2025-02-08, 22:20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTrump
Det är väl i princip bekräftat att det handlade om socialen?
Nej, det är Aftonbladets teori.
Citera
2025-02-08, 22:22
Medlem
dialektikers avatar
Varför fick han inte hjälp, då han sett så extremt deppig och nedgången ut hela uppväxten?
Hur kan man inte se till att stödja en sån människa?
Jag har aldrig stött på någon med en sån enorm social fobi som han beskrivits ha.
Man blir ju rädd bara man hör om hur han betedde sig.
Var folk rädda för honom?
Skulle nog jag varit.
Men en sån ser man till att hjälpa för man ser ju att denna individ kan bli farlig.
Han var ju ändå ute i samhället, och då sätter man inte press på en individ med hans extrema depression ihop med diagnos.
Barn med diagnoser idag blir helt lämnade i sticket idag. Föräldrarna har ett helvete, och extremt många blir hemmasittare.
Samhället är extremt omänskligt mot dessa autismbarn. Detta vet de som har med detta att göra.

Men om vi då ser en individ med dessa diagnoser ha en långvarig depression i åratal ihop med en social fobi som är iögonfallande konstig.

Då ser man ju till att stötta den personen så gott det går. Men han lämnades helt i sticket.
Han var ensam i åratal. Från barndom och tonår, ända fram till medelålder.

Vi kanske kan försöka ta lärdom att vi måste försöka hantera såhär aparta individer?
Men visst, vi kan ju gapa terrrorism samtidigt, om vi mår bättre av det.
Senast redigerad av dialektiker 2025-02-08 kl. 22:35.
Citera
2025-02-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Var han förståndshandikappad med tanke på den usla skolgången? Brukar förståndshandikappade få licens för vapen?

Det där förstår inte jag heller. Det står att han inte hade ett enda godkänt betyg när han gick ut grundskolan och ändå tog han jägarexamen år 2011 när han alltså var omkring 21 år? Jag har själv jägarexamen och vapenlicens och det var inte lika svårt som att ta körkort men svårare än grundskolan. Man måste ju klara både en del teori ( läsa en bok) och klara praktiska uppgifter som att hantera vapnen. Han hade ju inte ens gjort lumpen, undra varför? Undra om han också klarade av att ta körkort?
Citera
2025-02-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen
Du är inte direkt informationssökande innan du slänger ut dig med dina anklagelser.
Jimmie Åkesson uttalade sig om detta samma dag och dagen efter.

Det är inte bevisat att han var ute efter att skjuta så många invandrare han kunde. Sanning är dock att han passerade flertal invandrare utan att skjuta (enl vittnesmål)

Att majoriteten dödsoffer var invandrare är, ursäkta det burdusa uttrycket, ren matematik.
Om den majoriteten av eleverna på skolan är utlänningar så är det procentuellt rimligt att majoriteten av dödsoffren är utlänningar.
Vilken logik, ja Rickard valde ut en skola med mest invandrare. Så korkad var han inte att det bara råkade slumpa sig just så den här gången av demografiska skäl.

Allting talar för s.k. rasistiskt motiv. Ingenting talar för slumpen.
Citera
2025-02-08, 22:33
Medlem
Jag kan inte förstå vad detta har med fotboll att göra?

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) beslutade att inleda kommande landskamper med en tyst minut för att hedra offren i skolskjutningen i Örebro/Förbundet uppmanade också alla föreningar i landet att göra samma sak vid sina matcher och att bära sorgband om möjligt. Detta är ett sätt att visa stöd och solidaritet med de drabbade och deras familjer.

Fredrik Reinfeldt, som är förbundsordförande, tog beslutet om att hålla en tyst minut inför landskamperna för att hedra offren i skolskjutningen i Örebro.
Citera
2025-02-08, 22:39
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Aron talar sanning igen

https://www.youtube.com/watch?v=8pX15xGDBvw

Tyvärr är det mig veterligen vanligt att polisen inte går in omedelbart för att undanröja hot mot människor. Jag minns det här fallet med en misstänkt beväpnad man i en bostad. Det framgår inte i artikeln, men jag minns att polisen alltså spejade på lägenheten på håll utanför huset. Uppenbarligen gick de inte in i flerbostadshuset, samt än mindre gick de in i själva bostaden för att oskadliggöra personen man misstänkte var beväpnad. Personen kunde fritt lämna bostaden genom bostadens dörr. Först efter någon timme gick polisen in för att konstatera att personen hade lämnat huset. Hade det varit en beväpnad galning som vill börja slakta folk, så tänkte polisen uppenbarligen inte gå emellan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bevapnad-man-hotar-poliser
Citera
2025-02-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är tvingande för socialtjänsten att beakta klienters sjukdomar eller diagnoser när eller om motkrav kan ställas. Angående gärningsmannen så var det extra tydligt att man inte kan ha de motkrav som ställdes. Dessutom är det så att socialtjänstens handläggare har samma utbildning som biståndsbedömare eller enhetschefer inom omsorgen där förståelse för olika diagnoser så att säga är grunden i arbetet. Därmed kan inte socialtjänstens handläggare säga att de saknar kunskap om hur diagnoser påverkar individer. Alltså visste Örebros socialtjänst att Richard omöjligen skulle klara av att gå i vuxenutbildningen.

Eh, jaha? Varför skriver du detta till mig? Fattar inte vad du avser med ditt inlägg?
Har det stått något om vilka Rickard Anderssons psykiska diagnoser var och har det stått att han skulle delta i en vuxenutbildning?
Jag har inte läst något annat än att han hade psykiska problem och inte hade sökt jobb vilket gjorde att Socialförvaltningen inte gav honom ekonomiskt bidrag.
Om man är sjuk på något sätt ska man utredas av Försäkringskassan och få sjukbidrag - detta ska ha gjorts innan man har rätt till ekonomiskt bistånd från soc eftersom alla andra möjligheter till försörjning ska vara uttömda först. Så det är väl inte socialen som ska göra sjukdomsbedömningar?
Jag har ifrågasatt varför Rickard fortfarande tvingades söka jobb när han kämpat med utanförskap sen skoltiden och jag tycker att socialen borde kunna titta på hur personers liv sett ut det senaste decenniet innan de ställer sina krav, men det verkar inte vara så det fungerar.
Citera
2025-02-08, 23:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Socialtjänsten är överbelastade, och dagliga hot är inget ovanligt. Och detta har orsakat stress, sjukskrivningar och uppsägningar. Man måste vara där för att kunna förstå.
Ja, och detta är ett oerhört allvarligt samhällsproblem som bokstavligen ödelägger människors liv. Varför gräver inte medierna i detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Men de har strikta regler för dem som ska ta emot ekonomiskt bistånd och de har samma riksnorm för alla och de har tak på hur mycket hyran får vara om man ska få hjälp med den o.s.v.
Så nej, det tas inte mycket hänsyn till individuella förutsättningar. Örebro-skytten fick avslag på ekonomiskt bistånd eftersom han inte sökte jobb vilket socialen har som regel att man måste göra.
De ska följa socialtjänstlagen. Såhär står det bland annat i 4 kap. 4 § (fetat av mig):
Socialnämnden får begära att den som får försörjningsstöd under viss tid ska delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat erbjudas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd.

Den praktik eller kompetenshöjande verksamhet som avses i första stycket ska syfta till att utveckla den enskildes möjligheter att i framtiden försörja sig själv. Verksamheten ska stärka den enskildes möjligheter att komma in på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt, på en fortsatt utbildning. Den ska utformas med skälig hänsyn till den enskildes individuella önskemål och förutsättningar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453/#K4P4

Av det som framkommit så har socialtjänsten ställt krav på GM som denne inte kunnat klara på grund av sin funktionsnedsättning. Socialtjänsten har därmed åsidosatt kravet på den enskildes individuella förutsättningar.
Citera
2025-02-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Menade att de allt oftare använder ai för att avgöra ansökningar om försörjningsstöd. Trelleborg var först tror jag, sedan har det spridit sig.

Tror inte alls på att det är för att göra det billigare. Utan för att ingen skall behöva ha ansvar för någonting. För att de som inte kan tala för sig skall gå under och försvinna, det är ju ändåså få som går vigilante, lite svinn får man räkna, det går inte att göra omelett utan att knäcka ägg. I know nooothin´, en bajskorv målad med förvaltningsrättsligt läppstift. Men en bajskorv likafullt.

Ai för att hitta misstänkta fuskare (som sedan får undersökas närmare) är rimligt däremot.

Vet inte riktigt vad du menar med att de som inte kan tala för sig ska försvinna?
Man använder väl Ai för att titta på vissa kriterier och sen kontrollera personer som passar in i fuskningsmallen, och vad det gäller Försörjningsstöd är det förmodligen samma sak - att man kollar vad personerna pysslat med på nätet månaderna innan de söker bidrag så man kan se om det finns nån aktivitet som tyder på att personerna har mer pengar än de utger sig ha, eller att de som säger sig vara ensamstående inte lever ihop med någon egentligen. Detta tycker jag är rimligt.
De som söker försörjningsstöd måste visa kontoutdrag
Citera
2025-02-08, 23:22
Medlem
Så stadsdelsförvaltningen och försäkringskassan står högre i kurs att avgöra än läkare när det gäller om någon ska studera eller jobba?
Citera
2025-02-08, 23:37
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Varför fick han inte hjälp, då han sett så extremt deppig och nedgången ut hela uppväxten?
Hur kan man inte se till att stödja en sån människa?
Jag har aldrig stött på någon med en sån enorm social fobi som han beskrivits ha.
Man blir ju rädd bara man hör om hur han betedde sig.
Var folk rädda för honom?
Skulle nog jag varit.
Men en sån ser man till att hjälpa för man ser ju att denna individ kan bli farlig.
Han var ju ändå ute i samhället, och då sätter man inte press på en individ med hans extrema depression ihop med diagnos.
Barn med diagnoser idag blir helt lämnade i sticket idag. Föräldrarna har ett helvete, och extremt många blir hemmasittare.
Samhället är extremt omänskligt mot dessa autismbarn. Detta vet de som har med detta att göra.

Men om vi då ser en individ med dessa diagnoser ha en långvarig depression i åratal ihop med en social fobi som är iögonfallande konstig.

Då ser man ju till att stötta den personen så gott det går. Men han lämnades helt i sticket.
Han var ensam i åratal. Från barndom och tonår, ända fram till medelålder.

Vi kanske kan försöka ta lärdom att vi måste försöka hantera såhär aparta individer?
Men visst, vi kan ju gapa terrrorism samtidigt, om vi mår bättre av det.

Håller helt med dig och jag lider med dessa individer som inte får hjälp
Jag lyckades iallafall få 2 år terapi och fick vänta i 1,5 år
Jag hör tyvärr till undantaget
Citera
2025-02-08, 23:39
Medlem
Medier och polis har varit rätt otydliga när det gäller att förklara den eventuella kopplingen mellan socialtjänsten och skolan.

Min teori:

OM ”socspåret” stämmer har han varit knuten till skolan genom socialtjänstens krav för att få ekonomiskt bistånd. Han hade varit arbetslös sedan 2015 och levde på försörjningsstöd, vilket innebar vissa krav om att söka jobb eller studera, exempelvis via Komvux.

Han var inskriven på Komvux 2021 på skolan ifråga men fick inga betyg eller poäng, vilket tyder på att han avbröt studierna eller vägrade delta. Socialtjänsten tolererar sällan en långvarig vägran att uppfylla deras krav, och om han konsekvent undvek både arbete och utbildning blev han antagligen till slut nekad fortsatt försörjningsstöd pga det.

Det innebar att han hamnade helt utanför alla skyddsnät. Även om han själv satte sig i den situationen kan en person med en extremt förvrängd verklighetsuppfattning ha upplevt det som att både samhället och skolan ”svek” honom.

När även det sista ekonomiska stödet försvann kan han ha sett det som slutet och bestämt sig för att hämnas. För en extremt instabil person vars enda mål är att orsaka maximal skada blir en skola ett mer ”rimligt” mål än ett socialkontor. Skolor rymmer tusentals människor, och han kände redan till lokalerna. Socialtjänstens lokaler har däremot vakter, fler säkerhetsrutiner och färre personer på plats.

Attacken kan därför ha varit som en kombinerad hämnd i hans störda värld. Både mot socialtjänsten, som nekade honom stöd, och mot hela skolan, där han misslyckades och som resulterade i indraget stöd. Ställs det inga krav på att totalt missanpassade personer ska söka psykvård – innan de tickande bomberna exploderar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in