Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Det är tvingande för socialtjänsten att beakta klienters sjukdomar eller diagnoser när eller om motkrav kan ställas. Angående gärningsmannen så var det extra tydligt att man inte kan ha de motkrav som ställdes. Dessutom är det så att socialtjänstens handläggare har samma utbildning som biståndsbedömare eller enhetschefer inom omsorgen där förståelse för olika diagnoser så att säga är grunden i arbetet. Därmed kan inte socialtjänstens handläggare säga att de saknar kunskap om hur diagnoser påverkar individer. Alltså visste Örebros socialtjänst att Richard omöjligen skulle klara av att gå i vuxenutbildningen.
Eh, jaha? Varför skriver du detta till mig? Fattar inte vad du avser med ditt inlägg?
Har det stått något om vilka Rickard Anderssons psykiska diagnoser var och har det stått att han skulle delta i en vuxenutbildning?
Jag har inte läst något annat än att han hade psykiska problem och inte hade sökt jobb vilket gjorde att Socialförvaltningen inte gav honom ekonomiskt bidrag.
Om man är sjuk på något sätt ska man utredas av Försäkringskassan och få sjukbidrag - detta ska ha gjorts innan man har rätt till ekonomiskt bistånd från soc eftersom alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda först. Så det är väl inte socialen som ska göra sjukdomsbedömningar?
Jag har ifrågasatt varför Rickard fortfarande tvingades söka jobb när han kämpat med utanförskap sen skoltiden och jag tycker att socialen borde kunna titta på hur personers liv sett ut det senaste decenniet innan de ställer sina krav, men det verkar inte vara så det fungerar.