2025-02-09, 10:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jamaicabilderna är väldigt creepy i sammanhanget att de aldrig raderades och i stället sparades i ett jubileumsalbum och laddades upp på olika filsajter 2024.

En – förmodligen långsökt – möjlighet är att han själv har laddat upp bilderna som underlag för att skapa AI-porträtt av sig själv. Då kan det ju kanske vara viktigare att tillgängliggöra bilder ur olika vinklar, även om de i sig är dåliga, för att AI-tjänsten skall kunna återge ett utseende.

Edit: barnbilderna verkar dock lite kuriösa i ett sådant sammanhang.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2025-02-09 kl. 10:47.
Citera
2025-02-09, 10:40
Medlem
tomyhockeys avatar
Jag kollade igår på kanal 6 filmen inglarious bastards ett nazist film på scen ser jag en som kastar rök granater och börjar skjuta . Tror rickards inspiration kan vara nazist filmer
Citera
2025-02-09, 10:42
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Jag spekulerar att det finns ett stort intresse från regeringen och makthavare att rubricera detta som ett vansinnesdåd med tanke på den politik som man har bedrivit på senaste tiden. Jag tycker också att det är extermt konstigt att poisen går ut med uttalanden om sådant att "allt tyder på att det inte finns något motiv" eller det som du berättar om undrsökningsledaren att det inte finns några gemensamma drag vilket visst finns. Väl innan man ens påbörjat utredning, mer rationell tillvägagångasätt vore att säga att man inte vet, och att man behöver låta undersökningen stå för bevisningen och att man inte ska spekulera rent allmänt om det finns eller inte finns några motiv.

Jag hoppas bara att man inte försöker mörka och lägga locket på, som i Amerikanske skjutningar där man har hemlighetsstämplat information kring skjutningar och bevisning som skulle kunna antyda på motiv, så som digitala spår och manifesto från gärningsmannen.
Dock finns det ett stort intresse att göra detta eftersom man inte vill ta tag i konsekvenser som uppstår om detta visar sig vara ett dåd med högerexterma motiv.

Vill bara påpeka att det är väldigt konstigt beteende av polisen och deras kommunikation ut till allmänheten.
Citera
2025-02-09, 10:43
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Kristersson håller tal till nationen i kväll

Sverige statsminister Ulf Kristersson (M) håller ett tal till nationen med anledningen av masskjutningen i Örebro i tisdags.
Talet hålls i SVT i kväll klockan 19.00.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/kristersson-haller-tal-till-nationen-i-kvall.a1618093-ed8d-50b3-bb0f-7562d72f15eb

Nej, nu får det f-n räcka. Jag hoppar det talet. Han kommer bara stå och säga ingenting, som vanligt. Människan vill bara passa på att få lite medieuppmärksamhet, och försitter aldrig en tragedi i det syftet.
Citera
2025-02-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Undersökningsledare verkar ju vara ett stolpskott: ”På Dagens Nyheters fråga om offren har något gemensamt svarar hon:

– Jag har inga sådana uppgifter i förundersökningen. Jag vet att det spekuleras på andra ställen, man försöker hitta en förklaring. Är det kön, ålder, nationalitet, eller är det någon koppling till skolan? Men i dag finns det inte det”

Ytterst märklig kommentar av undersökningsledaren. Det är tydligt att det finns flera gemensamma drag bland offren. Allmänheten vet inget om personer han skonade som han medvetet lät bli att skjuta som det finns uppgifter om. Utifrån de döda, vi vet vet mindre om de skadade:
1. 8 av 10 var kvinnor
2. 8 av 10 var blattar.
3. Flesta/alla? var studenter på skolan. Många verkar ha tillhört en grupp av undersköterskestudenter.
4. Alla offer blev skjutna av en svensk man som är arbetslös, ensamagerande, ensamstående, utstött, vapenfixerad person, som liknar andra svenska/norska män som hatar blattar som Breivik, Lasermannen, Peter Mangs med flera.
Med andra ord är hon inget stolpskott utan rena MENSA-materialet jämfört med grottmännen som killgissar i den här tråden.

Breivik, Lasermannen och Peter Mangs utförde HELT andra typer av dåd, medan detta är en skolskjutning om än skolan numera var en vuxenskola. Och vid skolskjutningar hittar du nästan aldrig en gemensam nämnare av typen "han sköt alla i sin egen klass men lämnade resten". De skjuter alla de ser, lärare, elever de aldrig sett, vem fan som helst. För det är skolan i sig som är draken de vill dräpa, och eventuella gemensamma nämnare mellan offren är helt irrelevanta, förutom en: De råkade vara där.

Om vi antar att offren är slumpvis utvalda och bara råkade vara lättast att plocka från där han stod och gick, hur skulle ett tvärsnitt av offren se ut om man går in och skjuter på Komvux i en svensk stad i södra halvan av landet år 2025? Jag skulle ha gissat majoritet invandrare och kvinnor på förhand. Möjligen mer 2/3 än 80%, men ändå - slagsidan känns given.
Citera
2025-02-09, 10:45
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Exakt. Närvaro på sociala medier är av yttersta vikt. Regeringen bör Införa regelverk som kräver ett konto på ett av de större plattformarna, t.ex. Facebook, med ett regelbundet engagemang på minst en uppdatering per kvartal.
Du menar allvar? Ska man få böter sen då om man inte gör en uppdatering i kvartalet?
Citera
2025-02-09, 10:46
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Polismannen Daniel berättar i Aftonbladet att deras skyddsvästar inte tål gevärsskott.
Han säger också att order från ledningen var ”jobba efter eget huvud”.

Och att det var väldigt mycket prat på radion. En kvinnlig polis misstänktesvförst vara gärningsman nr två.

Det verkar som de behöver träna mer samordning, ha bättre ledning och framför allt bättre skottsäkra västar.

Västar som tål stora kalibrar, plage carriers eller vad dom kallas kan nog kännas väldigt otympliga och inte speciellt lämpliga för majoriteten av jobb den vanliga polisen utför. Försämrar rörlighet är tunga osv.
Citera
2025-02-09, 10:48
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomoj
Finns det någon i tråden som vet något om de försvunna socialmedarbetarna? Är dem ”saknade” på riktigt eller?

Folk har förvirrat socialtjänsten med socialförvaltningen. Många som skadades / mördades var undersköterskor eller dylika tjänster. Dessa är anställda av socialförvaltningen. Soctanter arbetar på socialtjänsten, men inga sådana har framkommit som saknade.
Citera
2025-02-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Jag har en klar bild om vad som har skett, ja.

Var du där? Annars hade jag nog täppt igen vindluckan om jag var du!

Dela me dig då?
Citera
2025-02-09, 10:49
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
En – förmodligen långsökt – möjlighet är att han själv har laddat upp bilderna som underlag för att skapa AI-porträtt av sig själv. Då kan det ju kanske vara viktigare att tillgängliggöra bilder ur olika vinklar, även om de i sig är dåliga, för att AI-tjänsten skall kunna återge ett utseende.

Fanns ens AI på den tiden? De har alltså suttit och hållit på "dåliga" bilder i flera år för att de ska användas i en teknik som inte var känd när bilderna togs. Men du tar upp en annan intressant aspekt och det är att bildserien har ett syfte utifrån Rikards perspektiv, dvs det är Rikard som vill att bilderna ska tas på det sättet (rygg och bakdel av kropp i svart t-shirt). Om så är fallet vad skulle han med sådana ofördelaktiga bilder till?
Citera
2025-02-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Västar som tål stora kalibrar, plage carriers eller vad dom kallas kan nog kännas väldigt otympliga och inte speciellt lämpliga för majoriteten av jobb den vanliga polisen utför. Försämrar rörlighet är tunga osv.

Så är det men hur ska de då kunna gå in snabbt?
Daniel och hans två kollegor är hjältar som gick in utan bra skydd men det är ju inte rimligt att tvinga poliser gå in på det viset.

Nu fanns ju en insatsstyrka i Örebro så de kom ganska snabbt men så är ju inte alltid fallet. Det lär ske fler skjutningar och terrordåd. "Trafikpoliser" behöver träning och bättre utrustning så de kan oskadliggöra gärningsmän direkt.
Senast redigerad av Svempa2014 2025-02-09 kl. 10:56.
Citera
2025-02-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
https://www.gp.se/nyheter/sverige/kristersson-haller-tal-till-nationen-i-kvall.a1618093-ed8d-50b3-bb0f-7562d72f15eb

Nej, nu får det f-n räcka. Jag hoppar det talet. Han kommer bara stå och säga ingenting, som vanligt. Människan vill bara passa på att få lite medieuppmärksamhet, och försitter aldrig en tragedi i det syftet.

Nu lutar narrativet.media för fram att det var ett rasistdåd och för att förhindra att en invandrare hämnas genom att skjuta vilt i en skola på exempelvis Djurgården, måste han så klart försöka lugna folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in