2025-02-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Finns det en insatsstyrka beredd i varje större stad i Sverige??
Det skall finnas, men till hur stor utsträckning det tillämpas idag är det ingen som vet.
Citera
2025-02-08, 17:01
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Säljer M nu in detta som rasistdåd? Eller är det ”hittepå” rubriker från AB för klick?

Det är enbart du som lyckas med att dra den slutsatsen. Statsministerns ord i ingressen

– Jag vill bara utrycka respekt för detta utan att dra några slutsatser överhuvudtaget, för det är polisens uppgift

Vi har redan enorma problem med en våldspiral av skjutningar och sprängningar. Det sista vi behöver är att sverigehatande incels drar igång en trend och epidemi med skolskjutningar. Statsministern är saklig och motiverarar medborgarna att avvakta polisens utredningsarbete.
Citera
2025-02-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Du funderar inte hur det kunde ha sett ut om 130 poliser gick in
Antal poliser har ju ingenting med detta att göra.
Alla poliser har någon överordnad och tar order från ledningscentral och befäl på plats.
Dom flesta som är där beordras inte att göra något mer än att hålla koll utomhus, hålla folk och media mm borta.
Sen finns det dom som är utbildade att göra annat, tex insatsstyrkan.
Dom som är först på plats inväntar order och kan inte bara kliva in. Speciellt inte när dom inte vet vad som händer och har en person som skjuter mot dom med gevär.
Dom hade förmodligen knappt behövt dra vapen i tjänst tidigare, eller i alla fall inte behövt skjuta i skarpt och pressat länge.
Det finns massor av omständigheter som gör att dom inte kan gå in.
Lägg till rök.
Brandlarmet gick inte för att polisen ljuger om röken.
Röken kan minska/försvinna med ventilationen efter en tid. Och han lär inte stått mitt i röken själv utan kanske kastat bengal/rökbomb vid ytterdörren.
Har du sett en bengal på ett idrottsevenemang, tex när idioter drar av en liten skitbengal i en ishall!? Tänk då i ett litet utrymme som korridor.
Så nej, det behöver inte va någon skandal alls att ingen av dom 130 poliser (var av ett fåtal är utbildade i för detta) går in och skjuter gärningsmannen.
Brandlarmet utlöstes.

Media rapporterade ett tag om "eldsvåda" men det var rökgranaterna som satt igång larmet.
Citera
2025-02-08, 17:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Varje svensk stad har en socialtjänst, med sin alldeles egna kultur och uppsättning medarbetare. Det finns inget generellt sätt man blir bemött hos soc. Däremot har samtliga socialsekreterare att förhålla sig till dom lagar och politiska beslut som styr deras yrkesutövning. Det är det gemensamma.
Det är just det som är problemet. Socialtjänsten följer i många fall inte lagen, de kan den inte heller då socionomutbildningen innehåller väldigt lite juridik. De behöver inte heller följa lagen eftersom insynen i deras arbete är närmast obefintlig. Det är ungefär samma kulturella problem oavsett i vilken kommun det gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Och det är dessutom rätt ovanligt med våld mot socialsekreterare. Betydligt mer våld mot personer som jobbat som utförare, typ lss och hvb.
Det kan stämma, men det kan komma att öka de närmaste åren. Traumatiserade människor kan bli farliga och blir de illa bemötta kan det förvärra situationen.
Citera
2025-02-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag säger inte att du har fel, men hur nyanlända ska integreras eller inte integreras är en annan diskussion, så jag utelämnar det för nu. Min poäng är att Sverige idag hjälper fler än vad vi har resurser för, och därav får den enskilda individen otillräcklig hjälp. Precis som du själv beskriver. I det här fallet blev följden katastrofal. Det är ingen ursäkt för vad RA gjorde, men det är ett starkt bevis på att krafttag behöver tas för att förbättra Sveriges välfärdssystem.

Framförallt ska vi nog fundera lite över hur vi fördelar vår välfärd. Hur vi prioriterar. Vissa befolkningsgrupper verkar det finnas hur mycket som helst resurser för. Det skapar en enorm polarisering i vårt samhälle när nyanlända kittas med allt och lite till. Det måste finnas en rimlighet i allt. Att en medelålders kvinna går på SFI i 8 år med försörjning känns oerhört generöst och helt orimligt.

Glöm inte bort våra egna särskilt barn, sjuka och gamla i vår iver att hjälpa andra!
Citera
2025-02-08, 17:06
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Han måste väl ha skjutit någonstans någon gång i alla fall?

Varför det? I jaktlag har han inte behövt skjuta bara för att han vapenlicens.
Allt blir ju bara spekulationer då vi inte vet ngt om detta.
Citera
2025-02-08, 17:06
Medlem
Det är vilda spekulationer i forum på Facebook, t.ex. i Pink Room rasar folk på att de tycker att svenskar tycker synd om RA men om det hade varit en muslimsk gärningsman hade man kallat denne terrorist direkt. De har även hängt upp bevisen på obekräftade uppgifter som att:
-gärningsmannen valde ut invadraroffer genom att rikta in sig på SFI
-hade det varit socialen han var ute efter hade han gått till socialen
-gärningsmannen skonade svenskar och sköt invandrare
-gärningsmannen skrek att de ska ut ur Europa

Det är helt galna spekulationer med tanke på att vi inte vet motivet än, plus att INGEN tycker synd om denna incel.

Jag tycker det tyder på följande: han gick in genom huvudentrén på en skola han känner till och själv har gått på, och därför har en någorlunda klar uppfattning om hur det ser ut på insidan. Eftersom det är olåst vet han att han kommer komma in. Han missade nog att det var mindre folk på skolan än normalt pga nationella proven. Hur han sedan strategiskt hade planerat skjutningen vet vi inte, men han hade i den stressade situationen förmodligen inte kapacitet att skilja den ena från den andra. Han ville döda så många som möjligt innan han själv skulle dö. Eftersom skolan var utbildad i PDV så kanske fler klassrum stängdes och låstes snabbare än han räknat med och han fick söka sig till andra korridorer eller längre in. Förmodligen ville han skjuta långt många fler än han lyckades med, om man ser till antal vapen och ammunition han hade med sig.
Citera
2025-02-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Alltså, den massmediala masspsykosen runt detta dåd. Den ene krönikören efter den andre driver narrativet att det var ett främlingsfientligt dåd, trots att det mesta tyder på motsatsen.Aftonbladet har idag publicerat en krönika där man hänvisar till TV4:s klipp som vore det sanningen. Ingen journalist tycks intresserad av den mindre godhietssignalerande berättelsen om en psykiskt sjuk man som övergetts av systemet.
Mhm, krönikor, krönikor bygger på skribentens egna åsikter, tankar och analyser. Nyhetsartiklar däremot som vågar vinkla det, på det sättet finns inte. Däremot finns det några utländska tidningar som har vinklat det och skrivit det så. https://www.theguardian.com/world/2025/feb/06/sweden-school-shooting-victims-include-several-nationalities-police-say
Citera
2025-02-08, 17:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Nu vet vi inte om det var pga socialtjänsten som detta hände men om vi ponerar för en stund att det är som du skriver att sånt här kan hända om socialen inte bemöter sina klienter korrekt, får man ju sluta sig till att att socialtjänsten närmast är perfekta i sitt bemötande, eftersom det aldrig tidigare har hänt tidigare att någon gått bersärk och mördat 10 personer pga socialtjänsten.

Merparten av de som sköts ihjäl var kvinnor och det verkar vara just anställda på socialförvaltningen som saknades. Och det är i stort sett bara kvinnor som jobbar på soc. Det kan absolut vara en förklaring, men ingen ursäkt för hans agerande.

.
Citera
2025-02-08, 17:08
Medlem
Förlåt, svenskfödd här, blått hår och blåa ögon - men fan vad jag är arg!!!

Jag är arg om någon med utländsk bakgrund känner att jag (för jag kan bara prata om mig) som en del av detta samhälle inte står med de som inte föddes här, som har en annan hårfärg eller ögonfärg som mig, som föddes någon annanstans.

Tills nu har vi endast sett namn som inte är ”typiska” svenska namn, bilder på människor som inte har ljus hy och blåa ögon.

Jag är så förbannat arg. Och jag är så förbannat trött på att detta inte pekas ut som ett hatbrott - som terrorism. För just nu pekar precis ALLT på det i mina ögon.

Jag är så förbannat trött på alla ni som saknar empati, röstar på SD och inte ens ser att denna idioten, vare sig han var sjuk eller inte, är en terrorist! Jag skäms över att vara svenskfödd om det är så här vi behandlar våra medmänniskor…
Citera
2025-02-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Vilka? Var? Källor tack! Min uppfattning är att media INTE framställer dådet som främlingsfientligt.

Jag nämnde just KRÖNIKÖRER.

Ett til exempel:

https://www.etc.se/ledare/ni-ska-bort-fraan-europa-ropade-gaerningsmannen-som-saknade-ideologiska-motiv
Citera
2025-02-08, 17:09
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Men han måste ju ha tagit jägarexamen och varit ute och jagat, trots sina bekymmer och diagnoser. Då måste han ju ha umgåtts med andra.
För att ha jaktvapen krävs att du tar jägarexamen.
Efter det kan du ansöka om vapenlicens för ett specifikt gevär du vill ha för att kunna jaga.
Det finns 5 klasser av vapen efter vad för djur du tänkt jaga. (du skjuter inte med samma vapen på tex fågel, gris och älg mfl så därför har många jägare flera vapen) Du kan därför inte ha hur många vapen som helst utan bara ett vapen för varje typ av jakt (man kan få ok för extra vid specielle skäl som ska motiveras).
När du fått din licens kan du köpa ut det vapen du ansökt för. Antingen har du skrivit modell osv samt serienr i ansökan direkt eller så har vapenbutiken lagt undan vapen åt dig i väntan på licensen och då för det vapen som är undanlagt.
Du behöver också ha godkänt vapenskåp som du anger modell och serienr på i ansökan.
När du väl fått ditt vapen kan du ha det stå i ditt vapenskåp resten av livet eller så kan du gå med i förening, klubb, jaktlag eller skjuta på egen mark, eller övningsskjuta på skjutbana eller till och med på egen tomt (för inskjutning) om det är utanför detaljplanerat område och med säkerhet (speciella krav).

För Sportlicens krävs aktivt medlemskap i en skytteförening i minst 6 månader.
På den tiden ska du lära dig hantera vapnet säkert och kunna skjuta osv.
När föreningen tycker att du är lämplig kan du få ett föreningsintyg som du tillsammans med en licensansökan skickar med till polisen. Intygen försäkrar att föreningen bedriver verksamhet med den typ av vapen du vill köpa och att du är lämplig för den typen av skytte.
Polisen gör gör sen sin utredning på samma sätt som vid jaktvapen.
Övrigt är också samma med vapenskåp osv.
Sen kan du skjuta på skjutbanor, vara med i div föreningar, träna och tävla osv.

Det finns lite olika krav på vapnen för jakt och sportskytte. Längd på pipor och typ av vapen men mycket är ganska lika.
I båda fall får du vapen för det som den ska användas för. Och när det gäller sportskytte ska föreningen va ansluten till ett förbund som bedriver det skytte föreningen vill syssla med, tex Sportskytteförbundet. Förbundet har i sin tur regler om vad dom ansvarar för när det gäller tävlingar osv vilket också kan begränsa.
Ska du skjuta svartkrut, målskytte, dynamiskt skytte osv så är det olika förbund med olika regler för dom vapen som passar deras verksamhet.
Även skjutbanor ska vara godkända och besiktas av polis var 5e år.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-02-08 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in