2025-02-08, 16:06
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror inte RA "hoppade över" vissa elever, utan snarare att efter dom första skottsalvorna så var han eventuellt tvungen att samla sig. Personerna som hjälpte vaktmästaren kan ha tolkat detta som att han "skonade" dom, men jag tror det inte var medvetet så mycket som att han var överväldigad av att faktiskt ha begått dådet.

Av att döma - och så jag förstår planlösningen - så finns det en toalett nära entrén som han bytte om i. Tvärs över från dessa toaletter finns en lektionssal, där dessa oturliga USK-studenter var och de blev hans offer av en ren slump snarare än medvetet urval. Jag gissar på att han kanske i sitt huvud hade tänkt sig att begå fler mord innan dådet, men som sagt så är det en viss skillnad på att tänka det och den faktiska verkligheten.

Jag tror personligen att det här var ett rent självmordsuppdrag - gör någonting så hemskt och avskyvärt att han måste begå självmord. Det är åtminstone så jag tolkar många av dessa dåd som inte har tydliga ideologiska motiv.

Mycket intressanta teorier, skulle inte förvåna mig om detta i mångt och mycket stämmer.
Citera
2025-02-08, 16:07
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Kvinnan fick sparken för hon försökte agera.
Hur försökte hon agera i relation till Rickards problematik ?
"social fobi" är en tråd sanning.
Citera
2025-02-08, 16:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Ulf Kristersson: "Jag förstår rädslan bland invandrare"

Var har förståelsen för svenskars rädsla funnits de senaste 20 åren? Skjutningar, rån, gruppvåldtäkter, sprängningar.

NU spelas etnicitetskortet, när det dessutom inte ens finns något motiv än.

Det är så svenska samhället är uppbyggt.

Invandrare kan spränga sönder vår infrastruktur, hugga till döds ICA-arbetare, köra in i folksamlingar och gruppvåltda utan att ett ögonbryn lyfts.

Men när en svensk begår ett illdåd som sker typ i 1 gång per 10 fall då är det världens ände och man målar upp svenskar som världens farligaste nationalitet.
Citera
2025-02-08, 16:09
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Bra för dig, jag vet att man inte ska dra alla över en kam. Men när allt man ser på sociala medier är hat mot ens ursprung så händer något inom en. Tänk dig att se rasistiska inlägg på TikTok, Twitter osv hela tiden, varje dag av folk med utländsk bakgrund. Inte så man känner att jävlar vad jag vill vara i minoritet med dom!

Använder samma plattformar och ser ingenting av det du beskriver?

Vad gör jag annorlunda?
Citera
2025-02-08, 16:10
Medlem
Är det någon av er som följer Helgstudion idag?

Jag har full förståelse för detta fruktansvärda brott och polisen och sjukvårdens insatser. Men vad håller polisen på med nu? Nu är det bara ett ältande om deras krisbearbetning och de trauma som de har varit med om. Det känns mest som flum för att inte svara på varför identifiering och stormningen av skolan tagit sådan orimlig tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Ja, "vi" som diskuterar här i tråden.

Polisen hanterade verkligen allt exemplariskt, eller hur? Det tog över en timme att ta sig in i byggnaden, och de första på plats var ingripandepoliser, trafikpoliser och en buss med aspiranter. Är det en effektiv insats i dina ögon?

Att ha en sund skepsis mot myndigheter, särskilt i så pass allvarliga händelser, är inte detsamma som att sprida konspirationer. Historiskt har vi sett många exempel där första polisuttalandena inte varit hela sanningen, varför skulle just denna händelse vara ett undantag?

Du verkar helt avfärda möjligheten att det kan ha varit fler gärningsmän. Vad baserar du det på? Vittnesuppgifter är inte alltid entydiga, men om flera vittnen säger att "de skjuter" tolkar du det som ett språkligt misstag. Samtidigt accepterar du rakt av uppgiften att en ensam gärningsman ryckte i dörrar. Hur får du den logiken att gå ihop?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Blodet i mig får att koka när jag läser det här och man utgår fortfarande från att det bara är en GM. Skolan är så pass stor på grund av det är markplan, så om kroppar är utspridda över hela byggnaden, så ska GM ha varit tvungen att konstant springa samtidigt siktat mot allt han såg, för att hinna med, 10 döda låter extremt fuffens iså fall.

Det var ett blodbad i huvudkorridoren, som är i anslutning till entrén, som var utspritt över hela längan.

Hur lång tid hade han på sig.. en timme där inne? vart fan var polisen kan man ju undra..
Citera
Medlem
En tanke gällande skotten som skette ca 30 minuter senare.

- Först på plats runt 7 min efter inkommet larm.
- Insattstyrka med rätt utrustning (rök dyka) anläder ca 20 minuter senare (totalt 27 min efter inkommet larm)

Är det bekräftat att polisen blev beskjuten innan de som kunde rökdyka gick in? Eller var de dem med denna typ av utrustning som blev beskjutna?

Om de är det senare så är en potentiell teori att beskjutningen 30 min senare var när polis beskjöts samt när MGM sköt sig själv. Vad gjorde han då under dessa 30 min isof? Gissningsvis (iom autism) väntade (kanske efter att ha "gjort det han tänkt sig/uppnåt mål" potentiellt skjuta upp ett specifickt soc rum), oförmögen till handling och gå ut och möta det som fanns där ute, och istället kände sig "tvingade" att aggera när det som fanns där ute kom in. (Försöker formulera mig i de ångest tankar som ofta kan vara förkommande hos de med NPF).

Men om vi går åt det andra hållet. Och säger att det inte var som beskivet ovan. Då har vi 30 minuter av tystnad från en MGM som har tillräckligt mycket ammonition med sig för att skjuta sönder första bästa låsta dörr och kliva in (inte super effektivt, men han hade åstakommit "mer" om det hade vart hans mål).

En annan tanke är att Polisen väldigt tidigt uttalande sig om att det inte fanns några ideologiska motiv. Detta långt innan man identifierat offer på en skola med många invandrare, och långt innan man hunnit kolla MGM's datorer m.m. Om vi skulle utgå från att detta uttalande visar sig vara helt korrekt att göra. Då finns det bara ett tänkbart scenario i min mening. Majoriteten av döda fanns på en plats, en överlevande i nära anslutning till denna plats gav en vittnesuppgift ex socialtjänsten skulle mötas på plats X 80% av död hittades i närheten av X och person Y vittnar om att MGM skrek att han inte kan jobba.

Min hypotes just nu är då följande, då jag finner det mest troligt med det uppgifter som hitills finns: MGM hade ett tydligt mål i bygnaden. Han gick dit och orsakade störst skada, på väg dit eller på väg där ifrån så strök några med i korridorerna som fyllde de kriterier han hade.
Citera
2025-02-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Så du tror att han inte sköt nånting under den timme som gick från att polisen kom till platsen och att dom hittade honom, trots att han döda låg utspridda över stora ytor?

Att han först gått runt i hela skolan och skjutit, sen sett polisen och gått tillbaka in och gått till samma ställen han varit på tidigare och redan skjutit på och inte skjutit ytterligare skott?
Nej han verkar ha slutat efter att han slängt iväg några skott mot polisen.

Visserligen säger vittnen att de hört skott en halvtimme senare men det är troligen då han skjuter sig själv.

Det säger sig självt att de flesta satte sig i säkerhet efter de första tio minuterna av skjutande.
Citera
2025-02-08, 16:12
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det var väl länge sen han tog sin jägarexamen? På bilderna från resorna - som verkar vara med familjen - är han i regel ensam. Han beskrivs som helt isolerad helt utan vänner. Hade luva i skolan under vilken han gömde sig och handen för munnen.

Mycket som talar för att han bla just led av extrem social fobi.

Jag har lidit av extrem social fobi hela livet och skulle aldrig göra vad den här austistiska personlighetsstörda incel gjorde.

Det ligger en hund begraven här och jag skulle gärna se kartläggning av hans föräldrar och syskon. Jag tror att hela familjen är skeva i skallen.
Citera
Medlem
Ledarskribenten på Aftonbladet går nu ut med någon teori om att GM typ formats omedvetet av ett främlingsfientligt samhälle och hänvisar också till att han ska ha skrikit "Ni ska ut ur Europa".

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/bm6Jbl/kanslan-i-samhallet-fore-orebrodadet-som-i-en-tryckkokare
Senast redigerad av Florman 2025-02-08 kl. 16:15.
Citera
Medlem
eScapeGoats avatar
Den fega rektorn Ingela Bäck Gustafsson flydde först av alla till närliggande Myrorna. Där satt hon och myste bakom låsta dörrar med filt och fika.

Sanslöst.

Hon hade kunnat möta upp polispatrullerna. Gett dom huvudnycklar. Gett dom information om lokalerna, tex karta. Svara på frågor från räddningspersonalen. Hon hade kunnat ringa informationssamtal till kollegor som inte är på skolan.

Nej, hon stack först av alla och gjorde sig oanträffbar.

Fy fan.
Citera
2025-02-08, 16:13
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej han verkar ha slutat efter att han slängt iväg några skott mot polisen.

Visserligen säger vittnen att de hört skott en halvtimme senare men det är troligen då han skjuter sig själv.

Det säger sig självt att de flesta satte sig i säkerhet efter de första tio minuterna av skjutande.

Så 130 poliser tar en timme på sig att gå igenom skolan, men GM klarade det på 10 minuter?

Sprang han då eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in