Citat:
Ursprungligen postat av
Gemini_
Mm, rörigt är bara förnamnet.
"Skyddsmask räckte inte
– Man visste inte heller hur många förövarna var. Man kan anta att gärningsmannen förberett rökutvecklingen, tillägger Lars Hedelin. Polisens medhavda skyddsmasker räckte inte till. – I det läget krävs det även luftpaket för att kunna andas, som brandmän har, säger Lars Hedelin.för 2 dagar sedan"
Här nämner Lars att de medhavda skyddsmaskerna inte räckte till. Men frågan är hur väl detta är förankrat med vad som faktiskt hände.
Hur väl skyddsmasken står pall mot rök vet jag ej. Min personliga har jag bara testat för tårgas och där är den effektiv iaf. Sotpartiklar tar den iaf enl. nedanstående specifikation:
"Skyddsmask 90 skyddar ansikte och andningsvägar mot biologiska och kemiska stridsmedel, radioaktivt damm, tårgas, sotpartiklar och värmestrålning."
Hoppas verkligen poliserna återställs till fullo.
Ja då har dom ju använd maskerna iaf.
Ja tårgasen har man brottats med några ggr när masken läckte lite..... 😁
Inte lätt att jobba i mask, förresten..
I lumpen gick jag en 2 månaders skyddskurs i atom, biologiska o kemiska stridsmedel.
Några ggr blev det ca 6 timmar i skyddsjakt o mask på kem-banan o markerade/detekterade bl.a senaps o nervgas..
Var ett litet helsike så många timmar. tungt att andas om man blev andfådd, och svårare att kommunicera...
Då vet jag inte om 90-masken funkar bättre i det hänseendet?
Polisen, iaf insatsstyrkan, lär väl ha tränat en hel del med dom på, för det måste ju försvåra en insats rejält..