2025-02-09, 10:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag lägger inte ut tvärsäkra sanningar som du. Vad är ditt syfte?

Mitt syfte är att jag konfronterar när du lägger ord i munnen på mig.

Jag har inte någonstans i detta forumet skrivit ut ”jag har sanningen” om vad som har hänt.

Utan jag är på ett forum där jag spekulerar om vad som har hänt precis som alla andra.

Angående mitt tidigare svar på ditt tidigare inlägg så kan jag bara säga, dumma frågor får dumma svar.

Ännu mer dumma frågor på det?
Senast redigerad av Jon10 2025-02-09 kl. 10:24.
Citera
2025-02-09, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Insatsledaren Bröms sa ju till TV4 att det bara har avlossats ett skott efter att polis konfronterat gärningsmannen – det när han sköt sig själv. Konfrontationen skedde tidigt vet vi av den andra intervjuade polisen, Lenert. Sen tappade de bort honom. Det säger ju indirekt att skjutandet upphörde efter konfrontationen, för om han hade börjat skjuta igen skulle han inte ha varit "borttappad" särskilt länge. Det är ju inte så troligt att polisen skulle ha hört ett sjuhelvetes smattrande längre in i lokalen och ba' tittat på varann undrande "hmmm, undrar vart den borttappade skytten tog vägen? Vaaaaaar kan han vara?"

Verkar mer som att RA såg polisen gå in, la benen på ryggen och sprang längre in i lokalen, gömde sig nånstans ett tag och sen gav han upp och tryckte en kula i sig själv.

Eftersom du inte länkar så vet jag inte exakt vart du hittat uppgifterna och kan lyssna själv, men sa Bröms ordagrant ETT skott? För tar du bort ordet ett ur meningen så kan scenariot se annorlunda ut.

Nu är jag inte vapenkunnig, men med ett sånt vapen som GM hade borde han väl teoretiskt hinna sätta mer än en kula i sig själv? Eller?
Citera
2025-02-09, 10:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej röken kom efter det att GM öppnat eld mot patrullen enligt uppgifter i media.

Kort efter det gick brandlarmet och media spekulerade då i "eldsvåda".
Hm..

Tidslinjen är rörig. Hoppas det klarnar.
Citera
2025-02-09, 10:27
Medlem
Korr

Undersökningsledare verkar ju vara ett stolpskott: ”På Dagens Nyheters fråga om offren har något gemensamt svarar hon:

– Jag har inga sådana uppgifter i förundersökningen. Jag vet att det spekuleras på andra ställen, man försöker hitta en förklaring. Är det kön, ålder, nationalitet, eller är det någon koppling till skolan? Men i dag finns det inte det”

Ytterst märklig kommentar av undersökningsledaren. Det är tydligt att det finns flera gemensamma drag bland offren. Allmänheten vet inget om personer han skonade som han medvetet lät bli att skjuta som det finns uppgifter om. Utifrån de döda, vi vet vet mindre om de skadade:
1. 8 av 10 var kvinnor
2. 8 av 10 var blattar.
3. Flesta/alla? var studenter på skolan. Många verkar ha tillhört en grupp av undersköterskestudenter.
4. Alla offer blev skjutna av en svensk man som är arbetslös, ensamagerande, ensamstående, utstött, vapenfixerad person, som liknar andra svenska/norska män som hatar blattar som Breivik, Lasermannen, Peter Mangs med flera.
Senast redigerad av ingakrig 2025-02-09 kl. 10:29.
Citera
2025-02-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Ja då har dom ju använd maskerna iaf.
Ja tårgasen har man brottats med några ggr när masken läckte lite..... 😁

Inte lätt att jobba i mask, förresten..
I lumpen gick jag en 2 månaders skyddskurs i atom, biologiska o kemiska stridsmedel.
Några ggr blev det ca 6 timmar i skyddsjakt o mask på kem-banan o markerade/detekterade bl.a senaps o nervgas..
Var ett litet helsike så många timmar. tungt att andas om man blev andfådd, och svårare att kommunicera...
Då vet jag inte om 90-masken funkar bättre i det hänseendet?

Polisen, iaf insatsstyrkan, lär väl ha tränat en hel del med dom på, för det måste ju försvåra en insats rejält..

6 timmar i skyddsmask låter inget vidare. =) Ja, insatsstyrkan lär med sin träning vara mer förberedd för liknande scenario.
Citera
2025-02-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ju mer jag tänker på det desto mer sannolikt blir det att GM avskydde just den skolan. Med hänsyn till ev diagnoser måste det ha varit ganska påfrestande att vistas i den enorma lokalen med alla olika människor. Att tvingas studerera där om man har intrycksskänslighet - som många med npf har - i förhållande till såväl ljud som alla intryck måste ha varit rätt påfrestande.

Just pga intryckskänsligheten placeras tex barn med npf i små klasser för att slippa utsättas för det. De här personerna har svårt att filtrera ljud och annat och uppfattar ljud som vi andra inte hör

Han avskydde säkert den platsen och hade tvingats dit tidigare och nu hade hans ersättning dragits in.

Fast nu var GM för det första inte åtta år gammal, utan en 35-åring som skulle sitta i en vuxenklass där det inte var något stoj. Tror du på allvar att det är stökigt i en komvuxklass? Så här funkar Komvux: Man går hemifrån, sätter sig i ett tyst rum och arbetar. Noll jobbigt för någon. För det andra kunde han satt på sig ett par kåpor om det var så hemskt, men troligen läste han matten på distans, det brukar vara så.

För det tredje så står det i Socialtjänstlagen att klienter har rätt till självbestämmande. De kan alltså inte hota folk med indraget bidrag om de inte pluggar, bara om de inte söker arbete. Att plugga ger öht inget socialbidrag.
Senast redigerad av Florman 2025-02-09 kl. 10:37.
Citera
2025-02-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Eftersom du inte länkar så vet jag inte exakt vart du hittat uppgifterna och kan lyssna själv, men sa Bröms ordagrant ETT skott? För tar du bort ordet ett ur meningen så kan scenariot se annorlunda ut.

Nu är jag inte vapenkunnig, men med ett sånt vapen som GM hade borde han väl teoretiskt hinna sätta mer än en kula i sig själv? Eller?
Det är vad TV4 ordagrant skriver när de återger vad Bröms har sagt. Länk nedan.

https://www.tv4.se/artikel/7J3gG1R4t1xHlGZHR0qxWE/nya-uppgifterna-efter-massakern-kropparna-lag-utspridda-oever-stor-yta

I samma artikel står "gärningsmannen springer ganska långt in i skolbyggnaden innan han tar sitt eget liv."

Om man flätar ihop det med vad polisen Daniel Lenert (Lenart?) säger så får man att skjutandet upphörde när polisen gick in, RA fegade ur och sprang längre in i lokalen. Men inte för att fortsätta skjuta, för det sköts inga fler skott utom det han sköt sig med. Och då återstår bara att han la sig och tryckte nånstans. Det kunde han göra ett tag eftersom polisen var upptagna med infernot de just klivit in i. Blod, rök, kroppar, ringande mobiltelefoner, överlevande som måste kroppsvisiteras en efter en etc. Sen hörde RA kanske hur polisen började närma sig och då sköt han sig.
Citera
2025-02-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Undersökningsledare verkar ju vara ett stolpskott: ”På Dagens Nyheters fråga om offren har något gemensamt svarar hon:

– Jag har inga sådana uppgifter i förundersökningen. Jag vet att det spekuleras på andra ställen, man försöker hitta en förklaring. Är det kön, ålder, nationalitet, eller är det någon koppling till skolan? Men i dag finns det inte det”

Ytterst märklig kommentar av undersökningsledaren. Det är tydligt att det finns flera gemensamma drag bland offren. Allmänheten vet inget om personer han skonade som han medvetet lät bli att skjuta som det finns uppgifter om. Utifrån de döda, vi vet vet mindre om de skadade:
1. 8 av 10 var kvinnor
2. 8 av 10 var blattar.
3. Flesta/alla? var studenter på skolan. Många verkar ha tillhört en grupp av undersköterskestudenter.
4. Alla offer blev skjutna av en svensk man som är arbetslös, ensamagerande, ensamstående, utstött, vapenfixerad person, som liknar andra svenska/norska män som hatar blattar som Breivik, Lasermannen, Peter Mangs med flera.

Om man utför en rasistisk mass-skjutning skjuter man inte svenskar. Den överväldigande majoriteten på skolan var invandrare så att 20% av offren är svenskar är representativt för en slumpmässig attack. Det är som om en Black Panther gått in i en lokal och skjutit 8 vita men också 2 svarta. Det finns ingen logik i det. Han hade personlig koppling till skolan. Hade han velat döda invandrare hade det funnits många mer lämpade platser. Det finns inget Manifesto eller egentligen någonting som tyder på några politiska åsikter alls från denna man. Lägg ner rasist-spåret och plocka upp det igen först OM det skulle komma fram att han skrivit något slags rasistiskt manifesto, först då är den teorin gångbar.
Citera
2025-02-09, 10:39
Medlem
Polismannen Daniel berättar i Aftonbladet att deras skyddsvästar inte tål gevärsskott.
Han säger också att order från ledningen var ”jobba efter eget huvud”.

Och att det var väldigt mycket prat på radion. En kvinnlig polis misstänktes först vara gärningsman nr två.

Det verkar som de behöver träna mer samordning, ha bättre ledning och framför allt bättre skottsäkra västar.
Senast redigerad av Svempa2014 2025-02-09 kl. 10:47.
Citera
2025-02-09, 10:39
Medlem
Finns det någon i tråden som vet något om de försvunna socialmedarbetarna? Är dem ”saknade” på riktigt eller?
Citera
2025-02-09, 10:40
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig

1. 8 av 10 var kvinnor
2. 8 av 10 var blattar.

Jag spekulerar att det finns ett stort intresse från regeringen och makthavare att rubricera detta som ett vansinnesdåd med tanke på den politik som man har bedrivit på senaste tiden. Jag tycker också att det är extermt konstigt att poisen går ut med uttalanden om sådant att "allt tyder på att det inte finns något motiv" eller det som du berättar om undrsökningsledaren att det inte finns några gemensamma drag vilket visst finns. Väl innan man ens påbörjat utredning, mer rationell tillvägagångasätt vore att säga att man inte vet, och att man behöver låta undersökningen stå för bevisningen och att man inte ska spekulera rent allmänt om det finns eller inte finns några motiv.

Jag hoppas bara att man inte försöker mörka och lägga locket på, som i Amerikanske skjutningar där man har hemlighetsstämplat information kring skjutningar och bevisning som skulle kunna antyda på motiv, så som digitala spår och manifesto från gärningsmannen.
Dock finns det ett stort intresse att göra detta eftersom man inte vill ta tag i konsekvenser som uppstår om detta visar sig vara ett dåd med högerexterma motiv.
Citera
2025-02-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Fast om det nu skulle blir sekretess då är det ändå ett tecken på att främmande makt ligger bakom det.

Ja .. men det kan lika gärna vara Sverige själva .. eller tex allierad. Om staten har gjort allvarliga misstag, kan det vara enklare att förneka än att erkänna. Om högt uppsatta personer varit inblandade som i tex Palme-mordet eller Estonia-hanteringen, kan det finnas en vilja att tysta ned spåren.

Men sen “Problem -Reaktion -Lösning”
Det är en gammal strategi där man skapar en kris för att tvinga fram en förändring som annars hade varit svår att genomföra. Strängare övervakning tex Kan detta dåd användas för att öka statens kontroll?
Vapendebatt? Sverige har redan strikt vapenlagstiftning, men kan man vilja skärpa den ännu mer?

Finns många olika orsaker till sekretess..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in