2025-02-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersilverhaze420
Ca 15-25 0000kr st. + all ammunition mm.
Ja det stämmer nog men han kan ha köpt dem begagnade. Då är de inte lika dyr.
Citera
2025-02-08, 12:42
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Sent svar, men du är något på spåren här. Dessa stora centraliserade enheter, skolor, sjukhus är säkerhetsrisker i sig. Men ingen tycks ha uppmärksammat detta.

Jag sade det tidigare i den här tråden...
(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)
Men det var väl kanske inte vad du menade.
Jag tycker i alla fall, precis som jag själv skrev, att detta är en fråga som borde lyftas på allvar. Stora enheter är problematiska på många vis, inte bara ur säkerhetssynpunkt.
Citera
2025-02-08, 12:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hur förenar du det med:

“Give me the child until he is seven, and I will give you the man.” The phrase, frequently misattributed to Ignatius of Loyola who founded the order of the Jesuits, was actually first uttered by Aristotle who believed in the power of education and environment to shape character and reason.
Det absolut största problemet är enligt min uppfattning alla de människor inom olika verksamheter som aktivt arbetar med att dölja fel och brister bakom floskler och värdegrunder samtidigt som de som invänder motarbetas med mobbing och maktmissbruk.

Sådana människor finns enligt min erfarenhet i stora mängder inom politiken, politiskt styrda verksamheter och medierna. De skapar och bevarar en vidrig tystnadskultur där andra människor skräms till tystnad och lydnad.

Jag uppfattar att detta är störda människor som mycket väl kan ha formats i tidig ålder. Det som är så märkligt är att det är så många och att de beter sig så likartat. Jag tolkar det som att beteendet även formas under hela livet genom vissa (ej naturvetenskapliga) utbildningar och umgänge med likasinnade.

För att nu koppla detta till tråden så är socialtjänsten och psykiatrin två områden där dessa människotyper är mycket dominerande. Jag vågar påstå att både socialtjänsten och psykiatrin samt tillsynsmyndigheten IVO är så dysfunktionella att de helt har satt rättssäkerheten, patientsäkerheten och demokratin ur spel. Det är ett mycket stort politiskt samhällsproblem som berör alla medborgare eftersom konsekvenserna i slutändan är direkt livsfarliga för allmänheten.

Drabbade patienter/brukare som drivs tillräckligt långt in i vanmakt bryter förr eller senare samman. Konsekvenserna kan bli oerhört allvarliga. Sverige verkar inte ha lärt sig ett dugg av dådet i Almedalen 2022.

I slutändan handlar det alltså om att stora mängder dysfunktionella människor har fått makten inom hela statsapparaten och medierna. Så länge dessa får vara kvar är de problem som de skapar olösliga eftersom de varken kan eller vill lösa problemen.
Citera
2025-02-08, 12:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är riktigt.

Min tanke har varit, allt sedan jag läst in mig om GM, är att men borde ha legala medel att tvinga den här typen av gravt självdestruktiva personer till vård.

Jag har fått mycket kritik för det men om man för ett leverne som till sist gör att man blir utblottad och eventuellt hemlös, är man en fara för sig själv och borde kunna sys in på LPT.
Du har nu propagerat för tvångsvård i flera inlägg. Har du någon aning om hur psykiatrin fungerar i Sverige?
Citera
2025-02-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har nu propagerat för tvångsvård i flera inlägg. Har du någon aning om hur psykiatrin fungerar i Sverige?
Ja jag har flera familjemedlemmar som arbetar, eller har arbetat inom psykiatrin.

Finns det problem bör politikerna åtgärda dem.

Ett av problemen är att bara en del tillstånd där individen är en fara för sig själv, kvalificerar för LPT.
Citera
2025-02-08, 13:03
Medlem
tantrs avatar
Gissa vem TV4 har intervjuat ang. denna händelse:
https://vm.tiktok.com/ZGdUUxNsY/
Citera
2025-02-08, 13:05
Medlem
Jag trodde alla i Sverige var svenskar?
Citera
2025-02-08, 13:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja jag har flera familjemedlemmar som arbetar, eller har arbetat inom psykiatrin.

Finns det problem bör politikerna åtgärda dem.

Ett av problemen är att bara en del tillstånd där individen är en fara för sig själv, kvalificerar för LPT.
Du är ju helt verklighetsfrånvänd. Du har uppenbarligen dels ingen aning om vilka problem som finns, dels ingen aning om vem som är ansvarig för vad inom vården. Sådana som du är farliga för ni propagerar för sådant som ni inte begriper.
Citera
2025-02-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är ju helt verklighetsfrånvänd. Du har uppenbarligen dels ingen aning om vilka problem som finns, dels ingen aning om vem som är ansvarig för vad inom vården. Sådana som du är farliga för ni propagerar för sådant som ni inte begriper.
Jag begriper nog mer än du, i alla fall.

Sådana här individer ska inte kunna fortsätta att vara en fara för sig själva.
Citera
2025-02-08, 13:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri

Detta visar hur ointressant det är att läsa texter av parti- eller ideologiskt förankrade skribenter, de redovisar sin "sanning" utifrån politisk vision snarare än fakta. I fallet med skjutningen i Örebro är det vänsterskribenter som gör bort sig i andra fall kan det vara andra. Poängen är att om man utgår från en politisk ideologi i sina ståndpunkter blir det man skriver ointressant för alla med undantag av släkt, vänner samt redan frälsta.

Vilket leder längre fram leder till skador i samhället som inte går att rätta till.

En summering av gärningsmannens historik knuten till hans psykiska ohälsa. Gärningsmannens diagnoser (autism och troligtvis även ADD med mera) får sin debut när han går i sjuan. Då blir han mutist (slutar prata) och får oerhört svårt för socialt umgänge. Ångesten och därpå depressionerna leder till att han sluter sig ännu mer och här påbörjas suicidala tankar. Sammantaget leder detta till de märkliga beteenden som hans klasskamrater vittnar om. Skolan som institution saknar kunskap och har ännu mindre förmåga att kunna hjälpa dessa elever. Resterande delen av högstadiet är för gärningsmannen bara en transportsträcka där all energi läggs på att bara kunna ta sig till skolan. Mer än så är det inte. Därmed blir han underkänd i alla ämnen. I gymnasiet går han en resursklass för elever med autism. Inte heller det klarar han eftersom all socialt umgänge är en enorm plåga, han har enorma koncentrationssvårigheter och det är åter igen ett helvete att bara ta sig hemifrån. Alla misslyckande gör att isoleringen blir nödvändig för att stå ut, att kunna leva en dag till. Vi kan förmoda att de suicida planerna tilltar. Efter gymnasiet flyttar han hemifrån och lever på medel från föräldrarna och därefter på socialen. 10 år senare får socialen för sig att han ska läsa upp betyg för att kunna söka jobb. Då han har för lite närvaro och tvingas sluta skolan stryper socialtjänsten hans försörjning. Under 3 eller fyra år så försöker han gång på gång övertyga socialen att återfå försörjningen, men de hänvisar envist till att han måste klara skolan och söka jobb. Någonstans här brister det och han får en psykos.

Risbergska skolan och de krav socialen ställer blir slutet för honom att kunna existera med de diagnoser han har. För gärningsmannen är det en dödsdom. Vi talar om en person med stor neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som i praktiken omöjliggör att kunna leva som andra. Tidigare har högstadiet och gymnasiet låtit honom vara ifred. Att inte kunna plugga och få betyg är förstås stora misslyckanden, men tillvaron sattes inte helt ur spel. Det gjorde det med socialens motkrav att plugga och söka jobb. Detta kan liknas med att man ställer som motkrav till att en lam klient ska gå på gym och lära sig gå.

Såg i en tråd här på flashback där en skribent jobbat med ljudfilen som Tv4 menar att han säger att ni ska ut ur Europa, istället säger han att jag inte kan jobba, vilket med hans historik låter troligare.Tv4, Aftonbladet och övriga inom antirasistbrigaden har således hoppat över det ovan redogjorda. Det är en reflex för att i alla sammanhang legitimera sitt krig mot rasism och högerextremism.

Allt ska således filtreras och prövas utifrån rasism. Förutom antirasismen så ingår deras narrativ i samma kluster av retorik som klimat, hbtq, kulturmarxism och vithetsstudier använder. De sysslar också med påstådda större faror. Då denna sorts världsuppfattning styr allt tappar man också intresset för andra förklaringar. I förlängningen förloras kunskap om olika företeelser i ett allt mer komplext och föränderligt samhälle. Att exempelvis åldringsvårdens kollaps har kunnat passera obemärkt beror förstås på att det är sekundärt till narrativet.

Ser vi till gärningsmannens historik så delar han samma öde med tusentals andra. Den oförståelse och brist på kunskap om deras situation är en del i en större utveckling: ju snabbare samhället förändras, ju svårare får dessa individer att passa in. Deras möjligheter försämras ytterligare då de instanser som ska hjälpa istället har tvingats på andra inriktningar och prioriteringar som successivt fjärmar sig från varje individs förutsättningar. Allt för att politiker och ledande tjänstemän på ett lättare sätt ska kunna forcera fram sina beslut. Media som borde bevaka det här har som sagt å sin sida förlorat sig i sin egen introvert inredda verklighet.
Senast redigerad av TheLucky 2025-02-08 kl. 13:29.
Citera
2025-02-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Jag har stora erfarenheter av myndighetssverige, det hade inte lösts, han har levt under radarn i över 10 år, Vet du ens hur AF fungerar 2024-2025?
Man är tvungen att söka minst 6 jobb i månaden, Det är AI som sköter en hel del numera, söker du inte jobb förlorar man sin ersättning, finns det inga jobb att söka förlorar man sin ersättning, vill man ej eller om man inte kan flytta 60-100 mil från hemorten för att jobba förlorar man sin ersättning. Idag får du inget jobb på annan ort om du saknar bostad, och du får ingen bostad utan jobb, så hur ska man då kunna söka bostad och jobb 100 mil från sin hemtrakt? AI:n tar ingen som helst hänsyn till mänskliga faktorer.

Den här mannen har trillat mellan alla stolar som finns inom myndighetssverige, han hade ingen diagnos och därför ansedd av samhället som en fullt fungerande individ.

Är man stämplad som frisk och ändå inte söker jobb får du inga pengar vare sig från soc eller försäkringskassan eller kas eller A-Kassa. Har man inte tidigare haft kontakt med Soc och icke varit aktiv arbetssökande får man inga pengar bara för att man trillat mellan de olika stolarn som finns i myndighetssverige, jag har befunnit mig där i flera år så jag vet hur det är, nu är det löst men det tar år för att hamna rätt och är man inte själv samarbetsvillig är det omöjligt.

Jag kan tänka mig att skräcken för att bli bostadslös och skräcken för att ens beblanda sig med myndighetssverige fick honom att ta detta drastiska beslut, med tanke på det jag läst om honom så är det den troligaste förklaringen, Det är tragiskt att han inte bara tog beslutet att skjuta sig själv i lägenheten. Det hade varit en mycket mindre tragedi med tanke på det som hände.

Det är helt sjukt att från höger till vänster komma med rasism förklaringar, eller att Mossad ligger bakom, jag har erfarenhet av sådana här personer, personer med Autismspektrat kan inte bli rasister och de kan inte bli nazister, fascister eller något annat, kolla på Linköpingsmördaren, han kunde inte ljuga, hade någon frågat honom rakt ut om han mördat så hade han erkänt direkt, vilket han gjorde när han åkte fast. Nej det handlar om hans egna personliga nojor kring sin diagnos som utlöste detta.

Väldigt intressant och viktigt inlägg men jag undrar om du har något som styrker att personer inom autismspektrat inte kan bli rasister, nazister eller fascister? Borde man inte med denna problematik kunna snöa fast i endera riktningen?
Citera
2025-02-08, 13:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Sådana här individer ska inte kunna fortsätta att vara en fara för sig själva.
Det är därför de behöver hjälpinsatser från samhället och INTE tvångsinlåsning utan psykisk sjukdom på en psykiatrisk avdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in