2025-02-08, 16:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Han är inte den förste eller siste som hamnar i denna situationen.

Det hela framstår som ett system för att utesluta och isolera vissa individer från samhället snarare än ett systemfel.

Hade man istället jobbat för att inkludera och låta individer bidra med sin arbetsförmåga i olika omfattning i statliga samhallsprojekt kan det också vara utslussning i riktiga arbetslivet med rätt support.

Alla studier påvisar dessutom att långtidsarbetslöshet ger ökad psykisk ohälsa.

Indragen ersättning var att helt slå undan fötterna helt.

Var finns hjälpen?

Exakt det jag är inne på. Hjälpen ifrån myndigheterna är obefintlig.
Då byggs det upp frustration.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Så 130 poliser tar en timme på sig att gå igenom skolan, men GM klarade det på 10 minuter?

Sprang han då eller ?
Det vet jag inte. Jag var inte på plats. Men det är väl inte otänkbart att han sprang men mer troligt är att han placerade sig i en korsning mellan korridorerna och sköt utefter dessa. Sxton påskjutna hinner han klara av på fyra minuter om det var folk i korridorerna.

Av vad som rapporterats sköt han alltså inte oavbrutet i en halvtimme.

Mycket beroende på att de flesta hade låst in sig eller flytt lokalerna.

Nu hoppas jag att FU blir offentlig så att vi verkligen får veta hur tidslinjerna ser ut men att han ska ha skjutit under en halvtimme är nys.
Citera
Medlem
Trådsammanfattning - Del 4
• 13:50 ”TUK” uppger, med hänvisning till P4 Örebro, att polisen bekräftar att "flera personer skjutits". ”Trojan” skriver ”(Minst?) fyra personer skjutna, bekräftat av polisen”. Enligt ”Pelota” uppger NA att fyra är skjutna.
• 13:53 ”ironiq” frågar efter källa till ett påstående postat av ”matgeekpedofilen”. I påståendet lämnas namnet på en person som sägs vara gärningsman. Namnet är felaktigt och originalinlägget är borttaget av admin.
• 13:54 ”maxatdunder” menar att automatvapen på en skola drar tanken till terror direkt, absolut inte gängrelaterat som någon surrat om.
• 13:55 ”GoteborgU” och ”JustTrolling” hänvisar till polisen som nu uppger att fem är skjutna.
• 13:56 ”supportsverige” tycker det är sjukt hur lite info som finns ute. Enligt ”userrname” ryktas det att GM går under namnet "Snake". ”Richmoney” skriver ”p4 en maskerad person gick in i skolan. Detta tyder på att det är en utomstående svensk högerextremist”.
• 13:57 ”EhudBarak” redogör för sin spaning som säger att en isolerad och mentalt ostabil ung vit man mellan 18-21 har skjutit några negrar/araber.
• 13:58 ”tomyhockey” undrar om det kan vara hämnden på Salwan koranbrännaren. ”Trojan” tycker det är riktigt allvarligt att flera personer är skjutna och ingen person gripen än.
• 13:59 ”DeVaLaGott88” skriver bla att ”nu stormar polisen skolan tydligen”. ”SDless” menar att det är helt otroligt att polisen måste vänta så länge med att storma skolan.
• 14:02 ”NisseNyfiken” undrar om det är så att det är en svensk kille som flippat ut och rensat upp bland utlänningar för att han fick nog av importen eller om det bara är ett rykte. ”Buster34”, MarkofTheBeast” och ”MentalKristid” skriver att (minst) en är skjuten i huvudet. ”MentalKristid” hänvisar till Ekot som intervjuade en man på plats.
• 14:05 ”CeceDrake” berättar att det ligger en förskola precis bredvid Risbergska skolan.
• 14:06 ”kvarndiket” meddelar att Expressen skriver att gärningsmannen skjutit sig.

Del 3: (FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)
Senast redigerad av Refraktor 2025-02-08 kl. 16:25.
Citera
2025-02-08, 16:21
Medlem
Citat:
Det var 130 poliser på plats.
Det tog en timme innan skolan var säkrad.

Borde 130 poliser kunna säkra en skola snabbare än så, genom att t ex använda flera av ingångarna och inte alla gå på rad som ett lämmeltåg genom en ingång?

- Skolan är 17 000 kvm
- Detta är lika stor yta som ~2.5 fotbollsplaner
- Tillskillnad från en fotbollsplan är inte detta en öppen yta, utan snarare väldigt många små utrymmen.
- 130 på plats betyder inte att det finns 130 på plats man kan skicka in i byggnaden.
- Rätt kompetens krävs (hade dom skickat in ett gäng aspiranter så kan jag lova att vi skrikit högt också)
- Rätt utrustning krävs
- Fler kräver mer koordination. Spec om de aldrig tränat innan. Snarare skickar man in mindre lag/team på 4-8 pers som har rätt kompetens, rätt utrustning, har tränat/erfarenhet ihop och är vana att kommunicera med varandra medans avsökning sker.

Jag tycker personligen inte att 1 timme är lång tid under de omständigheter som gällade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Viss info får man ju från detta:

” Trafikpolisen Peter har precis ätit lunch när all radiotrafik bryts och ett prioanrop går ut – 112 blir nedringda om skottlossning på en skola. Han och kollegan kör mot Risbergska och blir en av de första patrullerna på plats, berättar han för Polistidningen.
Där möts de av kollegor som hjälper svårt skadade, samtidigt som de hör på polisradion att den första patrullen är under beskjutning. Kort därefter fylls skolan av rök. Det dröjer en timme från att det första larmsamtalet kommer in till att gärningsmannen lokaliseras. Ingen av de 130 poliserna på plats skjuter mot honom.
Agerandet har ifrågasatts, men Peter menar ändå att de kollegor som var först på plats avbröt gärningsmannen och räddade ett okänt antal liv.
– Det är alltid lätt att sitta på läktaren och komma med goda råd. Men jag är hundra procent övertygad om att alla poliser på plats gjorde allt de kunde så fort de bara kunde.”

https://omni.se/peter-var-en-av-de-forsta-poliserna-pa-plats-latt-att-kritisera-fran-laktaren/a/KMXxV5

Spontant undrar man lite VAD dessa 130 poliser gjorde under en timme.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vill man så kommer man åt, det är väldigt enkelt. Bara att gå in på valfri twitteranvändare som man misstänker är utländsk o du har mycket skit att läsa. Funkar i 9/10 fall.

"Valfri twitteranvändare" är inte så valfri om man inte förstår hur cookies, spårare och algoritmerna fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander
Undrade själv så jag googlade fram denna prisbild:

Hagelbössan Mossberg, 15 000 kr

Hagelbössa Winchester 1300 , 5000 kr

Browning halvauto 30-06, 20 000 - 30 000 kr

Ruger halvauto .22, 5 000 - 10 000 kr

Och begagnatpriser, kollade du dom?
Citera
2025-02-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Om inte individen tar kontakt med psykvården själv så måste Soc åtminstone försöka att få individen att så göra om de ser ett stort behov av det, att lika detta fall med GM bara dra in pengarna och lägga honom i högen avslutat är sinnesjukt. Nu försvarar det inte på ngt sätt hans handling, den är givetvis ändå lika jävla förkastlig, dock hade den mest troligt kunnat förhindrats.

Socialtjänsten har tyvärr inte den kompetensen. De som ev har det har blivit känslokalla eller hindrats utöva sin kunskap
Citera
2025-02-08, 16:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Så 130 poliser tar en timme på sig att gå igenom skolan, men GM klarade det på 10 minuter?

Sprang han då eller ?

GM och poliser har olika ärenden och därför blir deras gångstilar olika.
Citera
2025-02-08, 16:23
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Vad menar du? Han har flippat och triggats av sin indragna försörjning. Mått psykiskt säkert jättedåligt. Inte sett någon utväg. Det är väl det som har föranlett det. Människor kan göra hemska saker när de hamnar under en stress de inte kan hantera. Kanske hamnat i en psykos rent av.

Nej du förenklar. Varningssignaler har varit tydliga och alla i hans familj har ignorerat vapentoken.

Dom har närt en massmördare och jag vill veta om psykiska sjukdomar och vapenlicenser i resten av familjen och släktet. Svaren finns där.
Citera
2025-02-08, 16:23
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Ja, "vi" som diskuterar här i tråden.

Polisen hanterade verkligen allt exemplariskt, eller hur? Det tog över en timme att ta sig in i byggnaden, och de första på plats var ingripandepoliser, trafikpoliser och en buss med aspiranter. Är det en effektiv insats i dina ögon?

Att ha en sund skepsis mot myndigheter, särskilt i så pass allvarliga händelser, är inte detsamma som att sprida konspirationer. Historiskt har vi sett många exempel där första polisuttalandena inte varit hela sanningen, varför skulle just denna händelse vara ett undantag?

Du verkar helt avfärda möjligheten att det kan ha varit fler gärningsmän. Vad baserar du det på? Vittnesuppgifter är inte alltid entydiga, men om flera vittnen säger att "de skjuter" tolkar du det som ett språkligt misstag. Samtidigt accepterar du rakt av uppgiften att en ensam gärningsman ryckte i dörrar. Hur får du den logiken att gå ihop?
Jag säger inte att polisen gjorde allt perfekt. Det är jag fel person att ha koll på.
Men jag förstår om dom skickar vad dom har när larmet kommer och dom som är närmast kommer först.
Sen förstår jag också om man inte går emot någon som skjuter med gevär när jag själv har pistol.
Geväret kan ha bra pression på väldigt långt avstånd medan pistolen tappar pression redan efter 25-30 meter. När du tex tävlar med pistol gör du det på 25 meter, och då är du tävlingsskytt.
Och om man väljer att skjuta med pistolen, kanske på avstånd är risken större att man träffar fel än rätt. Är det dessutom flera personer där, fönster, dörrar osv så ska man inte skjuta då träffsäkerheten är rejält dålig och risken stor för rikoschetter osv. Att träffa honom dödligt blir väldigt svårt, speciellt utan ris för andra och sig själv.
Sen ska det ju också varit rök. Vad finns i röken? Är han ensam eller finns det fler hot, gisslan, förvirrade som springer omkring osv?
Det är väldigt mycket att ta hänsyn till på ett ögonblick. Dom flesta poliser har aldrig mött någon med vapen förut och ännu mindre behövt skjuta, och speciellt inte i ett så pressat läge bland folk, med hot och mot någon med gevär. Dessutom utifrån och in där fönster reflekterar medan han på insidan ser klart ut mot dom.

Att va skeptisk mot myndigheter (och framför allt media) ser jag inte som någon konstigt, tvärt om.
Jag avfärdar inte heller något, så insatt är jag inte.
Men sannolikheten är extremt liten att ingen av vittnena skulle reagera när dom får höra att det bara varit en gärningsman om dom vet att det varit fler.
Innan internet hade man kanske kunnat tysta vittnen ett tag men idag hade det läckt ut fort.
Dessutom tror jag det är stor chans att att man hör och säger saker fel, speciellt i paniksituationer. Lägg på dialekter och bristande språk så blir det lätt fel. Be en somalier förklara skillnad på den, dom, du osv under press, blir förmodligen fel bara när det ska sägas utan press.
Så här måste det inte vara men chansen är stor, tror jag.
Sen har jag svårt att tro att polisen skulle mörka sanningen om antal gärningsmän. Varför?
Ja om det var en politiskt mord, beställningsjobb osv så kanske men det tror vi väl ändå inte va?
Och där har vi även en orsak till varför allt tog tid. Allt skulle genomsökas för att utesluta flera gärningsmän.
Jag tycker också att det låter som det tog lång tid att söka igenom och att få ut alla, och det måste känts enormt länge för dom som satt där och väntade men jag tror att man gjorde vad man kunde för att va helt säkra på läget.
Ingen vill ta på sig ansvaret om något gått fel och då sitter alla säkrare där dom är.
Dessutom var det kanske inte helt enkelt hur man skulle få ut folk när det ligger lik och litervis med blod på golv och väggar.
Dom har ju bett folk att blunda för att ledas ut mm.

Men alla har rätt till sina tankar och teorier.
Vi får se vad polisen kommer fram till.
Det lär finnas mycket material som vi ännu inte fått se. Många som filmat, kanske övervakningskameror, fler vittnen och då inte minst dom skadade (och dom som han eventuellt skonade som det också finns rykten om) mm.
Men det lär dröja innan vi får detaljer. Kanske först i någon dokumentär i framtiden, om ens då.
Men mer än vad vi vet nu lär så klart berättas, som motiv, resväg, bakgrund osv. det kommer nog säga en hel del.
Bara vänta och se.
Citera
2025-02-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
jag har väl aldrig sagt att dom inte visste? jag har sagt att de inte gick ut och bekräftade hans identitet förrän identifieringen med dna mm var klar! Det är en jäkla skillnad. Men jag förstår att är man lågbegåvad är det svårt att fatta. Clown på dig du.
Dom visste och gav informationen till media nej att polisen själv inte gick ut på sin hemsida och bekräftade är jag med på. Betyder fortfarande inte att någon polis på plats berättat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in