2025-02-08, 16:52
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkwater2018
Så han hade moderns efternamn är Simon mammans efternamn då hon är fransyska ?
Ja.
Citera
2025-02-08, 16:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Han måste väl ha varit medlem och aktiv i en skytteklubb? Vad säger dom medlemmarna om honom? Han kan ju knappst ha stått där varje vecka och hållt käften bara?

Beror helt på vad han hade för vapen. Man behöver inte vara aktiv i en skytteklubb för att inneha vapenlicens och vapen hemma. Kan inte uttala mig helt då jag inte är insatt i vilken vapen han hade. Att ha jaktvapen t.ex hemma är inget som kräver medlem i ngn skytteklubb i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Alltså, den massmediala masspsykosen runt detta dåd. Den ene krönikören efter den andre driver narrativet att det var ett främlingsfientligt dåd, trots att det mesta tyder på motsatsen.Aftonbladet har idag publicerat en krönika där man hänvisar till TV4:s klipp som vore det sanningen. Ingen journalist tycks intresserad av den mindre godhietssignalerande berättelsen om en psykiskt sjuk man som övergetts av systemet.

Än så länge pekar ganska mycket på att det åtminstone är övervägande invandrare som skjutits. Samtliga 5 namngivna, plus minst 4 av 6 av dom skadade. Det räcker naturligtvis inte till att säga vad motivet var, men att skriva en krönika om att invandrare drabbats av terror är ju inte ett dugg konstigt.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NerORupp
Ingen som vet riktigt. Olika bud har det varit och hela tiden så har polisen ändrat berättelsen. Lagt till saker och tagit bort saker. Som med vapen som de sa att se hade hittat gömda inne i skolan, förutom de som låg jämte GM. Sen försvann den nyheten.
Ok. Tack.

Hm... Det borde framkomma av vittnesmål och filmer.

Är det fortfarande okänt om han haft sportskyttelicens eller jaktlicens?
Citera
2025-02-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkwater2018
Så han hade moderns efternamn är Simon mammans efternamn då hon är fransyska ?

Ja dock typ 3 generationens (eller nått sånt) fransyska.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NerORupp
Vart tar röken vägen? Inga inifrån har sagt om något rök där inne. Tror detta är en ursäkt från polisens sida till varför de inte vågade gå in omgående. 130 poliser och ingen vågar gå in och stoppa mördandet. Detta är skandal.
Du funderar inte hur det kunde ha sett ut om 130 poliser gick in
Antal poliser har ju ingenting med detta att göra.
Alla poliser har någon överordnad och tar order från ledningscentral och befäl på plats.
Dom flesta som är där beordras inte att göra något mer än att hålla koll utomhus, hålla folk och media mm borta.
Sen finns det dom som är utbildade att göra annat, tex insatsstyrkan.
Dom som är först på plats inväntar order och kan inte bara kliva in. Speciellt inte när dom inte vet vad som händer och har en person som skjuter mot dom med gevär.
Dom hade förmodligen knappt behövt dra vapen i tjänst tidigare, eller i alla fall inte behövt skjuta i skarpt och pressat länge.
Det finns massor av omständigheter som gör att dom inte kan gå in.
Lägg till rök.
Brandlarmet gick inte för att polisen ljuger om röken.
Röken kan minska/försvinna med ventilationen efter en tid. Och han lär inte stått mitt i röken själv utan kanske kastat bengal/rökbomb vid ytterdörren.
Har du sett en bengal på ett idrottsevenemang, tex när idioter drar av en liten skitbengal i en ishall!? Tänk då i ett litet utrymme som korridor.
Så nej, det behöver inte va någon skandal alls att ingen av dom 130 poliser (var av ett fåtal är utbildade i för detta) går in och skjuter gärningsmannen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Nej, det är just det där som du uppfattar som Haha som jag hörde som vafan. Men det var ett editerat ljudklipp där dom hade höjt volymen och tagit bort bruset rejält. Det där när man hör en annan röst, lät som en kvinnoröst som svara "Aa, men rektorn har ju faktiskt sagt.." typ.
Nja jag urskiljer kvinnoröster där en först svarar ja till någon, kanske i telefon. Det blir tyst som om någon pratar sedan kommer det som påstås var gärningsmannen men det låter som en kvinna. Sedan hör jag en mansröst ...men... vafan?! Och sedan något som låter som ett autistiskt garv på så vis autistiska kan bryta deras tystnad med ett mittemellan ord och skratt. HAHA. Vissa gör så och många har när det inte har det verbalt (pratar sitt olämpliga skratt i ett haha) att de skrattar. Sedan skjuts det och iallafall en man träffas. Mycket möjligt han som utbrast "men vafan ?!" Man hör den sannolika mannens vrål och skräckslagna skrik från kvinnor efteråt.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/inappropriate-laughter

Citat:
Autism
In a 2021 study involving a focus group discussion, the parents of autistic children reported that they showed inappropriate emotional expressions, including inappropriate laughter. This could be because of differences in perception between autistic and allistic people. An autistic person, for example, might view a situation as funny when another person does not, or they might experience nervous laughter.

https://www.supportivecareaba.com/aba-therapy/autistic-laughter

Citat:
Inappropriate laughter is also a common type of autistic laughter. As we discussed earlier in this article, inappropriate laughter can occur when an individual laughs at something that is not typically considered funny or in response to a serious situation.

Finally, there is also stimming-related laughter. Stimming refers to repetitive behaviors such as hand flapping or rocking back and forth that are often exhibited by individuals on the autism spectrum. In some cases, laughing may be a form of stimming behavior and serve as a way for the individual to self-regulate their emotions.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Beror helt på vad han hade för vapen. Man behöver inte vara aktiv i en skytteklubb för att inneha vapenlicens och vapen hemma. Kan inte uttala mig helt då jag inte är insatt i vilken vapen han hade. Att ha jaktvapen t.ex hemma är inget som kräver medlem i ngn skytteklubb i alla fall.

Men han måste ju ha tagit jägarexamen och varit ute och jagat, trots sina bekymmer och diagnoser. Då måste han ju ha umgåtts med andra.
Citera
2025-02-08, 16:55
Medlem
Citat:
Hade Rickard egen mark?
Har han överhuvudtaget jagat?
Jag menar att en som är bevisligen en enstöring knappast är med i ett jaktlag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok. Tack.

Inte framkommit, men baserat på vilken typ av vapen det var och bilder från hans barndom så skulle jag gissa på jaktlicens och att det även finns andra jägare inom familjen.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok. Tack.

Jakt har man väl sagt hela tiden, eller?
Det är vad jag hört.
Citera
Medlem
Citat:
Hade Rickard egen mark?
Kanske var han bilateralt skriven på föräldrarnas mark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in