Citat:
Ursprungligen postat av
Rackebajsare
Ja, "vi" som diskuterar här i tråden.
Polisen hanterade verkligen allt exemplariskt, eller hur? Det tog över en timme att ta sig in i byggnaden, och de första på plats var ingripandepoliser, trafikpoliser och en buss med aspiranter. Är det en effektiv insats i dina ögon?
Att ha en sund skepsis mot myndigheter, särskilt i så pass allvarliga händelser, är inte detsamma som att sprida konspirationer. Historiskt har vi sett många exempel där första polisuttalandena inte varit hela sanningen, varför skulle just denna händelse vara ett undantag?
Du verkar helt avfärda möjligheten att det kan ha varit fler gärningsmän. Vad baserar du det på? Vittnesuppgifter är inte alltid entydiga, men om flera vittnen säger att "de skjuter" tolkar du det som ett språkligt misstag. Samtidigt accepterar du rakt av uppgiften att en ensam gärningsman ryckte i dörrar. Hur får du den logiken att gå ihop?
Jag säger inte att polisen gjorde allt perfekt. Det är jag fel person att ha koll på.
Men jag förstår om dom skickar vad dom har när larmet kommer och dom som är närmast kommer först.
Sen förstår jag också om man inte går emot någon som skjuter med gevär när jag själv har pistol.
Geväret kan ha bra pression på väldigt långt avstånd medan pistolen tappar pression redan efter 25-30 meter. När du tex tävlar med pistol gör du det på 25 meter, och då är du tävlingsskytt.
Och om man väljer att skjuta med pistolen, kanske på avstånd är risken större att man träffar fel än rätt. Är det dessutom flera personer där, fönster, dörrar osv så ska man inte skjuta då träffsäkerheten är rejält dålig och risken stor för rikoschetter osv. Att träffa honom dödligt blir väldigt svårt, speciellt utan ris för andra och sig själv.
Sen ska det ju också varit rök. Vad finns i röken? Är han ensam eller finns det fler hot, gisslan, förvirrade som springer omkring osv?
Det är väldigt mycket att ta hänsyn till på ett ögonblick. Dom flesta poliser har aldrig mött någon med vapen förut och ännu mindre behövt skjuta, och speciellt inte i ett så pressat läge bland folk, med hot och mot någon med gevär. Dessutom utifrån och in där fönster reflekterar medan han på insidan ser klart ut mot dom.
Att va skeptisk mot myndigheter (och framför allt media) ser jag inte som någon konstigt, tvärt om.
Jag avfärdar inte heller något, så insatt är jag inte.
Men sannolikheten är extremt liten att ingen av vittnena skulle reagera när dom får höra att det bara varit en gärningsman om dom vet att det varit fler.
Innan internet hade man kanske kunnat tysta vittnen ett tag men idag hade det läckt ut fort.
Dessutom tror jag det är stor chans att att man hör och säger saker fel, speciellt i paniksituationer. Lägg på dialekter och bristande språk så blir det lätt fel. Be en somalier förklara skillnad på den, dom, du osv under press, blir förmodligen fel bara när det ska sägas utan press.
Så här måste det inte vara men chansen är stor, tror jag.
Sen har jag svårt att tro att polisen skulle mörka sanningen om antal gärningsmän. Varför?
Ja om det var en politiskt mord, beställningsjobb osv så kanske men det tror vi väl ändå inte va?
Och där har vi även en orsak till varför allt tog tid. Allt skulle genomsökas för att utesluta flera gärningsmän.
Jag tycker också att det låter som det tog lång tid att söka igenom och att få ut alla, och det måste känts enormt länge för dom som satt där och väntade men jag tror att man gjorde vad man kunde för att va helt säkra på läget.
Ingen vill ta på sig ansvaret om något gått fel och då sitter alla säkrare där dom är.
Dessutom var det kanske inte helt enkelt hur man skulle få ut folk när det ligger lik och litervis med blod på golv och väggar.
Dom har ju bett folk att blunda för att ledas ut mm.
Men alla har rätt till sina tankar och teorier.
Vi får se vad polisen kommer fram till.
Det lär finnas mycket material som vi ännu inte fått se. Många som filmat, kanske övervakningskameror, fler vittnen och då inte minst dom skadade (och dom som han eventuellt skonade som det också finns rykten om) mm.
Men det lär dröja innan vi får detaljer. Kanske först i någon dokumentär i framtiden, om ens då.
Men mer än vad vi vet nu lär så klart berättas, som motiv, resväg, bakgrund osv. det kommer nog säga en hel del.
Bara vänta och se.