2025-02-08, 08:07
Medlem
Det snackas som förväntat väldigt mkt nu att skolor ska låsas och allt så obehöriga inte kan komma in, jag ser några problem med de, och hur de ska gå till i praktiken.

1. I många skolor så finns de även offentliga lokaler som caféer och bibliotek. Hur ska man kunna besöka dessa om skolan är låst.

2. Om skolan är låst, hur ska elever komma in när dom varit ute på rast, och vad händer om de skulle ske en skol skjutning på skolområdet och eleverna inte kan komma in i skolan. Ska rektorn stå där som en fångvakt och be personer visa leg och öppna dörren för dom som vill in. Eller ska alla elever få en så kallad tag så man kommer in i skolan, tänk om en tag hamnar i fel händer, tänk om de är en elev på skolan som redan har en tag vill begå en skjutning.

Innan de genomförs massa nya lagar och skit, så måste man väga för och nackdelar med varandra, inga förhastade beslut. Ibland måste man inse att vi kan inte förhindra allt som sker i vårat samhälle. Och jag tror inte att de är rätt att stänga in oss mer och mer från omvärlden.
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2025-02-08 kl. 08:12.
Citera
2025-02-08, 08:10
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Det snackas som förväntat väldigt mkt nu att skolor ska låsas och allt så obehöriga inte kan komma in, jag ser några problem med de, och hur de ska gå till i praktiken.

1. I många skolor så finns de även offentliga lokaler som caféer och bibliotek. Hur ska man kunna besöka dessa om skolan är stängd.

2. Om skolan är låst, hur ska elever komma in när dom varit ute på rast, och vad händer om de skulle ske en skol skjutning på skolområdet och eleverna inte kan komma in i skolan. Ska rektorn stå där som en fångvakt och be personer visa leg och öppna dörren för dom som vill in. Eller ska alla elever få en så kallad tagg så man kommer in i skolan, tänk om en tagg hamnar i fel händer, tänk om de är en elev på skolan som redan har en tagg vill begå en skjutning.

Innan de genomför massa nya lagar och skit, så måste man väga för och nackdelar med varandra, inga förhastade beslut. Ibland måste man inse att vi kan inte förhindra allt som sker i vårat samhälle. Och jag tror inte att de är rätt att stänga in oss mer och mer från omvärlden.

Exempel på ett mycket trevligt och bra inlägg. Någon som tänkt till, skrivit ordentligt.

Men på grund av allt skräp så kommer detta inlägget vara aktuellt i tråden i max 30 minuter. Sedan bortglömt för alltid.

Pga av alla rasistiska småbarn och troll som härjar och värdelöst forum som inte har block/ignore eller like/voting system.

Nu har mina väldigt rimliga utbrott tagit tillräckligt med plats redan och ni slipper fler skitinlägg från min sida. Alla fattar ju ändå min poäng. Jag tillhör dem som alltid skriver ordentligt annars och stör mig på den höga graden av skit. I tex valfri Ukraina-tråd tillåts ett random ryss-troll ta lika stor stor plats som ett bra inlägg _vilket_ _är_ _sinnessjukt_.
Senast redigerad av greta75 2025-02-08 kl. 08:35.
Citera
2025-02-08, 08:16
Avstängd
Diagnoser likt ADHD och Autism bör ju givetvis innebära total diskvalificering för vapenlicens och jägarexamen. Kanske till och med godkända betyg från skolan vore ett krav för då sållas många skumma personer bort.
Citera
2025-02-08, 08:31
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Diagnoser likt ADHD och Autism bör ju givetvis innebära total diskvalificering för vapenlicens och jägarexamen. Kanske till och med godkända betyg från skolan vore ett krav för då sållas många skumma personer bort.
Som det är nu bärs såna diagnoser som en badge of honor. Någon sorts superkraft.
Citera
2025-02-08, 08:36
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88

1. I många skolor så finns de även offentliga lokaler som caféer och bibliotek. Hur ska man kunna besöka dessa om skolan är låst.

2. Om skolan är låst, hur ska elever komma in när dom varit ute på rast, och vad händer om de skulle ske en skol skjutning på skolområdet och eleverna inte kan komma in i skolan. Ska rektorn stå där som en fångvakt och be personer visa leg och öppna dörren för dom som vill in. Eller ska alla elever få en så kallad tag så man kommer in i skolan, tänk om en tag hamnar i fel händer, tänk om de är en elev på skolan som redan har en tag vill begå en skjutning.

Innan de genomförs massa nya lagar och skit, så måste man väga för och nackdelar med varandra, inga förhastade beslut. Ibland måste man inse att vi kan inte förhindra allt som sker i vårat samhälle. Och jag tror inte att de är rätt att stänga in oss mer och mer från omvärlden.
Portkod som byts ut var sjätte vecka löser många problem. Det existerar redan idag på vissa skolor. Men som med allt är det en ekonomisk fråga och nuvarande regering har inte satsat på skolan.
Citera
2025-02-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Det var en olycka med olyckliga omständigheter! Håll ihop begreppen.
En anlagd mordbrand är ingen olycka.
Citera
2025-02-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Media lockar en viss typ av rubbade typer. De vill "förklara" hur saker förhåller sig och varför det blev som det blev. Det är väl för att lindra sin ångest av att inte fatta som "journalister" håller på så, på förutsebart sätt varje gång. Media är ju som en sekt. Det som är konstigast är dock att vanligt folk prenumererar å skiten. Rapport och Aktuellet kör bara med vinklad psykos i varje sändning. Samma sak här i USA. Media är en sekt. De tuggar Trump som rabiessmittade åsnor.

Jo tack, de kämpar för att snabbt fylla ut alla informationsluckor och programmera oss med ”deras” åsikter.

Jag har lagt märke till att nyhetsartiklar, speciellt på SVT väldigt ofta saknar kontext, historiska perspektiv osv. Som att allt händer i ett vakuum vilket ger läsarna ett helt perverst perspektiv på vad som faktiskt händer. De döljer sin ”propaganda” genom att vidhålla information och framställa det som ”sakligt” och ”lättillgängligt” etc.

När Trump valde att stänga ner USAID så skrev inte SVT om en endast anledning till beslutet. Det var bara inklippta citat som framställer Trump och Elon oförklarigt irrationella. Media vill inte att vi ska utbildas, de vill bara väcka känslomässiga reaktioner.
Citera
2025-02-08, 08:49
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Du får kolla upp denna användares poster, nu vet jag inte vad som är borttaget och inte men postaren ifråga gjorde en omfattande släktforskning och kom fram till att det var en katolsk familj från Frankrike.
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1684507
Att han har en katolik i släktträdet utesluter inte att han även kan ha haft judiskt påbrå och identifierat sig som jude.

Frågan är ifall polisen skulle gå ut med om de har hittat en kippa i hans garderob eller judiska saker på hans dator. De kanske skulle dölja det.
Citera
2025-02-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Intressant att skrolla genom tråden. Om en vit person skjuter ihjäl folk, där flera är utländska så är det rasism. Gigantiskt rasism. Om invandrargäng våldtar svenska tjejer och förnedringsrånar svenska killar är det för att våra skatter är för låga. Intressant!
Bland tillförlitliga experter i landet samt som det verkar, större delen av befolkningen, är nu uppfattningen att skjutningen i Örebro inte var ett terrordåd. Baserat på de uppgifter som hittills är kända om gärningsmannen och Sveriges (EU:s) definition av vad terror är så håller jag med om det. I detta dåd skiljer sig gärningsmannens avsikter från exempelvis Akilovs och Breiviks avsikter med sina dåd. Detta medför väl också att motiv som högerextremism och rasism kan läggas undan.

Flera vänsterskribenter hävdar dock motsatsen men några bra argument för sina ståndpunkter presenteras inte vad jag sett i bland annat ETC och Arbetaren. Flera av dessa skribenter hade dessutom sin uppfattning klar redan några timmar efter skjutningen vilket vittnar om att dessa åsikter är rätt ointressanta i debatten, de har bestämt sig att allt dåligt som drabbar landet beror på högerextremism, oavsett om det finns hållbara bevis eller inte. De har dessutom bestämt sig redan innan händelsen hänt.

Detta medför att dessa vänsterskribenter inte har någon trovärdighet, de följer snarare en ideologisk agenda där bevis och vittnesmål saknar betydelse. De är precis som konspirationsteoretiker, de blundar för fakta och avfärdar bevis till förmån för ideologi, partipiska eller tro.

Detta visar hur ointressant det är att läsa texter av parti- eller ideologiskt förankrade skribenter, de redovisar sin "sanning" utifrån politisk vision snarare än fakta. I fallet med skjutningen i Örebro är det vänsterskribenter som gör bort sig i andra fall kan det vara andra. Poängen är att om man utgår från en politisk ideologi i sina ståndpunkter blir det man skriver ointressant för alla med undantag av släkt, vänner samt redan frälsta.
Citera
2025-02-08, 09:38
Medlem
Ededuigens avatar
En politisk diskussion i den här frågan blir extremt bred. Men vad sägs om att utgå ifrån fakta en stund. GM har en psykisk instabilitet, är isolerad, radikaliseras i sin egna uppfattning och fantasivärld så att han är beredd att döda ett stort antal människor och sig själv, dessvärre i den ordningen. Är detta en isolerad händelse eller snarare ett av flera tecken på en större kris? Pågår den bara i Sverige? Ökar psykisk ohälsa i samhället, förkommer radikalisering och försök till instabilisering i ökad utsträckning inte minst i olika nätforum (som detta), är mord och planering av mord, ödeläggelse och grova brott straffbara och oönskade beteenden för människosläktet, påverkas och triggas detta av ohanterad invandring, klarar våra system och nuvarande sätt att tänka av att hantera denna verklighet? Ja eller nej?
Låt oss ta itu med det som är uppenbart i dessa kedjor.
Politiken har sitt jobb. Myndighetspersoner har sitt. Familj och vänner har sin roll. Arbetsgivare och kolleger sin. Vad gör du själv? Är du åskådare? Lägger du pinnar i brasan på dina egna eller andras knasigheter? Tar du hjälp? Frågar du hur någon mår? Ger du motbilder i grupper som går överstyr eller hänger du på hetsen?
Ingen kan göra allt. Alla kan göra något. Eyes wide open lassies!
Citera
2025-02-08, 10:27
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Att han har en katolik i släktträdet utesluter inte att han även kan ha haft judiskt påbrå och identifierat sig som jude.

Frågan är ifall polisen skulle gå ut med om de har hittat en kippa i hans garderob eller judiska saker på hans dator. De kanske skulle dölja det.

Hej IQ-befriad,

jag håller med om dina synpunkter. Jag är ganska övertygad om att gärningsmannen jobbar åt Mossad. Men detta kommer att mörkläggas i vanlig ordning.

On topic: Gärningsmannen har det ”baby face” som är typiskt för människor med autism.

https://www.thetransmitter.org/spectrum/facial-features-provide-clue-to-autism-severity/

Om inte detta redan tagits upp. Att läsa tråden är som att vada genom ett träsk av skit.

Autistiska drag kombinerat med politiskt intresse kan säkerligen landa i slutsatsen att skolskjutning är en bra lösning.

Det vi kommer att få se politiskt är en mängd slag i luften, symboliska åtgärder och plakatpolitik. Vi kan inte gardera oss mot ensamma galningar, självklart inte.
Senast redigerad av flesh-flute 2025-02-08 kl. 10:38.
Citera
2025-02-08, 10:34
Bannlyst
Flashbacks narrativ tycks skilja sig från statstelevisionens. Varför är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in