2025-02-09, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Något känns även skumt med alla dessa utlandsresor, bara de senaste åren. Malta, Miami, Jamaica, Italien, olika platser i Thailand. Det känns lite överdrivet att bjuda en vuxen karl på så inihelvete många resor.

Och sen undrar jag vad socialen säger om det. Får man resa hur man vill när man går på försörjningsstöd? (Får man sjukpenning från Försäkringskassan så får man inte det.)

Lite förenklat svar: Nix, man får inte resa utomlands "hur man vill" om man uppbär försörjningsstöd.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
De sörjer, inte enbart sin son/bror utan även alla offren. Jag hade inte mäktat detta alls, hade gått under över vetskapen av vad mitt barn/syskon gjort.
Obs. Lägger ingen skuld på hans anhöriga men deras liv är nog ett rent h.vete just nu.

Dom har nog sett förändringen under många år och visste om vapnen som deras knäppgök och kuf till son satt och tryckte med i lägenheten. Ångrar dom sig nu månne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Föräldrarna som försöker få sin deprimerade unge glad genom att ta honom till nya miljöer.
Och för att han inte ska bli helt ensam kvar och skada (eller ännu värre) sig själv.
Citera
2025-02-09, 18:48
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
Undra vad i helvete som passerat GMs föräldrar och släktingars huvud dessa dagar..

Eller polisen som tyckte det var en bra idé att ge GM vapenlicens...
Citera
2025-02-09, 18:49
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Först och främst: vad menar du med om det var samma grad av allvar i Trollhättan som nu denna gång?

Då gällde det mord på grundskola. År 2015.
Barn/ungdomar. Färre dödsoffer men likväl barn/ungdomar som utsatts för dådet och traumat.
Denna gång också på en skola men med äldre/vuxna elever.

Jämför du på så vis? Eller vad menar du med frågeställningen??
För vart enda av alla offren i båda dåden är ett unikt offer som lämnar smärtsamma spår utöver förlusten av unikt liv!
Och traumat och minnet ska leva kvar i samhället, för all tid.
Dådet i Trollhättan var dock, som jag skrev ett uppenbart och bevisligen rasistiskt dåd.
Då finns det motivbild att kommunicera ut för polisen.

Och jag kan i övrigt lova dig att polisen i Sverige kommunicerar sanningen utåt i denna typ av fall alldeles oavsett om om det är rött eller blått vad gäller regering.

Detta handlar inte om att skapa poänger för vare sig rött eller blått. Det är endast smuts i frågan.
Detta handlar enbart om att få fram fakta och sanning.
Och den ska inte manipuleras av vare sig den ena eller den andra-även om man nu gör så i tex Ryssland eller liknande.

Man måste vara sjukligt fåfäng och självupptagen om man skulle vilja vinkla ett liknande smärtsamt dåd till något det inte är.

Sanningen är helt enkelt viktigare än bias. Oavsett politik.

Jag håller inte alls med dig om att polismyndigheten i Sverige på något sätt är en moralisk högberg som är helt oberoende av makthavare och inte påverkas av den politiska linje som drivs. Och att man bara några timmar efter dådet går ut med att "Allt tyder på att gärningsmannen har agerat ensam utan ideologiskt motiv" utan ens ta hänsyn till själv utredningsprocessen tyder på att det finns en agenda redan från början. Allt känns väldigt konstigt för mig.
Citera
2025-02-09, 18:50
Medlem
Den här matteläraren, 68 åring kvinna med kurdiskt ursprung, skulle det kunna vara en lärare som GM hade när han läste där? Eller vet vi något annat om henne?
Citera
2025-02-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Tror du inte att anhöriga var lika förtvivlade drygt två timmar senare när polisen gick ut med att det var tio döda (och uppgifter redan cirkulerade i media)?

Hur många poliser som fanns på plats är inte den stora frågan, utan varför de, under så lång tid, underlät att storma byggnaden.
De fanns ju i byggnaden. Varför skulle de "storma" den?
Citera
2025-02-09, 18:51
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
GM var INTE medlem här. Så då bör han ha tagit jägarexamen. Vi snokar vidare.

Örebro pistol & sportskytteklubb är djupt berörda av den fruktansvärda tragedi som inträffade tisdagen den 4/2 och våra tankar går till offren, deras familjer och alla som drabbats.
Vi har fått frågor från media gällande den misstänkta gärningsmannen och dennes eventuella kopplingar till vår förening.
Vi kan meddela att denne inte är medlem i någon klubb inom Svenska Pistolskytte förbundet.

https://www.opssk.se/

Eftersom ingen hänger på. Vi bör gräva efter hur han fick jägarexamen. Kräver ju en del studier samt fysiska möten. Hur går det ihop med hans profil?
Citera
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
1. Kvinna 32 år - Elsa Teklay, studerade till undersköterska, eritreanska
2. Kvinna 38 år - Qumar, Undersköterska, från somalie
3. Kvinna 46 år - Niloofar Dehbaneh, studerade till undersköterska, iranska
4. Kvinna 52 år - Camilla Condro, studerade till undersköterska, svenska
5. Kvinna 54 år - Eva-Lena Kling, studerade till undersköterska, svenska
6. Kvinna 55 år - Selma Hukic, studerade till undersköterska, bosniska
7. Kvinna 68 år - Aziza, mattelärare, kurd
8. Man 28 år - Salim Iskef, studerade till undersköterska, syrier
9. Man 31 år - Ali Mohammed Jafari, afghan
10. Man 48 år - Bassam Al Sheleh, bagare, gick på SFI, syrier

Skadade: 6
1: Kvinna, kvar på IVA
2. Kvinna, kvar på IVA
3. Kvinna
4. Kvinna, lindrig skadad, fått lämna sjukhus
5. Man
6. Man 32 år - Adnan Imsirovic, Vaktmästare på skolan, bosnier

Listan förbryllar, finns ingen riktig logik i skjutningen faktiskt.

Teorin om att han var ute efter soctanter och skriker "Jag kan ju inte jobba" faller platt när man kollar på listan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Statistiskt måste du tänka på att en övervägande majoritet som läser komvux till undersköterska är kvinnor.

Sant. Man undrar vad han hade för kriterier när han valde måltavlor samt när han skonade vissa.
Citera
2025-02-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Eller polisen som tyckte det var en bra idé att ge GM vapenlicens...
Han hade haft licensen länge och under dessa år fram dådet kan han ju ha utvecklat grova psykiska problem som inte fanns varken när han tog körkort eller jägarexamen , viss ohälsa smyger sig på steg för steg utan att omgivningen riktigt förstår graden av det
Citera
2025-02-09, 18:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Sant. Man undrar vad han hade för kriterier när han valde måltavlor samt när han skonade vissa.

Jag tror han sköt helt random på folk. Vissa lät han bli att skjuta på, t.ex. två tjejer i slöja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in