2025-02-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Alltså, den massmediala masspsykosen runt detta dåd. Den ene krönikören efter den andre driver narrativet att det var ett främlingsfientligt dåd, trots att det mesta tyder på motsatsen.Aftonbladet har idag publicerat en krönika där man hänvisar till TV4:s klipp som vore det sanningen. Ingen journalist tycks intresserad av den mindre godhietssignalerande berättelsen om en psykiskt sjuk man som övergetts av systemet.

Vad får dig att tro att en psykiskt sjuk person inte kan ha ett rasistiskt motiv?
Citera
2025-02-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En skyddsmask förbättrar inte förmågan att se genom rök.

Nej, det ingår inte i polismans uppgift att i blindo röra sig i farlig zon.

Skyddsmasken gör det möjligt för polisen att röra sig i det slutna utrymmet utan att påverkas av röken, förutom den begränsade sikten. Eftersom PDV-träningen innehåller övningsmoment med rök, är detta en situation som poliser både mentalt och fysiskt är tränade för.

Att hävda att de inte ska röra sig "i blindo" i en farlig zon är att förenkla problematiken. I en PDV-situation måste polisen lita på sin träning och tillämpa de tekniker de har övat på för att agera snabbt och effektivt. Att avvakta kan kosta liv.
Citera
Medlem
GM kan inte ha varit ute efter vissa speciella personer. Omöjligt i den enorma byggnaden med rökbomber och kaos. Han har nog gått framåt och skjutit dem som råkade vara i vägen och sparat några som verkade ofarliga i hans ögon. På en av bilderna i tidningarna så har han sorgsna, skräckfyllda rådjursögon. På en annan kortvideo, där han ser litet äldre ut, ser han väldigt jagad ut. Litet skvalleraktigt låter det här kanske, men Aftonbladet skriver nu på en av dess skvallernyheter, att en av offrens man bor i Italien, och har överklagat migrationsverkets beslut att få uppehållstillstånd i Sverige. Frun som dödades har bott i Sverige sedan 2015, och paret har fyra barn tillsammans. Vad har mannen för mystiskt förflutet och kan det ha samband med det här , eller varför gör man flera och flera barn fast de bor i olika länder ?
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför det? I jaktlag har han inte behövt skjuta bara för att han vapenlicens.
Allt blir ju bara spekulationer då vi inte vet ngt om detta.

Tänker mest att det borde finnas folk som har skjutit med honom och har mer att berätta.

Det här kan väl ändå inte ha varit första gången han avfyrade ett vapen?
Senast redigerad av karlinge 2025-02-08 kl. 17:12.
Citera
2025-02-08, 17:11
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Han måste väl ha skjutit någonstans någon gång i alla fall?

Förmodligen i en skog och skjutit på kottar, burkar, flaskor, fåglar eller liknande.

Han "lyckades" ju att döda 10 och skada 5.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag hittade en användare på nätet som låter som R. Hans poster är från 2012.

I februari letar han efter utländska sidor som säljer vapendelar - t.ex Glock magasin - då han ej har bästa ekonomin & vill hitta det billigare.

3/3-2012 säger han att han samma dag köpt en Mossberg 590a1 begagnad för 5.000:- Svenska versionen med 2+1 magasin & vill borra upp den så han får 7 magasin.

(R tog jägarexamen 2011 & kort tid efteråt fick han vapenlicens, han hade ett sådant vapen)

Samma dag efterlyser han oxå videos där man får lära sig att utföra knivattacker.
(sägs att R hade kniv med sig)

Några dgr senare vill han ha tips på semiauto jaktgevär med 30 magasin & större kaliber än 22.
Helst vill han ha M1 Garand el. M14 men blir upplyst de är förbjudna. Han får förslag på bl. a Winchester (sådant hade han oxå).

Några veckor senare verkar det som han snart har prov för körkortsterori.
(när tog R körkort?)

Hockeyintresserad, lirar Battlefield 3, gillar inte muslimer & verkar rädd för skogstokigsa turkar.

(jag kan tyvärr ej länka men det är inte så svårt att hitta)

Såg intressant ut, men RA ska tagit körkort 2009 enligt DN.

Citat:
Han har haft körkort sedan 2009 men står i dagsläget inte som registrerad ägare till några fordon.
https://www.removepaywall.com/search?url=https://www.dn.se/sverige/beskrivs-som-motiverad-men-gick-helt-under-radarn/
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok. Bra.

Den/de som gav honom jaktlicens mår antagligen inte så bra idag.
Han fick sin licens 2011 då det är inte ens säkert att dom mins honom eller ens är vid liv.
Det är utbildningar kontinuerligt så utbildaren träffar mycket folk så det är inte alls säkert att man mins honom. Men kanske kan dom se tillbaka i nåt papper om dom vill.
Men dom kunde ju aldrig veta vad han skulle göra 14 år senare. Dom har nog följt sina regler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esperto
Vad får dig att tro att en psykiskt sjuk person inte kan ha ett rasistiskt motiv?

Det kan den givetvis, men då kommer ju det att finnas en rad bevis som styrker att det är så. Internettrafik och så vidare. I dagsläget är det inte mycket som talar för det, men vi får se vad polisen gör för bedömning när utredningen är klar.
Citera
2025-02-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tener
Förlåt, svenskfödd här, blått hår och blåa ögon - men fan vad jag är arg!!!

Jag är arg om någon med utländsk bakgrund känner att jag (för jag kan bara prata om mig) som en del av detta samhälle inte står med de som inte föddes här, som har en annan hårfärg eller ögonfärg som mig, som föddes någon annanstans.

Tills nu har vi endast sett namn som inte är ”typiska” svenska namn, bilder på människor som inte har ljus hy och blåa ögon.

Jag är så förbannat arg. Och jag är så förbannat trött på att detta inte pekas ut som ett hatbrott - som terrorism. För just nu pekar precis ALLT på det i mina ögon.

Jag är så förbannat trött på alla ni som saknar empati, röstar på SD och inte ens ser att denna idioten, vare sig han var sjuk eller inte, är en terrorist! Jag skäms över att vara svenskfödd om det är så här vi behandlar våra medmänniskor…

Vad exakt är det som pekar på att det är ett dåd mot invandrare? Det kan lika gärna vara ett brott mot kvinnor eftersom majoriteten av offren är kvinnor! Du VET inte, sluta sprida desinformation. Jag är svensk och skulle aldrig rösta på SD.
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esperto
Se det som ett barn när något går fel.
Vad ligger närmast att klaga på.

Jag väntar med att säga att det är rasistiskt då jag tror det är kärleksbekymmer.

Ormen Rickard var tom inombords och sannolikt ville dela sin ensamhet med någon.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Brandlarmet utlöstes.

Media rapporterade ett tag om "eldsvåda" men det var rökgranaterna som satt igång larmet.
Ja exakt. Det var det jag menade.
Polisen kan inte ljuga om det efter som brandlarmet gick.
Citera
2025-02-08, 17:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Han fick sin licens 2011 då det är inte ens säkert att dom mins honom eller ens är vid liv.
Det är utbildningar kontinuerligt så utbildaren träffar mycket folk så det är inte alls säkert att man mins honom. Men kanske kan dom se tillbaka i nåt papper om dom vill.
Men dom kunde ju aldrig veta vad han skulle göra 14 år senare. Dom har nog följt sina regler.
Ah det har framkommit att han fick licens 2011. Ja det är länge sedan.

Har han varit på jakt någonting de senaste åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in