2025-02-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014

Är det inte rimligt att varje polis har mer kraftig utrustning i bilarna att ta till vid behov ?

De hade ju inte hjälpt som i detta fallet, dom sköt ju inte ens
Citera
2025-02-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tack för länken! Jag hade hoppats på en video där man hör hans egna ord och inte en tolkning av TV4, men man kan väl inte få allt antar jag

Allt du skriver låter som en rimlig förklaring, man kan väl anta att Rickard tog några minuter att överväga sina alternativ och insåg att han var körd varpå han avslutade livet.

I vilket scenario skulle han inte vara körd menar du? Jag tror han haft med redan i sin planering att ta sitt liv i samband med dådet. Vad är liksom meningen med att leva vidare i fängelse och psykvården resten av livet.
Citera
2025-02-09, 11:22
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
  • Valet av plats fyller inte stort symbolvärde för ett rasistiskt motiv. Vill man skjuta invandrare bör det första ställen man väljer vara typ en moské eller köpcentrum i förorten (känner inte till Örebro men ni har säkert sådana). Varför väljer han en plats där han själv studerat innan?

Varför ta risker med att gå till ett köpcentrum med ordningsvakter och kameror? Varför gå till en moské som han aldrig besökt eller skulle få stora problem att reka i? GM har säkerligen läst diskussioner online om lämpliga mål och eventuellt diskuterat med andra om skolskjutningar och massmord. Det handlar inte om ett tillfälligt psykbryt pga indraget försörjningsstöd. GM har planerat sitt självmord i många år.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2025-02-09 kl. 11:25.
Citera
2025-02-09, 11:23
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hur han förflyttade sig från Storgatan 53 till Risbergska (Norr till Väster) med 3 vapen och 10tal magasin.
Ingen såg honom förflytta sig? (Med tanke på klädsel och väska)

14 Minuter cykel / 9 Minuter med bil, 57 minuter att gå.
Storgatan 53 59.282991547454856, 15.22055562541955
Risbergska skolan 59.27085870498252, 15.16421555661349 bredvid Entré-skolan. (Han var inte ute efter barn eller invandrare)

Inte invandrare? Då lyckades han ganska dåligt. Vad tänker du att han "var ute efter" då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Angående det här med att ingen polis sköt.

Hade jag gått in och blivit beskjuten men inte kunnat se genom röken, så hade jag ju skjutit i taket eller dylikt så länge för att inte ge GM det övertaget, visa att vi är här och bangar inte för att skjuta ,har vi nån polis härinne?

De verkar ha haft dålig samordning och ledning på platsen. En kvinnlig civilpolis trodde de var gärningsman nr två tex.
Hon måste väl gått in utan att meddela nån annan polis?
Hjältemodigt men verkar mest rört till det för de andra.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hur han förflyttade sig från Storgatan 53 till Risbergska (Norr till Väster) med 3 vapen och 10tal magasin.
Ingen såg honom förflytta sig? (Med tanke på klädsel och väska)

14 Minuter cykel / 9 Minuter med bil, 57 minuter att gå.
Storgatan 53 59.282991547454856, 15.22055562541955
Risbergska skolan 59.27085870498252, 15.16421555661349 bredvid Entré-skolan. (Han var inte ute efter barn eller invandrare)

Hur tar man sig med buss? Kan någon kolla upp det (jag vet inte hur man kollar busstrafiken i Örebro) så kanske man kan räkna på hur många minuter det tog för resa plus ombyte.
Citera
2025-02-09, 11:24
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Håller med men låt oss vara ärliga. Han skulle inte leka hide-and-seek där. Han ville peppra ett dussintal sen ta sitt liv.

Vilken folksamling som helst hade resulterat i samma antalet offer. Hade hade kunnat skjuta sina grannar om vi ska tro att "platsen är familjär" är så viktig.

Valet av plats hade ingen signifikant symbolik för att vara rasistiskt motiverad. Eller så hade det just det då han pluggat där och han vet att många invandrare finns där. Alla argument som förts fram om motiv går att motargumentera rätt enkelt, det är lite vad jag vill lyfta fram. Oavsett sida.

Polisen hör ju på fler filmen om han skrek något. Allah-akbar eller Ni ska ut ur Europa, typ. Time will tell.
Citera
2025-02-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
även tunga keramiska västar av de högsta skyddsklasserna har svårt med 30-06 och liknande kaliber. någon möp kan säkert förklara bättre, men det är troligen en vettig avvägning som polisen gör eftersom det i de flesta situationer rör sig om mer finkalibrig ammunition.
Nej västar har inte svårt med 7,62.
Det finn gott om tilläggsplattor som enkelt klara flera träffar med 7,62.
Däremot är det så enkelt att västar finns i olika skyddsnivåer - och högre nivå betyder högre vikt och klumpigare väst. Så man gör en avvägning mellan skydd och rörlighet/vikt.
Citera
2025-02-09, 11:26
Medlem
Blir rätt provocerad över kritiken i media att de första poliserna på plats sköt mot gärningsmannen. Vad fan ska de göra om han direkt attackerar dem med betydligt kraftfullare vapen än deras och dessutom kastar rökbomb?

Uppenbarligen var det kaos och flera oskyldiga vid liv som fortfarande var på plats, ska polisen skjuta på måfå mot en gärningsman de inte ser och riskera att öka antalet döda ännu mer? Då hade de blivit kritiserade för det istället och det hade varit betydligt mycket värre.
Citera
2025-02-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
I vilket scenario skulle han inte vara körd menar du? Jag tror han haft med redan i sin planering att ta sitt liv i samband med dådet. Vad är liksom meningen med att leva vidare i fängelse och psykvården resten av livet.

Vart skrev jag att jag anser att han skulle haft alternativ?
Jag kan omöjligt veta hur han tänkte eller planerade.

Om man bara ska spekulera fritt så kanske det finns nån kulvert under skolan som han trodde sig kunna fly igenom, men att dörren var låst? Eller att han tänkt gömma sig i en ventilationstrumma? Kanske byta kläder med nåt av offren och lägga vapnen vid offret och låtsas vara oskyldig?

Det är bara Rickard som vet hur han planerade.
Citera
2025-02-09, 11:27
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Polisen hör ju på fler filmen om han skrek något. Allah-akbar eller Ni ska ut ur Europa, typ. Time will tell.

Jag saknar ett tydligt klipp där han säger "ni ska bort från Europa". Jag hörde också så först (ett bra tag), men sen lyssnade jag om efter teorin att han sa "Jag kan ju inte jobba" och fan lät det lika troligt!

Den videon kan omöjligt vara det som fäster motivbilden.
Citera
2025-02-09, 11:28
Medlem
Pastelclouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hur tar man sig med buss? Kan någon kolla upp det (jag vet inte hur man kollar busstrafiken i Örebro) så kanske man kan räkna på hur många minuter det tog för resa plus ombyte.

Sant, man kan säkert se vilken buss han tagit om det är så.

Annan fråga: när började vårterminen i Örebro? Om det finns en chans han inte blev antagen och började planera?
Senast redigerad av Pastelcloud 2025-02-09 kl. 11:32. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in