2025-02-08, 16:24
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eScapeGoat
Nej. Hon kunde ha stått utanför skolan, i säkerhet och gett polis och räddningstjänst viktig information, nycklar osv och varit tillgänglig på plats.

Ingen begär att Ingela Bäck Gustafsson skulle ha spelat hjälte. Verkligen inte. Men det är stor skillnad att springa all världens väg, rulla in sig i en filt, mysa med en kaffe och tycka synd om sig själv istället för att vara en resurs som skolans högste ledare.

Myrorna ligger bredvid skolan, precis där polis och räddningstjänst stod. Dom hade givetvis kontakt med rektorn. Lägg ner ditt hat nu.
Citera
2025-02-08, 16:24
Medlem
Rackebajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Var skulle övriga skyttar ha tagit vägen då menar du? Hoppat ut genom nåt fönster?

Nej, du är nog fast i en konspirationsteori nu. Jag är säker på att han agerade ensam.

Att säga att fler gärningsmän är omöjligt bara för att vi inte vet exakt hur de skulle ha lämnat platsen är en märklig argumentation. Om det fanns fler gärningsmän, hade de kunnat försvinna på flera sätt. Smälta in bland elever och personal, lämna via en annan utgång, eller ja, till och med genom ett fönster beroende på situationen. Polisen har missat gärningsmän förr, så varför skulle det vara omöjligt här?

Att ställa frågor är inte konspirationsteorier – det är kritiskt tänkande.
Citera
2025-02-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej du förenklar. Varningssignaler har varit tydliga och alla i hans familj har ignorerat vapentoken.

Dom har närt en massmördare och jag vill veta om psykiska sjukdomar och vapenlicenser i resten av familjen och släktet. Svaren finns där.

Och jag delar inte din uppfattning. Jag vet inte vilka varningssignaler du menar? Tidigare ostraffad. Verkar inte ha stört någon och ville bli lämnad i fred.
Citera
2025-02-08, 16:26
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Så 130 poliser tar en timme på sig att gå igenom skolan, men GM klarade det på 10 minuter?

Sprang han då eller ?
Antar att alla 130 poliser inte har behörighet eller order om att söka av.
Insatsstyrkan (hur stor den nu är) lär ha varit dom som sökt efter som man inte vetat om det fanns fler hot osv. Övriga har fått observera utifrån och tagit hand om annat.
GM har fritt fram och ingen att ta hänsyn till när han går omkring medan polis ska göra sitt sök säkert för både sig själva och andra dom kan stöta på.
Citera
2025-02-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Och begagnatpriser, kollade du dom?
Garanterat en annan prisbild för 11 år sedan när han fick licenserna.
Citera
2025-02-08, 16:27
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Myrorna ligger bredvid skolan, precis där polis och räddningstjänst stod. Dom hade givetvis kontakt med rektorn. Lägg ner ditt hat nu.
Jag vidhåller att hon skulle stått sida vid sida med insatsledaren för att vara en resurs.

Det hade inte riskerat hennes säkerhet ett dugg.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Polistidningen kommer med intressant information:

"https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/"

Peter är trafikpolis:

" Utan att kunna svära på det så tror jag att vi är bland de 10–15 första enheterna på plats."

det låter mycket, att hela 10-15 enheter var på plats.

Jag fick intrycket av att det bara var några trafikpoliser, några aspiranter och några vanliga poliser.

"Samtidigt hör Peter på radion att den första patrullen på plats har gått in i byggnaden och är under beskjutning.
– Vi har ingen aning var den patrullen befinner sig men tolkningen är att de är ganska nära entrén. "

Poliser bör väl kunna tala om för andra poliser vart dom befinner sig?

I så fall kan man ju inte säga att man inte har nån aning, vilket han iofs inte gör då han också säger att han tolkar det som det är ganska nära entrén.

"Kort efter hör vi på radion att det är rökutveckling inne i skolan."

Vilket rimligen borde ha varit en begränsad del av skolan, skolan är ju som bekant stor.

"Varför går inte du och kollegan in i byggnaden?
– Vi kan inte ha poliser som går in från olika håll i en rökfylld byggnad då är det en överhängande risk att vi skjuter varandra. "

Igen, ingen kommunikation mellan poliser.

Nog måste det förekomma att poliser går in från två olika håll utan att det för den sakens skulle innebär att man skjuter ihjäl varandra?

"Enligt Peter behöver det finnas poliser utanför byggnaden också i en sådan här situation. Alla kan inte gå in för att söka gärningsmannen."

Nu var det ju 10-15 enheter på plats. Så då kan man väl knappast påstå att det inte fanns personal för både utanför och inne i byggnaden...

"– Är vi skyldiga att gå in i en lokal där det pågår dödligt våld? Svaret vi har fått är att det är upp till varje polis att bestämma själv. "

LOL så det kan alltså polisen bestämma själv.

"vadå förekommer det våld? hmm näää ja känner inte för att gå in... pass på den!"
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ledarskribenten på Aftonbladet går nu ut med någon teori om att GM typ formats omedvetet av ett främlingsfientligt samhälle och hänvisar också till att han ska ha skrikit "Ni ska ut ur Europa".

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/bm6Jbl/kanslan-i-samhallet-fore-orebrodadet-som-i-en-tryckkokare

Trodde det där med "ut ur europa" var dementerat. Ska ju varit någon anställd som ropat "ni ska ut allihopa" , en uppmaning att komma bort från gärningsmannen.

Tycker själv inte att ordvalet låter särskilt sannolikt om dådet skulle haft invandringsfientligt motiv.
Personer med den typen av åsikter föredrar att prata om nationalstaten - Sverige. "Ut ur Sverige!!!" Hade varit mer sannolikt, men det är nog inte ens gärningsmannen man hör.
Citera
2025-02-08, 16:28
Medlem
Fortfarande bara namn på döda invandrare släppta av media, allt för att spela rasistkortet in i det sista.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Intill hans kropp låg tre jaktvapen, ett tiotal tomma magasin och en stor mängd oanvänd ammunition.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-utreder-om-rickard-andersson-bestallde-rokgranater/
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Och jag delar inte din uppfattning. Jag vet inte vilka varningssignaler du menar? Tidigare ostraffad. Verkar inte ha stört någon och ville bli lämnad i fred.

Vapenlicencerna kanske? Tyckte hans familj att den mest instängda knepiga passade bra med vapen i sin lägenhet mitt i stan?
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
GM och poliser har olika ärenden och därför blir deras gångstilar olika.

GM beskrivs som att han gått lugnt tillväga och inte sagt ett ord under skjutningarna enligt åtminstone ett vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in