2025-02-08, 16:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Vanliga trafikpoliser och ingripandepoliser har väl alltid skyddsmask med sig i fordonen. Har inte noterat någonstans att de nyttjade dessa för att kunna göra ett nytt försök. De valde att invänta regionala insatsstyrkan istället. Rätt eller fel är svårt att avgöra hemma på kammaren. Men nog hade jag gärna sett att de jobbade mer offensivt i den initiala, mest kritiska, fasen.

En skyddsmask förbättrar inte förmågan att se genom rök.

Nej, det ingår inte i polismans uppgift att i blindo röra sig i farlig zon.
Citera
2025-02-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Men han måste ju ha tagit jägarexamen och varit ute och jagat, trots sina bekymmer och diagnoser. Då måste han ju ha umgåtts med andra.

Kan ju vart så att han och någon i familjen var i samma jaktlag och att det satt på samma pass ihop. Skyddad från att behöva vara social med övriga.
Citera
2025-02-08, 16:56
Medlem
Finns det en insatsstyrka beredd i varje större stad i Sverige??
Citera
2025-02-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Socialtjänsten har allvarliga problem med sitt bemötande av sina klienter och det kan faktiskt leda till just precis sådana här situationer i absolut värsta fall. Det är inte alltid så trevliga byråkrater som jobbar där, utan de kan vara riktigt jävliga mot människor i kris. Det är naturligtvis ingen ursäkt för detta hemska som skett på något sätt, men kan vara en del av förklaringen.

Det är sannolikt ett kulturellt problem som de behöver jobba med. Kolla bara vad socionomerna sjunger under studenttiden. Låter inte helt normalt.

https://nyheteridag.se/sa-skamtar-blivande-socialhandlaggare-ett-felsteg-och-vi-tar-dina-barn/

Varje svensk stad har en socialtjänst, med sin alldeles egna kultur och uppsättning medarbetare. Det finns inget generellt sätt man blir bemött hos soc. Däremot har samtliga socialsekreterare att förhålla sig till dom lagar och politiska beslut som styr deras yrkesutövning. Det är det gemensamma.

Och det är dessutom rätt ovanligt med våld mot socialsekreterare. Betydligt mer våld mot personer som jobbat som utförare, typ lss och hvb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Alltså, den massmediala masspsykosen runt detta dåd. Den ene krönikören efter den andre driver narrativet att det var ett främlingsfientligt dåd, trots att det mesta tyder på motsatsen.Aftonbladet har idag publicerat en krönika där man hänvisar till TV4:s klipp som vore det sanningen. Ingen journalist tycks intresserad av den mindre godhietssignalerande berättelsen om en psykiskt sjuk man som övergetts av systemet.

Ingen journalist vågar då det till syvende och sist handlar om jobbet och den egna försörjningen.

Du får nog kolla i alternativ media.

Narrativet är toppstyrt och ligger just nu i main stream media som den våta filten den är.
Citera
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Men han måste ju ha tagit jägarexamen och varit ute och jagat, trots sina bekymmer och diagnoser. Då måste han ju ha umgåtts med andra.

Det kan jag inte uttala mig om. Bara för att han har jägarexamen så behöver han ju inte per automatik varit ute och jagat med andra jägare?
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Har han överhuvudtaget jagat?
Jag menar att en som är bevisligen en enstöring knappast är med i ett jaktlag.

Så han kunde sitta och beställa hem vapen bara genom att ha gjort jägarexamen?

Han måste väl ha skjutit någonstans i alla fall?
Citera
2025-02-08, 16:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jakt har man väl sagt hela tiden, eller?
Det är vad jag hört.

Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Inte framkommit, men baserat på vilken typ av vapen det var och bilder från hans barndom så skulle jag gissa på jaktlicens och att det även finns andra jägare inom familjen.
Ok. Bra.

Den/de som gav honom jaktlicens mår antagligen inte så bra idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Än så länge pekar ganska mycket på att det åtminstone är övervägande invandrare som skjutits. Samtliga 5 namngivna, plus minst 4 av 6 av dom skadade. Det räcker naturligtvis inte till att säga vad motivet var, men att skriva en krönika om att invandrare drabbats av terror är ju inte ett dugg konstigt.

Motivet är ju helt avgörande för hur dådet ska kategoriseras. Man skriver som om det fanns främlingsfientlighet med i bilden och lutar sig mot ett enda fabricerat bevis, dvs TV4:s klipp. Att han skjutit invandrare huvudsakligen kan lika gärna bero på att de råkar gå på KomVux oftare rent statistiskt. Om måltavlan var Soc – vars verksamhet fanns i samma fastighet – så hade offren oturen att befinna sig på fel plats helt enkelt. Varför skriker ingen krönikör om spåret med Soc? Jo, för att det inte passar det egna narrativet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Alltså, den massmediala masspsykosen runt detta dåd. Den ene krönikören efter den andre driver narrativet att det var ett främlingsfientligt dåd, trots att det mesta tyder på motsatsen.Aftonbladet har idag publicerat en krönika där man hänvisar till TV4:s klipp som vore det sanningen. Ingen journalist tycks intresserad av den mindre godhietssignalerande berättelsen om en psykiskt sjuk man som övergetts av systemet.

De struntar i den verkliga verkligheten och skapar en fiktiv verklighet i stället. En fikitv verklighet där det är invandrarna som är rädda för de farliga svenskarna.

Det som är sorgligt är att så många går på det. Det verkar som om om 99% av alla invandrare nu anser det bekräftat att detta var ett rasistdåd av en "ond svensk". Och att samhället nu står i skuld till dem. Även alla de gamla vanliga rödgrönrosa kvinnorna som gillade klimat-Greta och allt annat makten serverat dem anser väl nu samma sak.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Kan ju vart så att han och någon i familjen var i samma jaktlag och att det satt på samma pass ihop. Skyddad från att behöva vara social med övriga.

Då är jag åter mer intresserad av att veta hur resten av hans familj är. Fler med vapen alltså? Känns ju tryggt.
Citera
2025-02-08, 16:59
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det kan jag inte uttala mig om. Bara för att han har jägarexamen så behöver han ju inte per automatik varit ute och jagat med andra jägare?

Han måste väl ha skjutit någonstans någon gång i alla fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in