2025-02-07, 22:21
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag skulle vilja påstå att majoriteten inte vill vara med på bilder med undantag när man har några öl under västen. De som vill vara med på bilder är extroverta och har säkert en dröm om att bli kända.

Säkert någon förälder som säger "stå där och se lite glad ut" och det är faan inte lätt att se glad ut på beställning och för någon med diagnos så är det mest troligt omöjligt om man inte vill vara med på bild

Precis och just därför undrar man varför familjen (vänner saknade han väl?) ville fota honom hela tiden när han uppenbarligen är autistisk och inte ens ler/ser glad ut på någon bild.
Citera
2025-02-07, 22:22
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Om man har diagnos och barnförsäkring, så kan man få en slumpsumma på 300k. Kan det vara så att föräldrarna har köpt aktier eller något och förvaltat det åt honom....

Eller kan det vara så att det är det som han har tagit jägarexamen, körkort, och köpt vapen för?

Och att föräldrarna har tagit med honom för att dom själv skall ut och resa?

Det kanske är så mycket lättre än ni tror?

300k? Det stämmer inte.
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Eller så beger sig en massmördare dit just för att där finns många invandrare.
Bra att kunna helgardera sig. Är det inte en oproportionerlig stor andel invandrare bland offren kan man istället hävda att han valt just den skolan för att det är många invandrare där.
Citera
Medlem
Med tanke på hur lång tid som det måste tagit för att få vapenlicens och skaffat dessa vapen så undrar man om detta var planerat sedan flera år tillbaka eller om det var stundens infall och om vapnen istället skaffats för tävlingsskytte. Mängden ammunition och magasin tyder ju på att det varit planerat och inte någon akut psykos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Polisen har ju sagt att de såg honom och att han sköt mot dem i stort sett direkt när de hade kommit. Inte efter en timme.

Men vi får väl se hur allt gick till. Man ska nog ta alla uppgifter nu med en nypa salt.

Det är så tröttsamt när både polishatare och polisrunkare redan nu ska försöka hitta stöd för sin agenda.

Jag skulle tro att sanningen kommer visa sig ligga lite mittemellan; snuten gjorde inte ett perfekt jobb men inte heller ett katastrofalt.

Det vore väl intressant att höra polisens uppgifter efter att de blivit beskjutna, om det fortsatte att smälla därinne under den timmen (förutom den uppenbara sista smällen när han sköt sig själv då).

Det borde de ha koll på tänker jag.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det får vi se imorgon... Jag har inte varit på komvux i Örebro, men med sfi och komvux... Känns som att det kan luta åt det hållet...
Dom hade lektioner i flera ämnen när dådet inträffade. Bla engelska, matte, svenska och SFI (vad jag kan minnas av de jag läst tidigare).
När man såg dom första bilderna från platsen, och dom första intervjuerna så var det väldigt många invandrare på platsen, och inga svenskar som intervjuades. Så jag antar att det är ett område och skola med många invandrare. Inte så konstigt om just invandrare blir skjutna då. Det behöver inte varit målet/motivet.
Men vi får se vad polisen säger.
Oavsett är det hans psykiska hälsa som är grundproblemet, ända sedan han var barn.
Citera
2025-02-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Spelade han gitarr? Känns relevant i sammanhanget eller åkte han och köpte en fodral till en gitarr. Han kanske var självlärd för det känns inte som att han var den typen som gick kurser för att spela. Han kan ju haft talang ändå men jag har gitarr för eget bruk men varför skulle jag ha ett fodral? Det använder man främst för transport och han var ju mest hemma

Haha. Både gitarr och jaktintresserad. Väldigt intressant för någon som nolltaxerat. Har föräldrarna verkligen sponsrat med alla resor + olika hobbys denne RA verkar ha haft?
Citera
2025-02-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Varför skulle det gå så pass snabbt? Vet inte om det är samma som med Facebook där anhöriga har möjlighet att ansöka om att göra det till en minnessida? Men det brukar ta lång tid.

Facebook är snabba så snart man skickat in rätt dokumentation, men det tar ju ta tid isig.

Nästa vecka nån gång har det nog uppdaterats på de flesta söksidor, tar oftast några dagar bara hos Skatteverket varifrån uppgifterna hämtas.

Red.
Såg att du skrev liknande i ett senare inlägg så du kan nog ignorera detta
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-02-07 kl. 22:26.
Citera
2025-02-07, 22:24
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Man ska inte överdriva det sociala arvet men DNA är knappast svaret på allt heller.

RA framstår vara lite som så många andra som förvisso har en eller flera diagnoser om än inte med grav problematik.

Många av den sorten har blivit skedmatade alldeles för länge och den inlärda hopplösheten tar överhanden.
För många är det sociala arvet ett slags make or break, och då menar jag inte att många väljer att begå våldsbrott.
Tvärtom så kan avsaknaden av stimulans och en intalad offermentalitet vara katastrofal för personens utveckling och mående.

Det är svårt att skylla på någon i detta fallet, RA verkar komma från välordnade förhållanden men det betyder inte att han levt i en omgivning som har varit perfekt för honom.
Väldigt få människor överlag gör det och väldigt få föräldrar eller tidiga vårdkontakter kommer göra allting rätt, många barn utvecklas och lyckas må bra ändå.

Det är mycket att begära att Soc. ska fånga upp och ”rädda” en fullvuxen person som lyckats bygga sig en egen värld i kanske 20år.
Inte för att det skulle vara omöjligt men det finns inga samhällen öht som är rustade för att göra det på reguljär basis.

Men visst, kanske hade RA ett försvårande tillstånd som gjorde honom omöjlig att bota, kanske fanns ondskan i hans DNA och allt vi upplever är förutbestämt.

Miljöfaktorerna tidigt i livet kan spela en stor roll för vissa. Om hans skolgång hade varit mindre smärtsam så kanske han hade suttit hemma hos sin mamma och pappa just nu och tittat på Indiana Jones efter en mysig tacokväll.

...Eller så fanns det aldrig någon annan väg än denna. Determinism, som du nämner.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Precis och just därför undrar man varför familjen (vänner saknade han väl?) ville fota honom hela tiden när han uppenbarligen är autistisk och inte ens ler/ser glad ut på någon bild.

Nu vet jag inte om det var så ofta de tog bild på honom. Jag har sett 6-7 bilder på något som verkar vara med flera års mellanrum. Det lär ju finnas fler men ändå. Föräldrar vill ju att sina barn ska vara glada och att man har minnen av dem som man kan kolla på
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
SFI attack = Ett par Syrier, en Somalier, en Eritrean, en Bosnier, en Iranier ?, ?, ?… en svensk
Citera
2025-02-07, 22:25
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter

Fast om familjen INTE hade tagit några foton av honom, så hade det suttit nån annan tjomme här och undrat över varför familjen INTE tagit några bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in