2025-02-08, 16:39
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är mycket som är knepigt i allt detta

Han måste väl ha varit medlem och aktiv i en skytteklubb? Vad säger dom medlemmarna om honom? Han kan ju knappst ha stått där varje vecka och hållt käften bara?
Citera
2025-02-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Jag hoppas att också IVO granskar vilken vård och stöd som getts i detta ärende. Varför har inte en personen fått hjälp att söka sjukersättning i stället för att pressa en person med två diagnoser genom att dra in allt ekonomiskt stöd. Inhumant…. Och har sannolikt pressat personen in i en psykos.
Ja verkligen. Jag hoppas att socialkontoret anmäler sig själva till IVO. Absolut.
Citera
2025-02-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Finns ju gott om semesterbilder så nog hade det kontakt.

Tyckte de senaste var från 2020? Uppfattade det inte som i närtid i vart fall, men jag kan ha misstagit mig.

Å andra sidan kan det ha varit ett snabbt förlopp, efter kommunicerat avslag om ersättning i dec/jan och att han har försämrats i anslutning till det.
Citera
2025-02-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NerORupp
Det där med röken komigen är du seriös? Varför nämner inga vittne som varit me i tv något om röken? Varför finns inga videos utifrån på röken? Vart tog röken vägen om det fanns inne i skolan? Såg du inte hur många människor som fanns utanför och ingen filmade röken?
Kanske för att GM rapporterats kasta rökgranater inomhus, det har ju rapporterats massvis om hur poliserna kom till brottsplats med stor rökutveckling inuti lokalerna det kan då svara på varför man inte såg röken utifrån.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Det rapporterades om kraftig rökutveckling vilket skulle öka risken för att beskjuta egen styrka och tappa bort sig i skolans alla möjliga korridorer och crevasser, samtidigt om man inte kan se GM eller överhuvudtaget inte befinna sig inuti komplexet pga rök så blir det en säkerhetsrisk ytterligare. Då dådet ägde rum vet man heller inte hur många förövare det pratas om, det kanske rapporteras om 1 men det går inte att ta något förgivet.
Det går att dividera om detta en miljon ggr och inte komma fram till något, det finns argument och föreskrifter för att det ska gå snabbare och att de gjorde så gott de kunde. Jag tycker man får godta att poliserna arbetade efter bästa förmåga. Sen får vi se vad utredningens slutsats blir.

Jag är övertygad om att man kommer fram till att inga formella fel begåtts.

Här kan man läsa om en trafikpolis som var bland de första på plats.

https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/

Han talar om just faran med att gå in i byggnad från flera håll och som dessutom är rökfylld.

Tänkvärt.

Citat:
Konceptet går inte ut på att gärningsmannen ska rikta om sitt våld och skjuta poliser i stället.
Senast redigerad av OY 2025-02-08 kl. 16:43.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Den producerar rök i en och en halv minut men röken ligger ju kvar mycket längre.

Japp, speciellt om han hade flera och på flera ställen.
Man kan inte se ett skit.
Kostar bara 99:- plus frakt.

https://www.frysenairsoft.se/tillbehor/granater/rokgranater/rokutvecklare-svart-90-sekunder/

Detta är filmat utomhus!
Rökgranater hos Frysen Airsoft
https://www.youtube.com/watch?v=jGIteraneic
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Han måste väl ha varit medlem och aktiv i en skytteklubb? Vad säger dom medlemmarna om honom? Han kan ju knappst ha stått där varje vecka och hållt käften bara?
Måste han? Det var väl jaktlicenser han hade?
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej du förenklar. Varningssignaler har varit tydliga och alla i hans familj har ignorerat vapentoken.

Dom har närt en massmördare och jag vill veta om psykiska sjukdomar och vapenlicenser i resten av familjen och släktet. Svaren finns där.
Inga föräldrar tror att ens barn ska bli massmördare.
Citera
2025-02-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag är inte direkt förvånad över händelsen i Örebro. Tror inte detta är sista gången heller. Folk blir trötta på utvecklingen i vårt land och det lär finnas fler sjuka personer som kanske sitter hemma och planerar. Det kommer garanterat hända igen. Politikerna har inte gjort sitt jobb. Dom har lyckats förstöra ett helt land.
Ja, tyvärr riskerar den stora uppmärksamheten dessutom trigga copycats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Precis som bland äldre som inte klarar av att köra bil så har ju läkaren en skyldighet att se till att körkortet dras in. På samma sätt borde ju människor som blir psykiskt instabila i längre tid flaggas hos polisen. Ser då polisen att vederbörande har vapenlicenser så kanske dessa borde pausas till man är friskförklarad igen.

Vilken grundskola har RA gått på och hur var omständigheterna där för honom? IG i mer eller mindre alla ämnen indikerar en enormt stökig miljö. Få människor är så dumma att de får IG i allt. Jägarexamen är kanske inte svårt men det är inte bara att gå in och hämta papperna.

Vill man få det till rasist-spåret av politiska skäl så städas och snyggas nog allt till rätt friskt just nu.

Idioten? Tycker rätt mycket talar för att den är en man som svikits av svenska samhället i 25 år. Hans föräldrar förefaller vara normala. Han själv IG i alla ämnena men klarar jägarexamen. Någonstans under skoltiden gick allt åt helvete för honom. Eftersom han inte varit utåtagerande tidigare, inte flaggad hos polisen, inga digitala spår så tycker jag allt talar för att samhället svikit honom.'

Slänger in en brasklapp om false slag för att regeringen vill försöka ta AR15 av folket. I första läget.

Allt det du skriver är rimligt. men med tanke på samhällsklimatet just nu så nöjer de flesta sig med "att han var en rasist" och så är det bra så.

Sen står vi där igen om x antal år när ett nytt dåd har skett och skrapar oss i huvudet över hur det kunde hända.

Det behövs stora reformer i hanteringen av psykiskt sjuka personer som hela tiden ökar i antal.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Nu har jag inte läst boken men jag menar att ignorera istället för att agera resultera i Sveriges kallblodigaste skolskjutning.

Hade man agerat i Richards fall så kanske skolskjutning hade inte skett?

Socialtjänsten har allvarliga problem med sitt bemötande av sina klienter och det kan faktiskt leda till just precis sådana här situationer i absolut värsta fall. Det är inte alltid så trevliga byråkrater som jobbar där, utan de kan vara riktigt jävliga mot människor i kris. Det är naturligtvis ingen ursäkt för detta hemska som skett på något sätt, men kan vara en del av förklaringen.

Det är sannolikt ett kulturellt problem som de behöver jobba med. Kolla bara vad socionomerna sjunger under studenttiden. Låter inte helt normalt.

https://nyheteridag.se/sa-skamtar-blivande-socialhandlaggare-ett-felsteg-och-vi-tar-dina-barn/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är övertygad om att man kommer fram till att inga formella fel begåtts.

Här kan man läsa om en trafpolis som var bland de första på plats.

https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/

Han talar om just faran med att gå in i byggnad från flera håll och som dessutom är rökfylld.
Sekunderar detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in