2025-02-08, 11:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han riskerade att bli av med sin försörjning och därmed sin bostad, enligt uppgifter i media.

Riskerade möjligtvis. Hade säkert kunnat lösas. Alla har rätt till minimiersättning.
Citera
2025-02-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Riskerade möjligtvis. Hade säkert kunnat lösas. Alla har rätt till minimiersättning.
Ja det är möjligt att det där indragna bidraget fått för stor fokus, visst.

Det är fullt möjligt att han kan ha begått dådet även med bibehållet bidrag. Tyvärr kommer vi aldrig att få veta sanningen om det.
Citera
2025-02-08, 11:34
Medlem
Ge vanliga poliser bättre utrustning så de vågar gå in i byggnader.
Sprid ut nationella insatsstyrkan så de regionala insatsstyrkorna blir ännu bättre.

Och Stockholm kan väl militären skydda?
Att militär sköt ihjäl civila för nästan 100 är sen borde inte utesluta dem nu när det finns terrorister och svenskar som mördaren i Örebro.
Militära specialstyrkor borde lätt kunnat gå in i skolan i Örebro även under rökutveckling.
Citera
2025-02-08, 11:38
Medlem
Om man får spekulera så var GM påvög att förlora sin försörjning och bostad enligt media, sen det i kombination med hans bokstavskombination och det dagliga helvetet som utspelat sig i samhället med bombdåd, Palestina demonstrationer och islamistiska mord mot folk som använder sin yttrandefrihet osv. Topplocket gick på GM som hade fått nog, han hade inget att leva för och tyckte att det var lika bra att rensa bort några muslimer på samma skola som han gått tidigare innan han tog sitt liv.
Senast redigerad av Kimma7 2025-02-08 kl. 11:43.
Citera
Medlem
Citat:

Det är fullt möjligt att han kan ha begått dådet även med bibehållet bidrag. Tyvärr kommer vi aldrig att få veta sanningen om det.

Mördaren i Örebro var ju allvarligt störd. Han hade säkert kunnat skada människor även med fast pension.
Men hade hade inte kunnat döda lika många utan skjutvapen.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det enda vi vet med säkerhet är att Rickard var spritt språngande galen och fick tyvärr inte den hjälp han behövde. Det var olyckligt.
Citera
2025-02-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Mördaren i Örebro var ju allvarligt störd. Han hade säkert kunnat skada människor även med fast pension.
Men hade hade inte kunnat döda lika många utan skjutvapen.
Det är riktigt.

Min tanke har varit, allt sedan jag läst in mig om GM, är att men borde ha legala medel att tvinga den här typen av gravt självdestruktiva personer till vård.

Jag har fått mycket kritik för det men om man för ett leverne som till sist gör att man blir utblottad och eventuellt hemlös, är man en fara för sig själv och borde kunna sys in på LPT.
Citera
2025-02-08, 11:44
Medlem
Citat:
Det enda vi vet med säkerhet är att Rickard var spritt språngande galen och fick tyvärr inte den hjälp han behövde. Det var olyckligt.
Tyvärr har nog alla berörda agerat utefter aktuella regler.
Citera
2025-02-08, 11:46
Medlem
Citat:

Jag har stora erfarenheter av myndighetssverige, det hade inte lösts, han har levt under radarn i över 10 år, Vet du ens hur AF fungerar 2024-2025?
Man är tvungen att söka minst 6 jobb i månaden, Det är AI som sköter en hel del numera, söker du inte jobb förlorar man sin ersättning, finns det inga jobb att söka förlorar man sin ersättning, vill man ej eller om man inte kan flytta 60-100 mil från hemorten för att jobba förlorar man sin ersättning. Idag får du inget jobb på annan ort om du saknar bostad, och du får ingen bostad utan jobb, så hur ska man då kunna söka bostad och jobb 100 mil från sin hemtrakt? AI:n tar ingen som helst hänsyn till mänskliga faktorer.

Den här mannen har trillat mellan alla stolar som finns inom myndighetssverige, han hade ingen diagnos och därför ansedd av samhället som en fullt fungerande individ.

Är man stämplad som frisk och ändå inte söker jobb får du inga pengar vare sig från soc eller försäkringskassan eller kas eller A-Kassa. Har man inte tidigare haft kontakt med Soc och icke varit aktiv arbetssökande får man inga pengar bara för att man trillat mellan de olika stolarn som finns i myndighetssverige, jag har befunnit mig där i flera år så jag vet hur det är, nu är det löst men det tar år för att hamna rätt och är man inte själv samarbetsvillig är det omöjligt.

Jag kan tänka mig att skräcken för att bli bostadslös och skräcken för att ens beblanda sig med myndighetssverige fick honom att ta detta drastiska beslut, med tanke på det jag läst om honom så är det den troligaste förklaringen, Det är tragiskt att han inte bara tog beslutet att skjuta sig själv i lägenheten. Det hade varit en mycket mindre tragedi med tanke på det som hände.

Det är helt sjukt att från höger till vänster komma med rasism förklaringar, eller att Mossad ligger bakom, jag har erfarenhet av sådana här personer, personer med Autismspektrat kan inte bli rasister och de kan inte bli nazister, fascister eller något annat, kolla på Linköpingsmördaren, han kunde inte ljuga, hade någon frågat honom rakt ut om han mördat så hade han erkänt direkt, vilket han gjorde när han åkte fast. Nej det handlar om hans egna personliga nojor kring sin diagnos som utlöste detta.
Citera
2025-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Det är riktigt.

Min tanke har varit, allt sedan jag läst in mig om GM, är att men borde ha legala medel att tvinga den här typen av gravt självdestruktiva personer till vård.

Jag har fått mycket kritik för det men om man för ett leverne som till sist gör att man blir utblottad och eventuellt hemlös, är man en fara för sig själv och borde kunna sys in på LPT.

Ja det har du helt rätt i.

Men vapen är ju stora felet i den här händelsen. Reglerna för licens har inte ändrats trots att vi vet att Finland gjorde det redan 2008 efter skolskjutningarna där.
Istället har vissa partier istället försökt lätta på reglerna för vapeninnehav.

Inte konstigt att Åkesson varit tyst som muren sen händelsen och inte heller vågade gå på minnesgudstjänsten med kungen.
Citera
2025-02-08, 11:49
Medlem
Citat:

Han hade tragglat i 15 år med studier och annat utan någon framgång alls. Inga vänner, ingen partner, inget jobb och allt han tog sig till misslyckades han med, inte ens en basic-utbildning klarade han av.

Han gav nog upp. Vad hade han ens att leva för?
Senast redigerad av Kimma7 2025-02-08 kl. 11:52.
Citera
2025-02-08, 11:50
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Jag har stora erfarenheter av myndighetssverige, det hade inte lösts, han har levt under radarn i över 10 år, Vet du ens hur AF fungerar 2024-2025?
Man är tvungen att söka minst 6 jobb i månaden, Det är AI som sköter en hel del numera, söker du inte jobb förlorar man sin ersättning, finns det inga jobb att söka förlorar man sin ersättning, vill man ej eller om man inte kan flytta 60-100 mil från hemorten för att jobba förlorar man sin ersättning. Idag får du inget jobb på annan ort om du saknar bostad, och du får ingen bostad utan jobb, så hur ska man då kunna söka bostad och jobb 100 mil från sin hemtrakt? AI:n tar ingen som helst hänsyn till mänskliga faktorer.

Den här mannen har trillat mellan alla stolar som finns inom myndighetssverige, han hade ingen diagnos och därför ansedd av samhället som en fullt fungerande individ.

Är man stämplad som frisk och ändå inte söker jobb får du inga pengar vare sig från soc eller försäkringskassan eller kas eller A-Kassa. Har man inte tidigare haft kontakt med Soc och icke varit aktiv arbetssökande får man inga pengar bara för att man trillat mellan de olika stolarn som finns i myndighetssverige, jag har befunnit mig där i flera år så jag vet hur det är, nu är det löst men det tar år för att hamna rätt och är man inte själv samarbetsvillig är det omöjligt.

Jag kan tänka mig att skräcken för att bli bostadslös och skräcken för att ens beblanda sig med myndighetssverige fick honom att ta detta drastiska beslut, med tanke på det jag läst om honom så är det den troligaste förklaringen, Det är tragiskt att han inte bara tog beslutet att skjuta sig själv i lägenheten. Det hade varit en mycket mindre tragedi med tanke på det som hände.

Det är helt sjukt att från höger till vänster komma med rasism förklaringar, eller att Mossad ligger bakom, jag har erfarenhet av sådana här personer, personer med Autismspektrat kan inte bli rasister och de kan inte bli nazister, fascister eller något annat, kolla på Linköpingsmördaren, han kunde inte ljuga, hade någon frågat honom rakt ut om han mördat så hade han erkänt direkt, vilket han gjorde när han åkte fast. Nej det handlar om hans egna personliga nojor kring sin diagnos som utlöste detta.

Ett havererat ruttet system. Det är dags att det kollektiva svenska psyket vaknar upp efter detta dåd,och inser hur ruttet sverige är. Detta är ett skapat symptom av våra politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in