2025-02-09, 11:28
Medlem
rubbergirls avatar
Sent igår kväll lades toalettfilmen part 1 ut på tiktok. Den är 4:41 lång.
Allt som allt är väl originalvideon strax över 20 min lång så förhoppningsvis släpps del 2 sen.
Den är hemsk att lyssna på men ger inblick i vad som hände.
Citera
2025-02-09, 11:28
Medlem
Det var synd att GM inte kunde gripas levande. Alla frågor kring hans liv, resonemang och tillvägagångssätt hade då kunnat besvaras. Vi hade fått förhör, psykiatrisk utvärdering, rättegång och dom. Nu är det bara spillror som får lappas ihop och folk får försöka förstå det på bästa sätt. Men det blir inga svar och ingen att rikta sin vrede mot. Risken blir då att många känner ökade motsättningar och misstror samhället ytterligare.
Citera
2025-02-09, 11:29
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag saknar ett tydligt klipp där han säger "ni ska bort från Europa". Jag hörde också så först (ett bra tag), men sen lyssnade jag om efter teorin att han sa "Jag kan ju inte jobba" och fan lät det lika troligt!

Den videon kan omöjligt vara det som fäster motivbilden.

Klart att det inte bara kommer att baseras på den videon.
Citera
2025-02-09, 11:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamor
Blir rätt provocerad över kritiken i media att de första poliserna på plats sköt mot gärningsmannen. Vad fan ska de göra ...
Visst men byggnaden är platt som en pannkaka så han skall kunna approcheras från fyra väderstreck plus uppifrån (minus att man inte visste om de var flera gärningsmän). Varenda minut måste känts som en timme för elever och personal som kurade i bänkraderna. Så vad pysslade egentligen polisen med mellan 1238 och 1330?
Citera
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Varför ta risker med att gå till ett köpcentrum med ordningsvakter och kameror? Varför gå till en moské som han aldrig besökt eller skulle få stora problem att reka i? GM har säkerligen läst diskussioner online om lämpliga mål och eventuellt diskuterat med andra om skolskjutningar och massmord. Det handlar inte om ett tillfälligt psykbryt pga indraget försörjningsstöd. GM har planerat sitt självmord i många år.

Nu spekuleras det igen! Att han läst online och därför valt plats. Hur vet du det? Vi vet inte.
Vad spelar kameror för roll om han tänkte ta sitt liv? Skolan (nu gissar jag) har säkert lika många kameror.

Han var tungt beväpnad, sålänge han inte har en ordningsvakt 20m ifrån sig ha han lätt dödat ett dussin offer ur en folkmassa. Och helt ärligt, tror du att bristen på ordningsvakt fick honom att välja platsen?

Som om de fyller någon signifikant hot.
Senast redigerad av Artyg 2025-02-09 kl. 11:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
De hade ju inte hjälpt som i detta fallet, dom sköt ju inte ens

Samordning och ledning verkar ju inte funkat. En kvinnlig civilpolis misstogs för en gärningsman.
Verkar ha varit en röra så kanske fick de order att inte gå in så de inte skulle börja skjuta på varandra?
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Allt som allt är väl originalvideon strax över 20 min lång så förhoppningsvis släpps del 2 sen.

Länka.
Citera
Medlem
Citat:

Kan du länka till tiktokan?
Citera
2025-02-09, 11:31
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis så, de som pekar mot föräldrarna kan lika gärna peka mot sig själva som en del av det samhälle som vi alla är en del av.

Här inne märker man verkligen att många har en konstig och intolerant syn på andra människor och tänker väldigt fyrkantigt, inskränkt och fördömande. Det kan inte vara lätt för människor som avviker från normen att leva i vårt samhälle om de möts av det.

Mycket som talar för att hans indragna försörjning triggade allt. Han kanske aldrig hade gjort något annars men det vet vi inget om.

Folk klarar överhuvudtaget inte tänka klart och utan att blanda in känslor. Rent känslomässigt borde kanske gärningsmannen brinna i helvetet och hela hans släktträd med honom.
Men rent krasst levde han 35 år och var en monstruös mördare i en dag. GM kan fortfarande brinna i helvetet för det men om hans familj ska straffas för det så hur ska vi straffa familjerna till dem som spenderat halva sina liv på att mörda, råna och sälja knark? Det är väl alldeles uppenbart att föräldrarna rent generellt spelat större roll för deras mänskliga tillkortakommanden än vad som gäller i detta fallet.
Citera
2025-02-09, 11:31
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Var lades den upp? "På TikTok" eller? En länk hade inte skadat.
Citera
2025-02-09, 11:32
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Nu spekuleras det igen! Att han läst online och därför valt plats. Hur vet du det? Vi vet inte.

Det fetade: Jo, det vet vi. För att genomföra ett sådant här massmord krävs planering och research. You do the math.
Citera
2025-02-09, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Det var en engångsinkomst, under ett speciellt år, inte så stor, läste jag någonstans här .
Kanske var ett arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in