2025-02-15, 23:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det har nämnts flera ggr i tråden att RA hade två diagnoser. Autism är vanligt i kombination med ADHD som ca 40% av autister har, kan innebära fixering vid våld och vapen.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/

Fullt möjligt, men det är väl en trådsanning?
Citera
2025-02-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Kalla-fakta gruppen utreder honom för flera mord enl. Expressen.
Jobbade han som yrkesmördare kanske?
Skulle faktiskt inte förvåna mig i så fall. Det skulle förklara hans ekonomi åtminstone. Kanske skolskjutningen var beställningsmord också? 😵‍💫
Han kanske hade planerat att komma undan och hinna sticka sin väg innan polisen dök upp. Polisen kanske spärrade hans tilltänkta flyktväg och han hade ingen lust att sitta på kåken och tog livet av sig istället.
Citera
2025-02-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Bild framkom i detta inlägg.

Det är uppgifter från SKK hunddata (utan bild).
Denna bilden är när de bär hunden efter sök på skolan.
Det är samma bomb/sökhund
Som sedan användes vid husrannsakan hos GM.

https://orebrotribune.se/2025/02/04/husrannsakan-mot-skyttens-lagenhet/
Citera
2025-02-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det har nämnts flera ggr i tråden att RA hade två diagnoser. Autism är vanligt i kombination med ADHD som ca 40% av autister har, kan innebära fixering vid våld och vapen.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/

Det påståendet är dock angående hans elevhälsojournal.
Jag vet inte exakt hur den journalen är utformad, måste det överhuvudtaget vara psykiatriska diagnoser de handlar om? Det verkar inte heller framkomma från vilken årskurs det är?

Den enda information jag kunnat läsa mig till är: "Hans elevhälsojournal visar på två olika diagnoser. Vilka dessa är har sekretessbelagts." och "DN:s kartläggning visar att han redan som tonåring hade kontakter med skolpsykologen".

https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/

I mina ögon säger det egentligen ingenting alls.

Det faktum att han gick i en klass för personer med autism och uttalandet från läraren: "...med den problematiken som är känd när det gäller honom efter väldigt lång tid tillbaka" känns mer talande än DN:s uppgifter i mina ögon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

Angående ADHD så tycker jag inte det finns nånting i hans personlighet som talar för att han skulle ha det, eller har du sett nåt som jag inte har sett?
Citera
2025-02-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan gå flera år och nekas försörjningsstöd om man inte har någon annan form av inkomst eller kapital. Om RA tex fått någon form av sjukintyg för något som förhindrar arbete, tex för utmattnigsdepression tas ytterligare krav bort och man kan fritt fram inkassera utan ytterligare krav som tex arbetssökande så länge man fyller i blanketter korrekt och lämnar in de kvitton och kopior som behövs.
Känns inte direkt som att RA skulle ha svårt att skaffa ett sjukintyg för just den diagnosen

Jag har inte alls svårt att förstå det.
Har man en eller t o m flera funktionsnedsättningar som det verkar vara i RA´s fall och till den graden att man mördar 10 personer så funkar man inte i vardagen.

För en sån person att fylla i blanketter, ta kvittokopior, posta eller maila in det inom en bestämd tidsperiod är att jämföra med att en ickepilot ska lyfta ett flygplan med en massa knappar som man inte har en aning om vad de är till för.
Det ska han dessutom göra varje månad.

Att få igenom en sjukpension är en jungel även för en person som inte har några diagnoser.

Att vara förälder till ett autistisk barn är allt annat än lätt. Många beskriver det som att man bara orkar ta hand om barnet, aldrig om sig själv. Depressioner är också ganska vanligt att man efter ett tag hamnar i.

När barnet har blivit vuxen person och flyttat hemifrån vill man kanske inte längre ha föräldrarnas hjälp på samma sätt, trots att man nog är medveten om att man inte kan klara sig helt på egen hand.
Det är dock svårt om inte omöjligt att se konsekvenser.

I RA´s fall kan det ha varit så att föräldrarna kanske inte fick för honom hjälpa till med ansökningar och annat eller att de inte längre orkade "slåss mot myndigheter" utan valde den enklaste vägen, att betala för hans uppehälle.
Citera
2025-02-15, 23:20
Medlem
Låter som att du jobbat med det.
För att lyckas med att inte alls få matpengar på säg en vecka utan vare sig inkomst eller kapital så måste man hur som helst vara rejält klantig/slarvig, hela tiden prioritera andra grejer som tex supa upp allt på en gång, eller göra sig helt omöjlig hos soc.
Citat:
Ursprungligen postat av Alvan78
Nädå, jag uttalar mig inte utifrån någon sorts bild jag fått. Jag uttalar mig utifrån empiri. Jag skulle kunna hänvisa till tusentals beslut om avslag men sekretess råder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Han kan ju inte ha varit så puckad att han gick omkring i timmar med ett vapenfodral i centrala Örebro kring publika platser.
Risken är ju för stor att han blir stoppad och visiterad pga 4 på terrorhot-nivån och en hel massa andra skäl.
Som att det finns många som vet hur vapenfodral ser ut och som kommer att reagera.

Om du vidgar dina vyer så kanske du inser att det kan vara exakt DET som var hans anledning till att göra det. Ibland kan viljan att bli stoppad och få hjälp vara betydligt starkare än drivkraften att både söka och ta emot hjälpen.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Men herregud, föräldrar har inga skyldigheter att försörja myndiga barn. Vad får du det ifrån?

Det är inte uteslutet att föräldrarna har hjälpt honom med hyra och annat.

Som förälder kan man känna att man vill hjälpa sitt barn, oavsett vilka skyldigheter man har eller ej? Även om det är 35 år, och man ser att det inte klarar av att förörja sig?

Om man älskar någo; vill man att en person med stora svårigheter ska vara utan boende, mat och andra förmödenheter?

I det här fallet uppfattar jag det som att han inte har haft en kapaciteten att jobba, inte ens söka jobb, och det är inte omöjligt att samhället faktiskt enligt de riktlinjer som finns, helt enkelt dragit in hans försöjningsstöd.

På mitt sommarställe levde en familj med en utvecklinsstört barn i många år. Barnet belv vuxet, föräldrarna gamla. Kvinnan bodde kvar i föräldrahemmet. till sist avled föräldrarna och kommunen fick gripa in.

Men du kanske tycker att det är i sin ordning att man het enkelt kastar ut sin 18- åring. Oavsett.
Citera
2025-02-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Fullt möjligt, men det är väl en trådsanning?

Att han har två diagnoser ja (tror jag) men i o m att han gick i specialskola hade han nog en diagnos ivf.
Citera
2025-02-15, 23:24
Medlem
Majsmannen2s avatar
Var han där någon vecka innan dådet, varför?

Tittade han in i ett specifikt klassrum då, varför isf?

Samma dag som han utförde skjutningen, hade han som det sägs flera timmar på egen hand i skolan. Väntade han på något specifikt att hända eller varför tog det sådan tid innan han skred till verk?
Citera
2025-02-15, 23:26
Medlem
Tids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Kanske lite smaklöst orera om GM:s självmord när 10 personer fick plikta med sina liv och 5 skadades. GM nöjde sig inte med att avsluta sitt liv i stillhet som en vanlig deprimerad utan gick loss och mördade och skadade okända personer för han behövde inte ta konsekvenserna av massakern. Så bra Refraktor berättar hur det ligger till för alla med egna agendor och stackars missledda dumskallar. Men fakta ljuger inte. Merparten av de mördade hade utländsk etnicitet, så närmast till hands ligger hatbrott. Säger inte det är så, men är det mest sannolika. Siffror ljuger inte. De som VET att det inte är fråga om etnicitet eller religion, hur vet de, kontakt med GM:s ande eller?

Har du ”kontakt med GM:s ande” som påstår att det mest sannolikt är helt pga offrens etnicitet och religion de blev offer? Hur ska han ens veta religionstillhörighet baserat på en snabb etnicitetscheck vid skotten?
Bevisbördan ligger hos den som påstår att det är ett ”hatbrott” till skillnad från de som ej hittat orsaken hatbrott.

Råkar det befinna sig mer utländska vid ett visst tillfälle blir det också mest utländska skjutna, inte tänkt på det? Han hade andra motiv har utredningen visat och de som väl var där hade oturen.
Citera
2025-02-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Var han där någon vecka innan dådet, varför?

Tittade han in i ett specifikt klassrum då, varför isf?

Samma dag som han utförde skjutningen, hade han som det sägs flera timmar på egen hand i skolan. Väntade han på något specifikt att hända eller varför tog det sådan tid innan han skred till verk?

Ja, det är bra frågor. Om man är på plats en timme innan så kommer givetvis frågan om han väntade på något innan han började. Men det kan lika gärna bara varit att han funderade på vad han skulle göra och kollade runt. Vi har sett liknande förut, t ex killen som försökte skjuta Trump förra sommaren gick omkring och kollade runt först innan han bestämde sig för hur han skulle göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in