder (främst från mellanöstern) och de som är troende muslimer.
Muslim är både en etnicitet och en religion.
Och han sköt muslimer från muslimska länder samt en Eritrian (50% muslimer & 50% kristna katoliker),
en från Ukraina (kan vara troende muslim), två svenskor.

Jag hittar inget mönster mer än att majoriteten var invandrare. Vilket kan ha varit en slump.
Så lämna tänkandet till polisen du. Tids nog får vi veta.
Citera
2025-02-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Varför skulle en högskoleutbildad socialarbetare plugga på komvux?

Jag vet inte. Det var örebro kommun som skrivit detta i länken som jag citerade i mitt förra inlägg.
Citera
2025-02-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja, visst är det märkligt. Hon kanske backade ut från att hjälpa honom mer ekonomiskt. På väg att fylla 65. Kanske dom planerade flytta utomlands och han skulle komma att bli helt övergiven. Spekulation så klart, har inga belägg för att det skulle vara så
Mamman och pappan har samma efternamn
Citera
2025-02-09, 22:04
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Jag hoppas verkligen inte att polisen går ut med följande motiv: att han avskydde skolan och ville hämnas eftersom han studera där för flera år sen. Och jag hoppas verkligen inte att de hävdar att han mörda för att han ville hämnas socialen.

Han hade säkert välbärgade päron och han semestrade frekvent i thailand säkert med sin familj. Dessutom hade han vapen och jaktlicens och detta kostar pengar, pengar som han troligen fått av sin far eller familj.

Nej detta var klart och tydligt ett hatbrott mot invandrare. Han skyllde alla sina problem på invandrare precis som jimmie åkesson den lilla råttan som gömmer sig nu.

Märkligt att du hoppas på hatbrott.
Citera
2025-02-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Nä, men man tycker att det borde ha framkommit vid det här laget. Tycker du inte?

Jag är övertygad om att föräldrar till barn med funktionsnedsättning och psykisk ohälsa har rätt till att få stöd och hjälp. Är inte du?

Man är inte 18 när man går i högstadiet. Detta är den springande punkten. Varför såg ingen till att något gjordes när de visste att han hade ett avvikande beteende i högstadiet?
Skolan kan bara skicka vidare till BUP.
Men något gjordes ju. Han gick på Gymnasium anpassat för elever med autism.
Senast redigerad av ottoplommon 2025-02-09 kl. 22:06.
Citera
2025-02-09, 22:05
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Då varför stannade han inte på vägen dit så, med tanke på hur många invandrare han mötte på vägen?

Och varför skonade han vissa invandrare på skolan, som han helt enkelt bara fick förbi?

Du skulle antagligen ta död på betydligt fler om du valde andra ställen i Örebro, tex den närmaste matbutiken, eller bara klättar upp på ett tak.

Han valde ett ställe som han känner igen. Han var inte ute så ofta av det man läst.
Han gick ju in i toan först för att förbereda sig och byta om och detta kunde han kanske inte göra på andra ställen med samma trygghet?
Citera
2025-02-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Jag reagerade på hur programledaren formulerade att "se upp för människor som verkar ha ett överdrivet intresse för vapen; ELLER ett överdrivet intresse för masskjutningar"

Jag kände konkret att det ena var en bra mycket bättre indikator än det andra överintresset.
Ett över-intresse för vapen innebär inte att personen kommer bli en mördare.
Ja, det finns många som har ett vapenintresse som inte har ett behov av att mörda någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in